Havre VS korn

T

trolli

Ska börja med ett nytt foder till min gosse och ska komplettera med antingen havre eller korn. Men vet inte vilket som blir bäst. Han har fått havre förr och han blev väl inte nå piggare av det som vissa kan bli. Men det jag undrar är väl vad som är bäst,innehållsmässigt och energi mässigt? Har ju hört att havre innehåller mycket kolhydrater vilket inte är bra,för mycket-risk för fång :confused:

Nån som vet det här bra?

Sen undrar jag också om och isåfall vad det är för skillnad på hel havre och krossad havre?

Sv: Havre VS korn

Havre är ett säkrare spannmål för hästar. Det är mer lättsmält än korn. För hästar som har tänderna kvar är det helt onödigt att krossa havren. Eftersom smältbarheten av hel havre är så hög förbättras den bara litet med krossning.

Jag antar att du räknat ut att han behöver spannmålen och inte att du gått på det märkliga att många fodertillverkare i påstår att deras foder skall kompletteras? HH

Korn måste krossas och krossad spannmål håller inte mer än en vecka ungefär. Krossad spannmål blir också väldigt dammigt. Jag gav mitt heta fullblodssto korn en period men hon fick utslag när jag började med korn och inte blev hon speciellt lugnare heller. Så det funkade inte med korn på min häst utan jag föredrar havre

Korn måste krossas och krossad spannmål håller inte mer än en vecka ungefär. Krossad spannmål blir också väldigt dammigt. Jag gav mitt heta fullblodssto korn en period men hon fick utslag när jag började med korn och inte blev hon speciellt lugnare heller. Så det funkade inte med korn på min häst utan jag föredrar havre

Hur kan det då komma sig att det säljs krossad havre och krossat korn i stora säckar?
Korn och havre har likvärdiga värden näringsmässigt. Många föredrar att komplettera havren med lite korn när hästen blir lite för "tossig" av mycket havre. Själv blötlägger jag alltid mitt korn på inrådan av veterinär eftersom det innehåller mer stärkelse än havre. M.a.o kan det för en del hästar vara risk för foderstrupsförstoppning.

Havre har en snabbare energi. Alltså får hästen energi toppar.
Korn har en långsammare energi. En jämnare och långsammare energi.

Kornet har lite längre hållbarhet än havre. Havrekross har samma värde ca 3-5 dagar som hel havre. Kornkross ligger på ca 7-10 dagar som okrossat. Sen skjunker värderna dagligen. För att hästen skall kunna tillgodo se sig korn måste det vara krossat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar