L

lala

Jag har en isläning som vilat ett tag nu men ska sättas igång igen. Jag funderar på att börja ge honom lite havre, under vilan har han bara fått hö. Efter som min granne/morbror är bonde och har havre skulle det vara lättast att ge honom stödfodra med det :crazy:

Vad innehåller havre egentligen? Mycket kolhydrater eller protein eller vad? :confused:

Sv: Havre??

Havre innehåller ca 10 MJ och ca 80 g smrp/kg foder.
Alla spannmål är förhållandevis stärkelserika, men havre innehåller mindre än t.ex korn. Har dock inga siffror på det.

VARFÖR vill du ge havre? Hur hårt kommer hästen att tränas?
De flesta ridhästar behöver inget träningstillägg i foderstaten, utan kan äta samma foder både i träning och vila. Har du ett såpass bra hö så att hästen har stått sig på bara det kanske det räcker att öka på lite av det när ni börjar komma igång med lite längre och intensivare träningspass.
Under själva igångsättningen behövs förmodligen inget tillägg alls.

Men titta och känn på hästens hull och temperament.:)

okej tack :)
Han är ganska gammal och det är många som skrivit till mig att jag därför behöver ge honom lite kraftfoder. Men jag hade inte tänkt ge någo mycket! Bara jätte jätte lite!

Ålder kan jag inte se som en anledning att ge kraftfoder. Ett bra grovfoder gör oftast att hästen har en bättre tarmflora och får i sig det den behöver i form av fibrer. Det är bara om näringsvärdena i hö/ensilage är för dåliga som man behöver ge kraftfoder. Jag tror att många ger onödiga givor av både kraftfoder och tillägg bara för att "alla andra" gör det. Att lägga några hundra på en grovfoderanalys kan spara tusenlappar eftersom man kan ge rätt sort och mängd kraftfoder för att kompletettera.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka