Havre - morgon eller kväll?

hekla

Trådstartare
Har precis börjat ge min häst havre. Hur gör ni? Får era hästar havren på morgonen eller kvällen? Har det någon betydelse när på dygnet man fodrar med havre? :confused:

Sv: Havre - morgon eller kväll?

Där jag jobbade fick hästarna litelite havre på morgonen, sen fick dem havre + betfor när dem kom in.
Betydelse? Vet inte. Kanske om man rider och tränar hårt, men det vågar jag inte uttrycka mig om:p

om du inte ger någon stor mängd spelar det nog ingen roll. Men annars är det väl lagom att dela upp givan så hästen får både morgon och kväll?
Om man ska ge en gång per dag kan man väl tänka att det är onödigt att fodra med havre på kvällen när hästen bara ska stå stilla i sin box sen. Fodrar man på morgonen känns det som att hästen kan använda energin från havren under dagen och under träning. Tränar du hårt så vill du ju ersätta förlust efter träning också så om fallet är så borde den väl få både morgon och kväll :)

Jag har gett på kvällen. Men min häst får åandra sidan bara 1dl...
bästa är att dela upp givorna :)

Tack så mycket för svar. Jag tänkte också så att det är onödigt att ge en massa "piggmedel" på kvällen.

mina får också bara på kvällen. (0,5 resp 0,25 kg och de går på lösdrift)

Vet inte om jag har helt fel, men antar att det är ganska "moderna" kunskaper man får ta del av när man har lärare som forskar på ämnet :cool:

Men jag har iallafall fått lära mig att det tar ungefär ett dygn för hästarna att bryta ner och ta upp näring/energin ur kraftfoder, vilket ju då betyder att det egentligen inte spelar någon roll när man ger det eftersom det inte går rakt ut i blodet och ger direkta energitoppar. Det man ska tänka på är bara att man inte fodrar för mycket (typ 2 kg kraft/mål för en häst på 500 kg), så ska man ge mycket är det bättre att dela upp givorna annars kan man ge när som helst :):):)

Min häst får bara kraftfoder på morgonen.

Tycker det gör större nytta då än om man ger på kvällen och hästen skall stå på box och "bli av med det"

Sedan om det är ruggigt väder ute så har ju hästen fått i sig lite extra energi oxå.

När han kommer in har han en "gegga-blandning" bestående av foderjäst, vatten och linfröolja och lite mineraler. Oftast strör jag över lite kraftfoder över detta just när han skall till och äta det. 1 dl kanske (Norpar ur morgon kraften)

:)

Men jag har iallafall fått lära mig att det tar ungefär ett dygn för hästarna att bryta ner och ta upp näring/energin ur kraftfoder, vilket ju då betyder att det egentligen inte spelar någon roll när man ger det eftersom det inte går rakt ut i blodet och ger direkta energitoppar.

Det kan ta ett dygn eller t.o.m. längre innan all näring har tagits upp av hästen men den mesta näringen tas upp mycket tidigare. Redan efter ca. 1 – 1,5 tim har fodret passerat magsäcken och protein (i form av aminosyror), socker, stärkelse och fett börjar att tas upp i hästens tunntarm. Efter ca. 3 tim har över 60% av näringsinnehållet i havre tagits upp av hästen. Fiberna (ca. 26%) tar lite längre tid att bryta ner eftersom de bryts ner av mikroorganismerna i hästen grovtarm (blindtarm och kolon).

Till “hekla”: Varför ska du ge havre till din häst?

De flesta “hobbyhästar” behöver ingen havre. De klarar sig fint på endast grovfoder och mineral/vitamintillskott.

Det är endast högpresterande hästar som behöver havre eller liknande foder som extra energitillskott. Det bästa tillfället att ge havre till högpresterande hästar är efter ett träningspass. Då gör havren mest nytta.

Vet inte om jag har helt fel, men antar att det är ganska "moderna" kunskaper man får ta del av när man har lärare som forskar på ämnet :cool:

Men jag har iallafall fått lära mig att det tar ungefär ett dygn för hästarna att bryta ner och ta upp näring/energin ur kraftfoder, vilket ju då betyder att det egentligen inte spelar någon roll när man ger det eftersom det inte går rakt ut i blodet och ger direkta energitoppar. Det man ska tänka på är bara att man inte fodrar för mycket (typ 2 kg kraft/mål för en häst på 500 kg), så ska man ge mycket är det bättre att dela upp givorna annars kan man ge när som helst :):):)

Det låter intressant. Men har du hört något om havre? Det verkar ju vara lite speciellt med det och ger ju konstiga effekter på en del hästar.

Kan berätta att jag hittat min häst jättesvettig ett par morgnar och han har dessutom vandrat runt i boxen oroligt. Hur länge? Har nu börjat ge havren på morgnarna och nu är han helt normal. Och jag har inte varmt i stallet (+4 grader max och öppna dörrar och fönster.) Dessutom känns han piggare dagtid nu. Kan havren gå fortare ut i systemet tro?

Till spaderäss: Han har stått på havre tidigare men jag tog bort det när jag övertog honom för ca 10 år sen. Han är inte den piggaste sorten och ska göra ett försök med havre igen så får jag se hur han svarar på det. Har dessutom varit konvalecent ett tag och är en äldre herre som kanske behöver lite hjälp med energin. Vi får se.

Mina har alltid fått kraftfoder 3 ggr per dag. + betfor morgon.

Vi är dock noga med att alltid fodra grovfodret först så att hästarna inte vräker i sig kraftfodret!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama