Havre, grönmassa

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Suprize
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 807
S

Suprize

Spelar det egentligen någon roll om man ger sin 10-åriga häst hel eller krossad havre?

Och våran höanalys är verkligen jättejobbig att räkna på! Alldeles för mycket protein... Men i alla fall på analysen så står det fodertyp: Grönmassa Vad betyder eller menas med grönmassa?

Sen när jag försökt göra min foderstat så när jag är klar, räknat ut vad hästen får av allt, så slutar kvoten mellan proteinet och MJ på 7.1! Ska inte den ligga så nära 6 som möjligt??

Sv: Havre, grönmassa

Kvoten ska ligga kring 6 eller HÖGRE! ;) Så länge den höga kvoten kommer från grovfoder gör det inget om den så blir över 10.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 179
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 445
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 193
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i... 2
Svar
26
· Visningar
4 114
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Födda -21