Hd-röntgen....

pippilotta

Trådstartare
Tänkte starta en tråd om HD-röntgen på hundar.

Hur många HD-röntgar sina hundar fast rasen inte kräver det?

Och avlar ni på hundar som inte har fria höfter?

Själv tänker jag röntga Dino när han blir tillräckligt gammal fast det inte krävs på Basset Hound.

Och jag kommer inte att använda honom i avel om han inte har A-höfter.

Självklart kommer jag inte att använda honom om jag inte tycker att han tillför rasen något när han blir vuxen, just nu så har han en underbar mentalitet och en kropp som heter duga, men,men, mycket kan ju ändra sig tills han blir vuxen .

uppställd:
http://s26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/?action=view&current=dino11L.jpg

frontbild:
http://s26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/?action=view&current=DSCI00162L.jpg
 
Sv: Hd-röntgen....

Jag röntgar inte raserna som inte har det som krav/rekommendation det inte och i fråga om jämtarna där det är ett krav, så avlar jag på fria höftleder, dvs A & B.

Gör man inte det, så får valparna en olyftbar avelsspärr på sig.
 
Sv: Hd-röntgen....

Vi har just röntgat vår schiller. Det är uppfödaren som vill det och han bekostade allt.
 
Sv: Hd-röntgen....

Om min valp av någon annan anledning ska röntgas i framtiden, då kommer jag be dem ta höfter också. Har saluki, som inte har det som krav och som (när de blir röntgade) i stort sett alltid går med A-höfter.
Har en vän som röntgade sin whippet när de skulle röntga en tass på henne.
Finns ju egentligen ingenting negativt med att ha höftröntgen på dem.
 
Sv: Hd-röntgen....

Min tibbehane kommmer inte gå i avel oavsett(bettfel) men jag kommer röntga hunden, dels för att ge uppfödaren en chans att utvärdera sitt avelsarbete, dels för att det kan vara bra att veta när man tränar hunden. Även om jag är av åsikten "gasa tills det rasar" istället för att låta hunden leva ett trist men längre liv så kan man ju anpassa gasandet så att man gasar på ett bästa möjliga sätt.
 
Sv: Hd-röntgen....

Kommer röntga min Chow när han har åldern inne.
Krav om man ska avla på dem.
Har redan en som är intresserad av valpar på honom redan.
Så det kan vara roligt att veta höfterna på honom.
Då det verkar som om tikägarna anser att han har något att tillföra rasen.
Fick bra kritik på ras utställningen så det stämmer nog.
 
Sv: Hd-röntgen....

Min tibbehane kommmer inte gå i avel oavsett(bettfel) men jag kommer röntga hunden, dels för att ge uppfödaren en chans att utvärdera sitt avelsarbete, dels för att det kan vara bra att veta när man tränar hunden. Även om jag är av åsikten "gasa tills det rasar" istället för att låta hunden leva ett trist men längre liv så kan man ju anpassa gasandet så att man gasar på ett bästa möjliga sätt.

Jo, det var lite så jag också tänkte, att vet man med sig att hunden har fel på höfterna så behöver man ju inte köra full gas.
 
Sv: Hd-röntgen....

Jo, det var lite så jag också tänkte, att vet man med sig att hunden har fel på höfterna så behöver man ju inte köra full gas.

Nja, jag tror jag kör full gas ändå om jag skulle ha hundar som den/de jag har. Rottisensliv skulle vara rätt uselt utan full gas, men jag skulle vara mer nogrann med att se tll att han är ordentligt musklad, värma upp/ner lite bättre och sådant, var än lite mer lyhörd. Även om man har full gas så kan man ju använda bilbälte liksom.

Han ska in på en genomkoll på torsdag av muskler,rörelsemönster och sådant, han blir ju ändå snart åtta år och behöver kanske en 10 000mila service (vetrinärskollen är redan gjord med blodprov och sådant - frisk som en nötkärna)
 
Sv: Hd-röntgen....

Kräver och kräver....
Lagotto Romagnolo har inga krav på sig, däremot rekommenderar klubben både HD-röntgen och ögonlysning.
Min hund är HD- och AD-röntgad, mest för min egen skull.

Skulle aldrig avla på hund med HD eller AD eller ögonlyst icke ua osv.
 
Sv: Hd-röntgen....

Jag har röntgat båda mina, inte just för avel utan för att veta om det är något jag själv behöver ta hänsyn till vid träning.
 
Sv: Hd-röntgen....

Diesel är AD-röntgad samt PennHip-röntgad på höfterna. Finns inga krav angående detta för rasen, men jag ser det som en självklarhet om hunden ska brukas i avel. Jag skulle välja att röntga oavsett iofs, mest för att jag ska veta vad min hund har för förutsättningar men även för att uppfödaren ska kunna utvärdera sitt avelsarbete.
 
Sv: Hd-röntgen....

Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra, kan hända att jag skulle HD-röntga om jag skulle använda min hund i avel så jag vet att jag inte för vidare trasiga höfter, även om det inte är ett krav eller en rekomendation från rasklubben. Annars skulle jag nog bara göra det som rasklubben rekommenderar. Min ena hund har jag förutom rekommenderade undersökningar även HD och AD-röntgat bara för att se så allt var ok då jag tänkt köra agility med henne samt att jag var lite orolig då hon har lite trebenshoppande för sig.
Min andra hund har inte åldern inne för nån hälsoundersökning än men honom kommer jag bara göra det rasklubben rekommenderar, röntgen hoppar vi över så länge han verkar fullt frisk på den fronten.
 
Sv: Hd-röntgen....

Själv tänker jag röntga Dino när han blir tillräckligt gammal fast det inte krävs på Basset Hound.

Och jag kommer inte att använda honom i avel om han inte har A-höfter.
När man år 2000 gick över till FCI-systemet gällande avläsning av höfter så märkte man att de chondrodystrofa (kortbenta) raserna var direkt missgynnade av detta. De har liksom en annan anatomi och får inte en rättvis bedömning av höftledsstatusen när ingen hänsyn tas till deras annorlunda konstruktion. De svenska kortbenta raserna drever och västgötaspets fick därför dispens från FCI-systemet och avlästes under många år efter det gamla systemet, där deras höfter alltså jämfördes med hur en normal höft av deras egen ras såg ut och inte den standardiserade mall som idag används.

Det säger väl sig självt att en basset hound inte har samma höfter som en schäfer, men ändå ska de jämföras mot samma mall och graderas efter samma mall.

Jag kikade lite snabbt på AvelsData och ser att endast fyra basset hounds HD-röntgats sedan år 2000. En av dessa har grad A medan de andra tre har grad C. Någon kanske tolkar detta resultat som att rasen har problem med HD, men det handlar nog snarare om att avläsningsystemet inte passar rasens anatomi, precis som hos andra kortbenta raser.

Frågan du kanske bör ställa dig är: är HD det värsta som kan drabba din ras? är det vanligt med basset som har ont pga dåliga höfter? Är det värt att låta ett avläsningssystem som inte är anpassat efter rasen gallra bort hundar från avel i onödan? Med en minskad avelsbas så kan de riktiga problemen få fäste istället.
 
Sv: Hd-röntgen....

Jo, det var lite så jag också tänkte, att vet man med sig att hunden har fel på höfterna så behöver man ju inte köra full gas.

Där håller jag inte med.

Mina hundar används fullt ut och aktiveras så länge dom håller.

Hellre en lycklig hund i färre år tycker jag.


/C
 
Sv: Hd-röntgen....

Där håller jag inte med.

Mina hundar används fullt ut och aktiveras så länge dom håller.

Hellre en lycklig hund i färre år tycker jag.


/C

Jajjamen, jag skulle köra full gas jag med. Men jag skulle vara mer noga med vissa saker om jag visste att hunden hade problem med höfterna.
 
Sv: Hd-röntgen....

Den basset hounden som var röntgad med A-höfter, var min "gamleman" Kevin :D

Jovisst finns det annat inom rasen som är viktigare än höftröntgen, som tex mentaliteten, vilken är en skam för rasen att många avlar på hundar som inte har bra mentalitet.

Tack för ditt svar hade faktiskt inte en aning om att det avlästes på samma sätt som andra hundar, man lär så länge man lever :)
 
Sv: Hd-röntgen....

*KL*

Krav på HD-fria föräldradjur vid avel. Rekommendation (ej krav) från rasklubben är AD-fria föräldradjur. Övrigt inget krav.

Min är röntgad AD och HD, i vuxen ålder. Mest troligt inför omplaceringen.

Pappas tik HD-röntgades som ung pga uppfödarens önskemål (första kullen efter tiken). Ej ADrtg

Min herre är röntgad vid 3 års ålder, B-höfter, ua armbågar. Pappas tik rtg som ung och ordentligt underviktig (vilket kan påverkar resultatet), C-höfter. Uppf (och jag) rek att röntga om, men än har pappa inte visat ngt större intresse för det. Dock om tiken gör mentaltest och blir godkänd där och kan bli korad om höfterna blir ett snäpp 'bättre' kommer hon röntgas om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har förstått att de flesta röntgar sina hundar när hunden är ungefär ett år gammal. Om man inte haft möjlighet att röntga då, är det...
Svar
14
· Visningar
5 240
Senast: Gnist
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 871
Senast: pastejja
·
Övr. Hund Jag är jätteallergisk just nu så jag försöker hitta nya sätt att roa hundarna inomhus. Det känns lite fel att be dem att städa efter...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: buschiq
·
Övr. Katt ....växer så det knakar om honom.....han som bara vägde lite över 800 gr när jag fick hem honom då var han ca 10-12 veckor . Nu är...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp