G

Gnägg

Hur länge måste havre ligga innan man kan börje ge hästen det? Vad kan hända om man ger det för tidigt?

Sv: Havre

Har för mig att det är ca 1 månad. Kan det stämma? Beror kanske på hur mycket det regnat.

Sv: Havre

Det finns ingen egentligt klar och verifierad kunskap på området - bara gamla skrönor - jag vet folk som börjat fodra havre några dagar efter skörd - förstås i blandning med gammal havre nån vecka för att sen gå helt över till nya havren, och det gick bra,
Troligen beror det på hur mycket du ger, om det är blandat med gammal havre som hästen är van vid.
När hästen närmade sig mänskan för 6000 år sen (och sen blev tämjd) var det för att snylta på mänskans odlingar (=spannmål) och färskare spannmål kan väl inte äta...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur