Havre till fånghäst?

Domino_s

Trådstartare
Är det en bra ide att ge havre till en fånghäst?

Ja funderade på korn, men fick se att hästar blir lätt tjocka av det....

Mitt sto blir lätt tjock, men dock måste ja ge henne annars blir hos väldigt trött i ridningen....hon är 1.60 hög och av den lite grövre sorten....(ponny pappa)

Ger henne Mustang Original pelleterat foder nu....och 8-10 kg hö

I vinter ska hon äta hösilage istället....

Tacksam för svar!

M v h Domino_s

Sv: Havre till fånghäst?

Fånghästar ska helst inte äta spannmål.

Sedan tror jag inte att en tjock häst blir piggare av mer mat men det gäller kanske inte alla hästar.

Fånghästar ska helst inte äta spannmål.

Sedan tror jag inte att en tjock häst blir piggare av mer mat men det gäller kanske inte alla hästar.

De va lite min tanke också....men en tränare sa till mej att havre skulle vara bra till henne....

Min mening med havre skulle vara att man inte behöver ge så mycket....annat foder ska man ge såna jäkla mängder av....:crazy:

Så min förhoppning är att kunna ge mindre, men ändå få en pigg häst....:)

//Domino_s

Vi har en connermara ponny i vårat stall som har haft fång..
Han får 0.5 kg blött betfor, 0.3 kg havre morgon och kväll 1.5 kg hö morgon och kväll samt ett par kg silage ute i hagen till lunch och han klarar sig fint på det.

Är det mer energi din häst behöver när din tränare menar att den behöver havre?
Olja och/eller betfor skulle jag rek istället för havre eftersom du har en fånghäst.
Jag har själv en fånghäst. Tror på att man måste vara mycket noggrann med foderstat för en sådan häst, hela dess framtida liv.
Kommer aldrig mer ge min häst kraftfoder igen. Det finns inte en enda anledning att chansa. Det var fruktansvärt att se hästen i fångsmärtorna :cry:

Det är ett missförstånd att man måste ge kraftfoder för att en häst ska vara pigg. Det allra bästa är när man har ett sådant bra grovfoder så man inte behöver ge ngt kraftfoder alls. Visserligen ger t ex havre och melass kraftiga blodsockertoppar som gör att precis när de är i topp är hästen extra pigg. Men tillståndet är kortvarigt och en blodsockersänkning följer efter, då blir hästen i stället tröttare.

En uträknad foderstat med tillräckligt med protein för muskler och blodbildning och lagom med mineraler är a och o för att hästen ska orka. Ofta räcker ett bra grovfoder till rätt mkt prestation.

En fångbenägen häst skulle jag aldrig ge spannmål annat än i krubbskrammeldoser. Såvitt jag vet är Mustang original spannmålsbaserat. HH

Man bör undvika stärkelse åt en fånghäst, korn innehåller mer stärkelse än havre, spannmål bör man undvika i vilket fall som helst. Mustang orginal innehåller både havre o korn, alltså mkt stärkelse o är därmed olämpligt som foder för en fångis.

Prova med betfor som kraftfoder istället. Och lägg upp en foderstat efter lättfödd häst. Dra inte ner på mängden hö/hösilage i alla fall (inte för att du sagt det men ändå)

Vilken sorts foder tänker du på?
En häst mår bara bra av att äta länge men det kanske inte är så du menar.

T ex groov eller mustang...får ge så mycket för att hon ska orka arbeta...

Nu är hon inte abnormt fet, och just nu i normalhull....dock ger jag mer kraftfoder (vilket hon egentligen skulle behöva för att orka) så blir hon tjock....:crazy:

//Domino_s

Produkter
Vad är det då som gör Agrivit Mustangfoder till ett modernare foder än sina medtävlare?

1. HAVREFRITT
2. ÅNGKOKT SPANNMÅL
3. LINFRÖ
4. EXTRA BIOTIN
5. PROFEED
6. MINERALER OCH VITAMINER

Detta är taget från hemsidan....så såvitt ja vet är det havrefritt....Därför jag valde det till min valack som ej tål havre....:crazy:

Läste du inte Helena Handbergs inlägg? Hon är riktigt duktig på sånt här och utbildad inom ämnet så lyssna på henne.

Nu är hon inte abnormt fet, och just nu i normalhull....dock ger jag mer kraftfoder (vilket hon egentligen skulle behöva för att orka) så blir hon tjock....:crazy:

//Domino_s

Det är möjligt att jag börjar bli trött för idag men jag förstår inte riktigt hur du menar. Du har fått flera svar som nästan alla säger samma sak dvs att det inte är bra att ge den spannmål. Jag hade nog rättat mig efter det. Jag ger inte min fånghäst spannmål.

Tillägg
Det är inte lätt att veta vem men sak rätta sig efter. Men jag håller med milly. Jag är inte någon expert på detta men HelenaHandberg är mycket väl insatt i det hon skriver om.

Senast ändrad:

Produkter
Vad är det då som gör Agrivit Mustangfoder till ett modernare foder än sina medtävlare?

1. HAVREFRITT
2. ÅNGKOKT SPANNMÅL
3. LINFRÖ
4. EXTRA BIOTIN
5. PROFEED
6. MINERALER OCH VITAMINER

Detta är taget från hemsidan....så såvitt ja vet är det havrefritt....Därför jag valde det till min valack som ej tål havre....:crazy:

Men det innehåller ju spannmål iaf, står det ju. :crazy:

Jag skulle rekommendera dig att analysera ditt grovfoder och ge din häst det den BEHÖVER (uträknat efter värdena på grovfodret) istället för att gissa dig till det....

Men det innehåller ju spannmål iaf, står det ju. :crazy:

Jag skulle rekommendera dig att analysera ditt grovfoder och ge din häst det den BEHÖVER (uträknat efter värdena på grovfodret) istället för att gissa dig till det....

Ja ville bara lägga in det för att visa att det inte är havre i mustangs foder....eftersom det var en del som skrev det....

Men skulle det vara bättre att gå över till krafft på henne igen då?

Nåt vill jag ju ge henne...har testat att köra analyserat hö på henne och det skulle täcka hennes näringsbehov, hon fick även betfor och mineraler...ändå blev hon supertrött och orkade ingenting...och ja då va hon jättefin i hullet, alldeles perfekt...:crazy:

//Domino_s

*nyfiken*
Har du inte läst H H's svar på din tråd?
Citerar:"Visserligen ger t ex havre och melass kraftiga blodsockertoppar som gör att precis när de är i topp är hästen extra pigg. Men tillståndet är kortvarigt och en blodsockersänkning följer efter,då blir hästen i stället tröttare ."

Mitt kallblodstravarsto har aldrig varit så slö som när hon stod på 3 kg havre...
Numera får hon inget kraftfoder alls, bara en liten skvätt betfor samt rejält med bra hösilage - hon är pigg och fräsch.

Immer

Mitt halvblod fick tidigare 5 kg havre o kallblodet 3 kg havre om dagen.
Sedan i våras har de bara gått på grovfoder (hö, lucern, betfor, olja)
och är precis lika pigga som tidigare. Kallblodet orkar dessutom mer!

Jo...ja läste...kom på vad dumt ja svarat efter ja läst mitt eget inlägg igen..:crazy:

Ska skicka in prov för analys nu när jag får hem mina hösilagebalar....Så får vi se vad de säger....så blir de foderstat efter det sen...:bump:

Tackar för alla svaren....:bow:....Ni får ursäkta att mina svar blivit lite snurriga ibland...tror inte ja va riktigt vaken nu när ja läser dom i efterhand....:crazy:

//Domino_s

Nåt vill jag ju ge henne...har testat att köra analyserat hö på henne och det skulle täcka hennes näringsbehov, hon fick även betfor och mineraler...ändå blev hon supertrött och orkade ingenting...och ja då va hon jättefin i hullet, alldeles perfekt...

Så du menar att bara du får ge henne en skvätt (mer eller mindre) av nån slags kraftfoder så gör det susen oavsett hur foderstaten i övrigt är balanserad?
För rent teoretiskt ska det inte stämma. Man kan jämföra det med att man själv skulle behöva en energidryck varje gång man ska motionera... Kanske ger en kick direkt men indirekt är det bara uttröttande i längden då blodsockret sjunker snabbt igen.

Det du ska tänka på med en fånghäst är att den får en välbalanserad foderstat uträknat efter det aktuella grovfodret (och hästen hålls i normalt hull) och att magen på den hålls stabil (mycket fibrer dvs grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt, lagom motion, kanske ge nån probiotika mm) och välmående. OM du nu absolut tror att den måste ha nåt "extra" så är olja en skonsam form av energi till en fånghäst samt betfor (men bara småmängder så det inte blir för mycket i foderstaten och ger hästen överhull)... Inget spannmål (havre, korn o dylikt) helst men nån dl kan en del ändå tåla (om du nu absolut tror att det är det enda som hjälper).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: axel
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka