Sv: havre

man bör inte utfodra hästar i hagen med kraftfoder överhuvudtaget, pga att det kan bli bråk om hinkarna.. fodra hästen inne i stallet eller utanför hagen istället..

men visst, Ja man kan fodra med havre även fast hästen inte rids något, för det va nog det du menade.. det hela beror på höets näringsvärden, är det låg energikvot och samtidgt väldigt låg proteinkvot så att det blir perfekt underhållsbehov för hästen med 90% hö och 10% havre så är det bäst att hästen får det..

Har läst någon stans att hästar som tränas mindre än 3 tim /dag kan klara sig på enbart ett bra grovfoder.

Alltså skulle nästan alla hästar klara sig på enbart grovfoder.

Stackars kraftfodertillverkare

Det är väl inte synd om kraftfodertillverkarna, eftersom de i så fall tillverkar något som "typ ingen" behöver men "typ alla" vill ha! Fast det är ju tyvärr inte alla som har tillgång till bra grovfoder...

Ja, men det beror ju fortfarande på vad grovfodret innehåller. Fast jag tror överlag att vi överfodrar våra hästar...

AnnaKarinA skrev:
Fast jag tror överlag att vi överfodrar våra hästar...

Många lever i tron att man "måste" ge kraftfoder för att hästen ska vara ridbar och lagom pigg.

De gånger jag hamnat i diskussion om just kraftfodrets vara eller inte vara har det tyngsta argumentet FÖR kraftfoder varit att "men jag tränar, så hästen måste få energi och det finns inte i höet".

Okunskap dödar mången häst...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar