F

feliand

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? blötlägger ni? Ger endast vid ridning? osv.

Sv: Havre

Vad ger ni ert havre tillsammans med? vetekli, mineraler o betfor
Hur mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? totalt får pållen 1 l havre om dagen - 2 dl på morgonen + 8 dl på kvällen
blötlägger ni? iom betforn så blötläggs det
Ger endast vid ridning? pållen får alltid morgon + kväll. efter ridning får han morötter, äpplen mm.

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Ett havrefritt foder+ vitaminer
Hur mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? I vanliga fall får hon 0,6 kg men nu har hon blivit tvungen att stå i mindre hage p.g.a av bråk med hagkompisen så undertiden får hon bara 0,2 kg
blötlägger ni? Nej
Ger endast vid ridning? Om hon bara har endagars vila så får hon havre, men vilar hon under en längre tid så jag tar bort den helt.
Ska tillägas att havren är krossad

Ger hel havre tillsammans med mineraler, personligen har jag aldrig nånsin blötlagt hel havre.

Krossad havre kan man fukta lite för dammets skull, däremot helt korn måste stöpas (blötläggas i kokande vatten) om man ska fodra med det - fast havren är ju bättre för hästen än vad kornet är så korn har jag inte hållit på med på ett antal år, finns ingen anledning till det liksom.

Jag har hand om i storleksordningen 30 talet hästar, varierande från b-ponny till stor häst, som får en "skvätt" havre + mineraler som enda kraftfoder och dessa hästar går i normalt till halvtungt arbete (heltungt arbete är bara tillämpligt på trav och galopp på elitnivå samt arbetshästar som går i skogsbruk...ridhästar går i princip aldrig i "heltungt" arbete)
Dessa får då hel havre utan blötläggning i mängder från 0,25 kg upp till 2-3 kg per dag.

Krossad havre har en rad med nackdelar utan att du får någon egentlig förbättring av upptaget, om inte hästen är tandlös eller har allvarliga problem med tänderna dvs, så därför ska man inte hålla på med krossad havre i onödan.

Senast ändrad:

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? blötlägger ni? Ger endast vid ridning? osv.

Ger havre tillsammans med mineraler samt sista månaden även med lite morötter och knäckebröd för att öka mängden lite. Jag har nämligen fått minska kraftfodergivan till endast "krubbskrammel" då vi bytt hösilageparti (vill dock göra slut på min öppnade säck och ger litegrann). Hur mycket havre/kraftfoder man ger är ju helt beroend på grovfoderanalysen.

Blötlägger aldrig.

Ger aldrig kraftfoder i samband med ridning nu när han är installad. Min häst får samtidigt som alla andra i stallet (kan ju bli mycket oro om man fodrar på olika tider, särskilt vad gäller kraftfoder). På sommaren ger jag ibland efter ridning innan han går tillbaka till hagen.

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Min kräsna gubbe får all havre torrt. Endast havre på morgonen. Havre ihop med mineralpelletsen och b-vitaminpelletsen på kvällen, ovanpå den blötta maten. Havren får inte blandas ihop med blötta maten (betfor, vetekli mm)...;)
Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? 1 kg om dagen till kbltravare
blötlägger ni? nej, han vägrar äta det då...;)
Ger endast vid ridning? 2 gg om dagen.

Ger hel havre tillsammans med mineraler, personligen har jag aldrig nånsin blötlagt hel havre.

Krossad havre kan man fukta lite för dammets skull, däremot helt korn måste stöpas (blötläggas i kokande vatten) om man ska fodra med det - fast havren är ju bättre för hästen än vad kornet är så korn har jag inte hållit på med på ett antal år, finns ingen anledning till det liksom.

Jag har hand om i storleksordningen 30 talet hästar, varierande från b-ponny till stor häst, som får en "skvätt" havre + mineraler som enda kraftfoder och dessa hästar går i normalt till halvtungt arbete (heltungt arbete är bara tillämpligt på trav och galopp på elitnivå samt arbetshästar som går i skogsbruk...ridhästar går i princip aldrig i "heltungt" arbete)
Dessa får då hel havre utan blötläggning i mängder från 0,25 kg upp till 2-3 kg per dag.

Krossad havre har en rad med nackdelar utan att du får någon egentlig förbättring av upptaget, om inte hästen är tandlös eller har allvarliga problem med tänderna dvs, så därför ska man inte hålla på med krossad havre i onödan.

Min häst äter krossad havre, jag funderar på att gå över till hel havre. Men jag är rädd att den kommer ut hel igen? Då måste det ju vara mycket bättre med krossad havre?

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Betfor
Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? Kallblodsvalack, nu 500gr då han bara rids 3-5 ggr veckan och ej tränas.
blötlägger ni? Han får det med betforen, så det suger upp vatten
Ger endast vid ridning? Vid varje fodring, dvs morgon och kväll

Min får havrekross, då hel havre kommer ut just hel=)

Har ett welsh cob sto på ca 155 cm. Rider i princip varje dag, tränar en hel del. Även fast det mest har blivit skritturer när marken är stenhård och glashal. Förutom om man kommer iväg till ridhus då:).

Vad ger ni ert havre tillsammans med? Betfor, mineraler, linfröolja, b-vitamin, morötter.
Hur mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? Hon får 2 kg krossad havre varje dag. 1 kg morgon och 1 kg kväll.
blötlägger ni? Blandas med betfor både morgon och kväll, så ja.
Ger endast vid ridning? Hon får samma fodermängd vid endagarsvila, sänker givetvis under längre vila. Men brukar inte ha längre vila om det inte är något särskilt. På sommaren får hon också alltid krossad havre, inte lika mycket såklart.

Det beror ju helt på. Har alltid utgår från grovfodret, och ibland har bara havre räckt, ibland havre/lusern, ibland havre/betfor + helfoder. Alla varianter finns. Det beror helt på vad grovfodret visar för värden. Ibland har inte ens havre stämt så bra in. Ger exakt samma oavsett om hästen står eller rids. Arbetet samt vila ska ju vara inräknad i totalfoderstaten. Det ska ju inte duttas på lite extra bara för man rider lite då och då. Även om hästen står 1 vecka så drar jag inte ned. Det är alldeles för kort tid.

Förövrigt har jag aldrig blött havre. Har aldrig gett krossad heller.

Senast ändrad:

Isishingsten får ungefär en liter krossad havre fördelat på tre gånger per dag. Han får dessutom lika mycket betfor, och pga betforen så får han allt blötlagt. På morgonen får han dessutom lite mineralpellets, och sedan brukar jag slänga i några morotsslantar i hinkarna också, mest för att jag inbillar mig att alltihopa smakar bättre då... :P

Salsa havre fri müsli, betfor, vetekli, lucern, 2 och 3 kg vardera

alltid havre så länge de inte handöar om lång vila så alltid havre. nej blötslgg ej, ger hel havre

Jag ger hel havre tillsammans med morötter och mineraler bara.

Funderade på om det skulle bli torrt men jag behövde inte oroa mig - morötterna "saftar" ordentligt när han tuggar. :)

Han får två gånger om dagen - morgon och kväll. Blötläggs ej.

Mängden just nu är inte så stor - ca 0,5 kg per dag - har bra hö!

Den lilla mängden kunde han lätt fått vid endast den ene fodringen men jag har ändå delat upp det på båda eftersom det blir lite skrammel i krubban när de andra hästarna får mat. :)

Min häst får krossad havre tillsammans med betfor 3 gånger om dan. Totalt 0.6 kg havre.
Efter ridning får han morötter, i bland lite äpplen samt hö.

Senast ändrad:

Ger tillsammans med betfor och kompletterande vitaminer+mineraler och givetvis hö.
För tillfället rids hästarna så pass lugnt att de äter 1 l / ½ kg per dag, som mest har jag gett 1,5 kg.
"Blötlägger" i betforen.

Ger havre tillsammans med hö (får höet ca en kvart innan kraftfodret), müsli, morötter och/eller betfor, samt kompletterar med vitaminer och mineraler vid behov.

ca 800-900 g havre/dag uppdelat på mo. em. o kväll.

Vid ridning, får hästen bara skrammel vid insläpp och resterande kraftfoder efter ridning. I annat fall, väntar jag en timme - en och en halv, med ridning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka