F
feliand
Vad ger ni ert havre tillsammans med? Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? blötlägger ni? Ger endast vid ridning? osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad ger ni ert havre tillsammans med? Huyr mycket havre ger ni per dag till era stora hästar? blötlägger ni? Ger endast vid ridning? osv.
Ger hel havre tillsammans med mineraler, personligen har jag aldrig nånsin blötlagt hel havre.
Krossad havre kan man fukta lite för dammets skull, däremot helt korn måste stöpas (blötläggas i kokande vatten) om man ska fodra med det - fast havren är ju bättre för hästen än vad kornet är så korn har jag inte hållit på med på ett antal år, finns ingen anledning till det liksom.
Jag har hand om i storleksordningen 30 talet hästar, varierande från b-ponny till stor häst, som får en "skvätt" havre + mineraler som enda kraftfoder och dessa hästar går i normalt till halvtungt arbete (heltungt arbete är bara tillämpligt på trav och galopp på elitnivå samt arbetshästar som går i skogsbruk...ridhästar går i princip aldrig i "heltungt" arbete)
Dessa får då hel havre utan blötläggning i mängder från 0,25 kg upp till 2-3 kg per dag.
Krossad havre har en rad med nackdelar utan att du får någon egentlig förbättring av upptaget, om inte hästen är tandlös eller har allvarliga problem med tänderna dvs, så därför ska man inte hålla på med krossad havre i onödan.