havre vs. korn

M

magda

ger min pålle havre nu, funderar på att gå över till korn istället då jag hört att det är lite skonsammare energi (piggmört). Hur räknar man om havregivan till korngiva?
Vad tycker ni om korn?
 
Sv: havre vs. korn

om du jämför näringsinnehållet/analysen på havre och korn ser du hur mkt som skiljer och kan räkna ut.


Själv tycker jag att havre är bättre än korn då det innehåller mkt fett och fibrer, och då betyder det att hästen får energin genom fettet som är skonsammare = mindre slaggämnen, än om hästen får det från stärkelse.
Så länge hästen tål havre dvs inte är allergisk mot det eller liknade som gör att det inte slår runt i skallen på den om den äter det, tycker jag att man ska ge det.

Korn gillar inte jag riktigt, för att det är svårare för hästen att smälta, innehåller inte så mkt protein eller fibrer.

Sen för att man verkligen ska veta hur mkt man ska ge av havren kornen eller det rent av behövs ska man ha analyserat sitt hö.
 
Sv: havre vs. korn

Varför inte byta ut havre mot mer grovfoder?
 
Sv: havre vs. korn

Större delen av kornets stärkelse passerar ner till grovtarmen där den bryta ner av mikroorganismerna o tas upp som fettsyror precis som energin från fibrer.
Problemet är att för mkt stärkelse till grovtarmen alt dålig tillvänjning ger tarmstörningar o ev fång.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 545
Senast: Silje
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Är inte helt nöjd med hur min häst är i magen och funderar på att byta ut den havre hon får mot mer hösilage. Men finns det något man...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp