E

eloon__

Jag vet inte om det här är n dum fråga, men dern som inte frågar något bli rju knappast klokare :idea:

Har all havre samma näringsvärde eller kan man göra analys på havre också? För annars kan det ju vara svårt att veta hur mycket havre man ska ge om man köper ny..

Det här är ju säkert ingen svår fråga för dom som är lite bättre insatta i foder änn vad jag är, så nu vill jag ha bra svar! :bump:

Sv: Havre??

fasiken, det satt jag oxå o funderade på idag... vill oxå ha ett svar på frågan he he..

Okej! Då kansek det inte var en så dum fråga i alla fall :)

Man har ju hört mycket om att analysera hö, men inte havre..

Någon som vet hur det är?

Visst bör man analysera sin havre! Både avseende näring OCH hygienisk analys, då det ofta kan finnas svampar och sporer i havren.
För mig har energi och protein varierat från 10-12 MJ per kilo och 67-94 g SRP per kilo under alla år vi tagit prover.

Visst kan man analysera havren!:)

Det är något man bör göra om man ger större mängder (flera kg).
Annars kan man gott använda standardvärdena, det gör inte stor skillnad i totalfoderstaten att det kan bli tokfel.

Fel det är stor skillnad beroende på vilken sort som havren är av. Det finns idag olika typer av havre som har tagits fram för olika ändamål. Ren foder havre för häst t ex sorten Matilda som har värden som gör att 1 kilo av den motsvarar 1,3 kilo av en vanlig gammal havre sort.
Om man tittat på Kraffts havre så har man idag två sorter en ena är av Matildatyp och den andra är av standradhavretyp.
Det finns också havre idag som inte odlas som foder utan för att elda med. Den har sämre värden än den "vanliga" havren och är ofta billigare att köpa in.
Man kan göra nalys på samma ställen som man gör det av grovfoder och till ungefär samma kostnad.

håller med jätteviktigt!! både för näringsvärden, och för hygien!

Masse skrev:
Det finns också havre idag som inte odlas som foder utan för att elda med. Den har sämre värden än den "vanliga" havren och är ofta billigare att köpa in.

Jag tror nog de flesta här omkring odlar Belinda(=standardhavre) och vi är minst två som eldar denna. Kraven på eldningshavre skiljer inte från foderhavre annat än att man inte vill att den ska lägga sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 454
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar