S

strumpan

Någon som har använt salt för att dra ur fukt från höbalar :confused: Om ?hur har ni gått till väga?Samt hur mycket sprids på?
Försökte få info från Granngården men dom visste inte,bara att man använde Havssalt.Använt halm tidigare ,men nu tänkt använda salt.
Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Havssalt

strumpan skrev:
Någon som har använt salt för att dra ur fukt från höbalar :confused: Om ?hur har ni gått till väga?Samt hur mycket sprids på?
Försökte få info från Granngården men dom visste inte,bara att man använde Havssalt.Använt halm tidigare ,men nu tänkt använda salt.
Tacksam för svar :bow:

Vi använder det! :)

Saltet åker på när höet kommer in. Sätter salt mellan lagren, under och ovanpå. Vet inte exakta mängden, men jag vet att det är rätt mycket salt som går åt (vilket dock inte kostar speciellt mycket). Använde i år 3/4 påse (säck på 25 kg, tror jag) på 1650 kg hö.
Jag skulle nog rekommendera att använda både halm och salt. Saltet räcker inte på långavägar att använda som enda fuktbarriären. Har du djur under loftet behöver du ett halmlager under höet och sen behövs det runt höet och till sist uppe på höet. :)
 
Sv: Havssalt

Jag har lastpallar under så att det blir en luftspalt, skulle du ha halm dessutom under?? Det blir isåfall så pass mkt halm för min del att det kommer bli svårt att få in allt hö......
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 038
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 771
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp