Hd:c = Slapp I Leden???

KING88

Trådstartare
Min hund är röntgad med detta resultat på ena höften HD:C = Slapp i leden, det är alltså inte dysplasi !!
Jag tränade honom lite extra under ett halv år och röntgade om honom, resultatet va bättre men inte tillräkligt för att ändra diagnos!
Om jag tränade honom yttligare med träning som stärker bakpartiet kanske han skulle bli fri!!?? Tänker nu inte göra det då han börjar bli till åren.

Men är det någon skillnad, Dysplasi o slapp led? Är slapp led ärftligt? Ioch med att det tydligen går att träna bort!!??

Sv: Hd:c = Slapp I Leden???

Det är nog svårt att "träna bort" en C-höft, även om den till viss del beror på slappa leder

"Slapp led", har att göra med hur stor vinkeln är mellan centrum på lårbenskulan och den yttre spetsen på ledskålen (den s k Norbergs vinkel). Men bedömningen C beror sällan Enbart på en slapp led. Det beror oftast på att ledskålen är för grund - ett skelettfel alltså. Då finns det en risk att lårbenskulan kommer att skava mot ledskålen med följd att brosket i leden slits ner och det uppstår s k benpålagringar - dessa gör ont. Det kan komma och gå i perioder.

Broskbildning och allmän "smörjning" i lederna underlättas av ett ämne som heter glukosamin och som finns i olika veterinära preparat att användas som kosttillskott, t ex i kombination med C-vitamin som underlättar upptagningen. Rent glukosamin finns också att köpa receptfritt (finns till häst i 800-gramsburk med doseringsanvisning även för hund). När det gäller foder ska du se till att din hund får i sig proteiner av god kvalitet (=hög smältbarhet). Proteinerna behöver han för att bygga ordentligt med muskler som kan avlasta skelettet. Billiga foder med mycket spannmål (=kolhydrater) är inget att rekommendera. Behöver han energi ska han ha det i form av högklassiga fetter istället för kolhydrater. Tänk också på att hålla koll på hullet för det är viktigt att hundar med C-höft inte bär omkring på ett extra kilo eller två i övervikt.

Vad exakt står det på papperet? och hur gammal är hunden?

Rätt så stor del av de som har slappa leder kan träna bort det. Det finns ju flertalet hundar som är röntgade både 2 och 3 gånger innan de fått sitt B. Några betänkligheter för att avla på dessa hundar verkar det heller inte finnas. Jag följer några kullar efter omröntgade föräldrar, men de har för få avkommor för att jag ska kunna se om deras avkommor blir friade eller fällda.

Pesonligen är jag tveksam till att avla på omröntgade hundar, men jag möter starkt motstånd med min åsikt i andra hundkretsar som tycker att det är helt rätt.

Jag har samma åsikt som dig i den frågan. Tycker Inte att slappa leder är något som man bör föra vidare i aveln.
Möter också starkt motstånd mot det tänkandet i vissa hundkretsar :crazy:

Håller med här.

Självklart ska man träna sin hund om den har slappa leder, men då endast för att den individen ska må bättre inte för att den ska omröntgas och få ett B för att senare gå i avel. Det tycker jag är fel.

Det som står på röntgenbeskedet är: Höfter: slapp vänster led. och inget mer!? Hunden blir 7 i april. Jag ger tillskott av glukosamin sen ett år tillbaka. Han fodras med vanlig husmanskosst, med stor del kött ca 60% och extre vitaminer o mineraler.

Jag är inte ute efter att avla på honom, men hade tänkt de innan han röntgades! Han har gått fint på utställning och vi har fått tacka nej till flera trevliga tikar pga hans C på ena höften. Det känns ju lite tråkigt då han är en hyfsat snygg hund med ett jätte bra psyke o mentalitet.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888
K
Övr. Hund Min hund röntgades vid 19 månaders ålder, tyvärr med HD C som resultat. Han bedömdes inte ha slappa leder, och har inga pålagringar...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 677
Senast: _karlsson_
·
Övr. Hund Från C-D-E till A eller B på höfterna, är det någonting ni övriga skulle köpa valp efter eller avla med/på? Det verkar gå en trend av...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 826
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar