HdR eller Wintec

N

Norrberge

Hejsan.
Jag har ett isissto som har en Henri de Rivel Trekhener (eller hur det stavas).
Den sadeln ligger ganska bra på henne me den känns stor och klumpig för en sådan liten häst. Dessutom glider den fram väldigt snabbt!
Min isisvallack, har en Winte Dressut Cair, med rött järn (large).

Jag la på stoet Wintecen och jag tyckte den låg bra, dessutom tycker jag den är så skön!! :) Jag tog lite bilder och tänkte fråga kära buke-folket vilken sadel dom tycker ser bäst ut på henne.
Men istället för att lägga ut en massa bilder så lägger jag ut en länk till albumet ist. Kommenter på pix ellerskriv mer detaljerat här vad ni tkr!
Hälsningar Karro.
Länk: http://www.pixbox.se/alb_show_id439592_page0.html

Sv: HdR eller Wintec

Chilla lite, det är nog inte så många som orkar skriva seriösa inlägg på lördagskvällen :p

Tycker att Wintecen ser för smal och böjd ut. Den kommer att trycka bak. Är även något för lång.
HDRn ligger bättre an ser det ut som, men är i gengäld aldeles för lång och stör bogbladens rörelse.

Så mitt svar är att ingen utav sadlarna ligger särskilt bra på denna hästen!

Okok, tack för svar. Du har rätt om HdR den glider fram snabbt också och stör, som du säger. Dock är jag inte så kunnig på sadelfronten. De är därför jag vill ha många svar från kunniga bukefalister :)

Jag håller med föregående om att ingen utav sadlarna ligger bra.
Wintecen ligger HEMSKT, för smal ser det ut som, och HdR är för lång.

Tyvärr måste jag säga att med en sån sommarmage kommer alla sadlar att glida fram. Ta det inte som kritik, men så är den bistra verkligheten.

Tyvärr måste jag säga att med en sån sommarmage kommer alla sadlar att glida fram. Ta det inte som kritik, men så är den bistra verkligheten.

Faktiskt, så är det inte så.
Jag red henne mycket och hon kom i jättefin kondition och satte muskler i slutet av maj. Då blev hon sparkad och jag kunde inte rida henne. Jag har börjat rida henne nu igen och sadeln glider ju fram. MEN det gjorde den när hon var smal också.

Till er andra:
Jag ska iaf prova rida i wintecen idag. Om den inte passar ska jag prova en Wintec island på henne.

Jag provade rida i Wintecen idag, det kändes bra, men den gled också fram.
Nu har jag fått möjligheten att få hem en Wintec island med rött järn på måndag och prova. Tror ni det kan funka bättre?? Ska jag skaffa ett bredare järn och prova med svanskappa?

Tack för alla svar!! Vad vore hästSverige utan bukes folk?!

Det är ingen ide att prova någon annan Wintec. Den är för böjd och kommer vara för smal!
Ta hjälp av en bra utprovare istället.

Men en islandswintec är väl inte lika böjd som en en dressyrwintec?

Min Wintec dressyr, rött järn.
11353644.jpg

Wintec Island
11398242.jpg

Det är väl iaf en lite skillnad i böjningen?

Jag tycker att du redan fått bra och tillräckliga svar både här och i den andra tråden? Vad är det mer du vill veta?

Nej men gud, snälla. Gör inte så mot din häst.
Ring en RIKTIG sadelutprovare istället.

Liknande trådar

N
Utrustning Hejsan. Jag har ett isissto som har en Henri de Rivel Trekhener (eller hur det stavas). Den sadeln ligger ganska bra på henne me den...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: mahlmt
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 436
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix