HBL hingst till FBL sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KING88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 721
Sv: HBL hingst till FBL sto

Det beror ju på vad det är för stam på fullblods stoet, det finns bra och dåligt stammade fullblod också..

Annars nåt som brukar bli bra med fullblod är Robin Z, även Irco Mena brukar generellt också ge trevliga avkommor med xx.
Jag har själv sett ett par trevliga avkommor efter Looping u: fullblod (har fött upp en själv..)

Men som sagt, det finns bra och dåliga stammar på fullblod precis som på halvblod. Olika modeller av hästar (stayers/sprinters) som lämpar sig mer eller mindre bra.

naturligtvis beror det ju på stammen!
Men jag tänkte just på hingstar som lämnat bra flera gånger tillsammans med fbl!

Lämna gärna förslag på hingst till sto e: Strong Statenemt xx-Riboboy xx
Har bra tryck i gången men något markbunden, 163cm lite lågställd och rygg åt det kortare hållet, korekt benställning och kotor.
Hoppar väl när hon hinner tänka, då hon gärna överillar och blir het.

Avkomman ska behållas för allround mot dressyr

Har ingen bild i denna dator, fixar in en i morgon!

ja du allt beror ju på viken stam stoet har som sagt. jag betäckte mitt fbl sto med cathageno i somras, väntar föl i juni. hoppas på en bra allroundhäst mot hopp men framförallt en avkomma med bra temperament.

Ditt sto har en mkt fin o bra far som gett bra prestationsmässigt i främst fälttävlan men även hoppning tror jag. Du ska ta en dressyrstammad hingst eller möjligen en multitalang och du vill ha en ngt dressyrinriktad avkomma. En reslig hingst och ganska lugnt o stadigt temperament. Gör väl inget om hingsten är lite grov? Ditt sto är säkert smäckert. Black coffe kanske?

Jag har ett fullblodssto som ska föla i år med just Black Coffee. De tidigare avkommor jag har efter den hingsten är i år tre och visat väldigt hög ridbarhet än så länge. Bägge är väldigt samarbetsvilliga och positiva. Dessa avkommor är dock inte efter rena fullblodston mn den ene har en mamma som är 50% fulblod. Bägge har blivit av den lättare typen.

Varför valde du just Black Coffe? Vad är det för typ av häst du vill ha fram förutom hög ridbarhet? Vad ska avkommorna användas till?
nyfiken eftersom jag också ska betäcka ett fullblodssto i år.

Stoet som jag betäckt har inte gjort något direkt själv men har syskon som är placerade i alla disipliner både dressyr, hoppning och fälttävlan. Hennes helbror går mycket bra i dressyr så jag satsar på att förbättra egenskaperna med en bra dressyrhingst. Som dessutom själv ligger högt i blod. Så min förhoppning är att få fram en högställd lätt dressyrhäst med hör ridbarhet. Pluss att jag har linjeavlat på Carnoustie XX som är min personliga favorit hingst. Han har på sin tid varit känd för lämna mycket bra gångarter. Ska erkännas att han också var känd för lämna ett j--la temprament. Men jag hoppas på att Coffees fantastiska temprament ska gå igenom. Bägga mina tidigare avkommer efter Coffee har ett mycket trevlig temprament trots väldigt olika möderne.

Ok, tack för svaret. Mitt sto är e Diaghlyphard - Persian Bold och jag letar efter hingst för fullt. Det jag vill ha är väl trevlig ridhäst lämpad för både hopp och dressyr med bra ridbarhet (trots Diaglyphard) .

Stoet är mycket lätthanterat och snällt, hygglig exteriör och bra gång för att vara fullblod, har dock inte ridit henne ännu.

ursäkta trådlån..

Med det blodet ch de önskemålen kan du ju nästan välja vad som helst. Tror att det du ska tänka på är om du ska behålla avkomma själv i första hand, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Eller om du har planer på att sälja den. Ska du behålla så kan du ju välaj väldigt fritt efter vad din plånbok säger. Ska du sälja så får du mer funder på vilken hingst som kan vara gångbar.

Som exempel lär Okeanos ha lämnat mycket bra med fullblod under sin tid i Tyskland. Men han har ju inte varit så länge i svensk avel ännu. Även Ludwiga Champion borde kunna passa bra till fullblod. Vet också att men personlige favorit Lambourghini gett diplom på treårs med ett fullblodssto som mamma. Kan dock inte härstamingen på henne.

Tack för tipsen. Det är så svårt att säg om man ska sälja fölet eller behålla, men i båda fallen är ju en trevlig, talangfull individ önskvärt tycker jag. Jag har också funderat på Ludwigs Champion faktiskt. Okeanos känner jag inte till alls, ska ta reda på lite mer.

Jag har även funderat på Feliciano blod. Han själv, eller Fetcher, Hiphop finns det ju redan många avkommor efter känner jag. Jag gillar också Lambourghini, är bara lite tveksam till Pascal som är hans morfar (väl).

När det gäller hingstvalet får du titta lite på vilken typ ditt sto är. Det finns många fullblod som är lågställda i modellen. Om ditt sto är det så bör du undvika hingstar som Feliciano och Fetcher. Kanske även Ludiwigs C.
Okeanos som är bror till Briar bör lämna lite mer högtällt och Lambo är lite mittemellan.
Ja Pascal är morfar till Lambo men jag vet inte vad du är rädd för när det gäller honom. Det jag kan säga om Lambo och de avkommor jag har föttupp efter honom (7 stycken) är att de alla blivit mycket förståndiga och trevliga om än lite känsliga. Alla har fått gångarter över medel och de hoppar gärna. Sedan så kan ju typen och utseendet variera lite men de har ju en mamma också.

Jag har varit inne på din hemsida och sett dina fina avkommor efter Lambo.

Nä jag är väl inte precis rädd att använda blod med Pascal i, är bara lite osäker på vad han har lämnat, tycker inte jag har sett så mycket avkommor efter honom helt enkelt. Jag har läst på lite om Okeanos och han kan nog vara ett alternativ.

Glöm inte att det ju just nu håller på att visas en massa nya fina hingstar på premieringen.;)
Som exempel skulle Cyrano de Bercerac (eller hur det stavas) säkert vara ett bra alternativ till vissa fullblodston.

Tack för omdömmet om mina Lambobarn :bow:

;) det bjuder jag gärna på, jag har varit inne flera gånger just för att jag funderat på Lambo.

Ska invänta tills bruksproven är klara innan jag fattar något beslut...

naturligtvis beror det ju på stammen!
Men jag tänkte just på hingstar som lämnat bra flera gånger tillsammans med fbl!

Lämna gärna förslag på hingst till sto e: Strong Statenemt xx-Riboboy xx
Har bra tryck i gången men något markbunden, 163cm lite lågställd och rygg åt det kortare hållet, korekt benställning och kotor.
Hoppar väl när hon hinner tänka, då hon gärna överillar och blir het.

Avkomman ska behållas för allround mot dressyr

Har ingen bild i denna dator, fixar in en i morgon!

Jag har använt Biggles 1015 på mitt Irlänska fullblod vilket blivit lyckat. De två jag har är 2 och 3 år gamla och var klass 1 som föl. Väntar nu på det tredje fölet efter Biggles här i mars. Biggles ena avkomma vann 4-års championatet i fälttävlan 2007 och minns jag inte fel så var den undan ett fullblodsto. Kommer nog betäcka med han i år igen;)

Tack för ditt svar, ja Biggles är en fin hingst! Har kikat lite på honom. Betäckte med Okeanos förra året men pga olika omständigheter tog hon sig inte.
Så vi är inne lite på Briar blodet!!

Jag vet två hästar e Pascal som gått svår fälttävlan, Figaro och en som jag glömt vad den heter, gick med en junior/YR. Stora och snygga hästar, och mkt allround.

Ja, jag får nog fundera en omgång till på Lambourghini... tycker han verkar trevlig, dessutom är han ju snygg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka