havrekross???

Gullan86

Trådstartare
jag har hört att efter typ 10dagar så försvinner viktig näring från havrekrossen är det sant?
är det likdannt med kornkross lr hur länge kan vardera hålla sig i en tät hink?

jag har gett min islandhäst havrekorss/kornkross blandat för bonden kan inte ge mig det var för sig...men nu fick jag höra att det där viktiga förvinner ur havren på 10dagar och tänkte då börja med helhavre ska man tänka på nåt särkskild då? ge mer lr mindre? men så vill jag ju ge kornkross endå tror jag för de e väl rätt mkt nyttigheter i det lr? och jag kan ju inte få det bara så jag måste ge nästintill värdelös havrekorss med kornkross+ helhavre går det? lr ska jag ta bort krossen helst? för kronet håller sej kanske inte så länge heller...? jag har haft det ett halvår i hink nu e det bara o kasta? har de blitt för gammalt?

jag vill inte ha färdigfoder men rekommenderar ni nåt annat?
ger just nu detta:
en hand kross
175gram pellets mineraler+ lite b-vitamin
frukt/grönsaker

ska sen lägga till betfor(ca 1dl pellets torr(blöter sen) när han ska börja äta ensilage lr e det onödigt?

han går medelhårt/lätt arbete är bara 5år och reds in i vintras typ(januari) han är 126 cm hög=) och väger runt 300kilo...men e rätt fet för tillfället....jag ger han bara kraftfoder när han jobbat efteråt...
låter det som att han får för mkt /för lite kraft???

tacksam för hjälpen...

Sv: havrekross???

Om och hur mycket kraft din häst behöver beror på vad du har för värden i ditt grovfoder. Skall hästen banta så tar du förmodligen bort kraftfodret först.

jasså? ska jag ta bort det helst? kommer det inte fattas något då? brukar enslilage om det är bra innehålla allt en islandshäst som min behöver?
jag har kraftfodret för att jag tänker att han behöver lite exra för att få lite mer ord plus få i sig de vitaminer m.m....men om ja tar bort kraftfodret ska jag ha kvar mineralerna endå? tycker de låter drastiskt att ta bort allt klarar han att prestera så mkt utan det?

Om hästen är tjock behöver den förmodligen mindre mat. Ifall ensilaget täcker det behovet, det kan bara en grovfoderanalys svara på. Vill du inte göra en sådan så får du fodra med ögat och då är det bara att chansa - för det är helt omöjligt att svara på om hästen får det den behöver och i synnerhet i mineralväg.

jo....så e det och tyvärr står jag uppstallad i ett stall och dom ställer ut ensilaget i en stor bal somhästarna äter upp på kanske 3dagar lite jobbigt att göra analys på alla dom kanske dyrt oxå=(.
men jag kan ju fråga om det är protinrikt=mkt klöver lr liknande...
det som är bra med min häst är att han mestadels känner själv hur mkt minderaler han behöver går han tex i en stor gräshage med massa gräs på sommaren och får mineraler vill han inte ha det och nu när han går i bantarhage utan knappt nåt gräs äter han mer än gärna mineralerna....e det jag som inbilliar mig lr kan han känna det själv?...

jag kan ta bort kornet då väl? och bara ha helhavre för det innehåller ju nyttigheter och får dom lite pigga?!...kornet e väl mest för smala hästar lr har jag helt fel?

jag ger som sagt endast en hand lr mindre av havre/korn krosset just nu det är väl inte mkt till en 300kilos häst? hur mkt måste man ge för att de ska vara till någon nytta kanske inte hjälper nåt me så lite....hm,

Hittills har det inte kommit fram något vetenskapligt stöd för att en häst skulle kunna känna brist eller behov av någon mineral. Möjligen salt, men även där finns rapporter om att hästar i arbete behöver mera än de får i sig.

Som jag ser det är kraftfoder ett komplement till grovfodret, och jag kan omöjligt svara på varför du ger havre eller korn eller i vilken mängd.

okej haha men vad skulle du rekomendera....att ta bort krosset helt(efterosm hästen e fet) och bara ha havren...(hel)

Min starka rekommendation är att ta reda på vad grovfodret innehåller och inte minst att läsa lite OM foder - det är trots allt viktigt att kunna som hästägare.
Fri tillgång är ju idealet, men alla hästar kanske inte har de övriga förutsättningarna som krävs för att det skall fungera. Blir hästen fet så funkar det ju faktiskt inte så bra.

min pålle ska gå i en stor hage (lösdrift) men en flock islandshästar i vinter med fri tillgång på en stor ensilagebal som de äter från.
då skiter jag i om han blir fet för det viktigaste är att han har fri tillgång och håller magen igång här vill vi inte ha nån kolik inte.

vart rekomenderar du att jag läser på om foder då? jag har gått naturbruk häst i 3år och gick kursen "hästfoder" men de va så jäkla obegripligt ingen fattade ett jota så jag fick inte ut mkt av den....jättesynd för det hade varit mkt intressant annars.

Sök på Christina Planck här på forumet, det finns en bra skrift om hur man räknar foderstat som säljs genom SLU, och sen finns en lite tjockare bok som du säkert kan låna på biblioteket som mera handlar om hästens förutsättningar och fodersorter etc.
Båda är mycket läsvärda!

okej den sista tror jag att jag läst genom kursen jag gick men problemet var tt hur mkt jag än ansträngde mig så fattta jag nada av vad de snackade om= ingen begåvning på hästfoder....hm....sen fattade jag allt o fick mvg i Etologi=läran om djurens beteende så de måste va intresset lite där oxå...hm

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Foder & Strö Nyfiken på vad era 04or får för foder, och hur mkt. Jag behöver lite tips på vad jag kan ge min lättfödda 04a. Nu får hon: 7kg högt...
Svar
18
· Visningar
1 150
Senast: rare
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 706
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV