Havre-hur mycket vågar jag ge?

Kosmoskatten

Trådstartare
Mitt hösilage har väldigt lågt smrp och energi (22 g/kg resp 4,7 MJ/kg foder).
Enligt div foderstatsprogram behöver pållen (stor islandshäst, 380 kg. Tränas ca 4 dgr/vecka) 1kg havre och 0,5kg krafft pluss grön för att tillgodose behovet av protein och energi. Han får 8-8,5 kg hösilage/dag.
Vågar jag ge honom så mycket havre, eller kan jag lösa det på annat sätt? :confused: Behöver jag tillsätta kalk pga låg Ca/P-kvot?
(Ca 1,8 g/kg foder, P 2 g/kg foder)
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Vad är det för ts-halt på silaget?

Hur ser gamla foderstaten ut och hur ser hästen ut på den?

Står den på halm som den äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Ts=52%. Innan så fick han hö, men vi har flyttat och här håller dom med hösilage. Höet var inte analyserat, så det är svårt att gå på gamla foderstaten. Men han fick ca 6kg hö, 3dl havre + 3 dl betfor (torr mängd) + mineraler.
Pållen är något överviktig, men det ska tränas bort inte bantas, för han behöver bygga mer muskler.
Han står inte på halm.
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Visst vågar du ge 1 kg havre men frågan är om du behöver. Energivärdet är ju inte så dåligt du skulle gott kunna ge lite mer hösilage o inrikta dig på att få upp proteinet.
Obs jag har inte räknat på det.
PL
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Ok, jag skulle kunna öka lunchgivan med 1kg, mer tror jag inte att han äter upp. Om jag ökar morgon- eller kvällsgivan så får jag bara mocka ut det följande dag. (Han får ~2kg, 4 ggr/dag nu)
Har du några tips på bra proteintillskott?
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Nu har jag inte räknat på ditt hö, men Krafft Protein, lucernhack eller lucernpellets och Hippo Alfa är bra proteintillskott. Jag ger mina islandshästar både lucernhack och Hippo Alfa. Det fungerar bra.

Ingela
 
Sv: Havre-hur mycket vågar jag ge?

Jag skulle nog köra på 9 kg silage och 1 kg lucernhack och öka silaget vid behov, samt ge tillskott av selen och e-vitamin.

MJ 50
Smrp/MJ 5,96
Ca/P 1,4

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 565
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp