Havrens hållbarhet?

H

Hot Shot

Hur länge håller sig havren "ätlig"?
Efter hur lång tid försvinner energin?

Hittade en tunna med havre som är över ett år gammal och funderar på om det är någon mening med att fodra med den... :smirk:

Sv: Havrens hållbarhet?

beror på om det är hel eller krossad havre, är det hel havre så bör det inte vara något fel på den, kolla bara så det inte är mögel i tunnan eller luktar illa.

Krossad havre som stått ett år är nog ingen höjdare att använda tycker jag.

Hel havre som förvarats torrt är inga problem att fodra med.

Är det krossad eller helhavre? Skulle nog inte fodra med den havren iallafall, med takte på tillväxt av mikroorganismer m.m. som kan ha skett...

"Energi kan varken förintas eller nyskapas; den kan bara omvandlas mellan olika energiformer". Termodynamikens första lag... Energin lär väl inte ha försvunnit men frågan är om fodret är hygieniskt ok...

krossad havre härsknar på 3-4 dagar under sommarn, och håller sig lite bättre vintertid då man tar bort det skyddande skalet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat