Hay saver och liknande, erfarenheter?

aida

Trådstartare
Jag vill förlänga ättiden i hagen för min häst och även få bort fodret från marken (och leran). Vilka olika lösningar har ni erfarenheter av?
Någon som har en Hay Saver som kan säga hur det fungerar med den? Jag funderar mest på eventuella skaderisker och om den är så lätt att de kan jonglera runt med den?
Jag gillar annars konceptet med den, inget nät att fastna i, en tapp i botten så vatten kan rinna ur, plast gör det också lättare att hålla rent.


Tankar, tips, andra lösningar?
 
Jag har precis införskaffat en och bara använt den några dagar. Så jag får återkomma när jag använt den lite mer. Den väger 12 kg. Den kändes faktiskt som om den var i lättaste laget men ännu har i vart fall inga hästar flyttat på den. Lätt att spola av och hålla ren.
Jag har tidigare byggt något liknande mha lastpallar och krage men ville slippa nätet i.
 
Jag har precis införskaffat en och bara använt den några dagar. Så jag får återkomma när jag använt den lite mer. Den väger 12 kg. Den kändes faktiskt som om den var i lättaste laget men ännu har i vart fall inga hästar flyttat på den. Lätt att spola av och hålla ren.
Jag har tidigare byggt något liknande mha lastpallar och krage men ville slippa nätet i.

Tack, du får hemskt gärna återkomma med synpunkter! :)
 
För mina hästar hade det där varit alldeles för stora hål.

Ja, kan vara i största laget. Men jag tänker att om jag blandar upp höet med halm så blir det lite mer pill ändå och tar längre tid än en hög med hö på marken.

Jag är inte jätteförtjust i nät och har inte möjlighet att själv svetsa ihop något..
 
Det är som sagt stora hål. Så hittills har jag inte märkt att det förlänger ättiden något nämnvärt. Främsta anledningen till att jag har valt att testa den är att man kan flytta runt den själv och på så sätt undvika att marken där den står blir lerig. Mina hemmabyggen har varit för tunga för en person att flytta på. Samtidigt är den så lätt att jag nästan tycker den är för lätt. Till mina två äldre lugna damer fungerar den. Men jag hade nog inte vågat ställa in den där det finns föl etc., för den är nästan lite för lätt om man har hästar som gillar att flytta på saker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såg en artikel på Hippson om en slags "grazing box" och tänkte om det är någon här som har erfarenhet av liknande slowfeeding-lösningar...
Svar
8
· Visningar
3 631
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 248
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 231
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp