G

Gnägg

Hur länge måste havre ligga innan man kan börje ge hästen det? Vad kan hända om man ger det för tidigt?
 
Sv: Havre

Har för mig att det är ca 1 månad. Kan det stämma? Beror kanske på hur mycket det regnat.
 
Sv: Havre

Det finns ingen egentligt klar och verifierad kunskap på området - bara gamla skrönor - jag vet folk som börjat fodra havre några dagar efter skörd - förstås i blandning med gammal havre nån vecka för att sen gå helt över till nya havren, och det gick bra,
Troligen beror det på hur mycket du ger, om det är blandat med gammal havre som hästen är van vid.
När hästen närmade sig mänskan för 6000 år sen (och sen blev tämjd) var det för att snylta på mänskans odlingar (=spannmål) och färskare spannmål kan väl inte äta...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 545
Senast: Silje
·
Hästvård Pga av mitt snurr har jag nu lagt hästarnas träckprov på posten men inser nu att det är fredag!!! En hel helg innan det åker vidare till...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: Troll
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp