Havre- en god proteinkälla

axel

Trådstartare
Jag som är en vän av havre förstår inte varför sporthästar inte skulle kunna äta det:confused:

Den innehåller allt man vill ha o för betydligt mindre pengar är blandfoder.

titta i tabellen på länken 160 gr/kg råprotein
Även fettet som den innehåller.

här har flera bönder gått över till matildahavren:bow:
http://www.havren.com/Foder/matildahavre.htm

Senast ändrad:
Sv: Havre- en god proteinkälla

Enligt din länk är smältbart råprotein 112 g/kg foder. 160 var råprotein.

Jag håller dock med om att många är hysteriska för havre. Jag blir lite skeptisk när folk säger att deras hästar blir helt galna av att äta en näve havre. Visst, det finns säkert sådana, men det kan inte vara särskilt vanligt. Har jobbat i ett större stall med 60 boxar, där hästar kom och gick. Alla fodrades med havre (vi pratar flera kilo/dag) och ingen blev galen.

Havren har många fördelar. Innehåller iom skalet mer fibrer än andra spannmål, samt slemämnen som är bra för magen. Behöver dessutom inte krossas till normala ridhästar och man kan därför köpa större mängder åt gången även om man inte har egen kross.

Min häst går på hö havre mineraler och ev lusern om höt kräver det och han lever än!

Att köpa havre i sin närhet främjar både bönderna, miljön o våra plånböcker.
Hästarna mår bra av den oxå.

förstår inte fobin som vuxit sig så stark:confused:
Skröna skulle jag tippa.

jag har en fd galoppör. I början vågade jag inte ge henne havre pga att hon var halvgalen "by default" typ ;)

Sen tänkte jag som du, billigt å bra foder!
Började ge, hon funkade kalas på det, tills en dag. Hon fick väldigt ont i magen, gick av maten, ville inte äta sin havre (som hon normalt ÄLSKAR :love:)
Så hon tålde det helt enkelt inte, stärkelsen.
Det var aldrig havre i bajset (klart det var lite, men itne så mkt att hon inte kunde tillgodogöra sig havren).

Så min får det inte längre. Hon får på fibergi, som visserligen innehåller havre, å det tål hon och är fin på!

ja fast i ditt fall fanns det ju en anledning, men kanske var det något annat som spelade in:confused:
Vet du med säkerhet?

ja med största säkerhet.

de fick havrehalm i hagen samtidigt, så det var helt klart havren som spelade in! (bara halmen i hagen gick bra, men med havre i maten så blev det för mkt).

hästar är kloka, de äter inte sånt som de mår dåligt av, så hon lämnade ju sin havremat... *värker i mattehjärtat*

Alla hästar fungerar inte bra på havre, men det är ju upp till var och en vad som passar ens häst och vad som passar till ens hö.
Min fungerar på det...tycker det är ett bra foder.
Det är ju vad det innehåller som är det viktiga.

Jo, jag använder mig även ox¨å av havre och det funkar bra på min häst iaf, men eftersom havre innehåller mycket stärkelse så bör man kankse vara försiktig att ge det till fånghästar....

Nu har jag ju en som inte kan äta havre pga en hel massa oönskade temperamentsmässiga bieffekter :devil:

Men i övrigt, så om 'havrevärden' är det som passar bäst till den hästen och det grovfodret så ger jag havre, kross eller hel beroende på. Jag har aldrig förstått vitsen att köpa betydligt dyrare färdigfoder som ändå har samma värden som havre (undantaget det FÅTAL hästar som inte 'tål' havre då, men de är få).

För de 'normalfödda' som behöver ett 'litet' (i jmf) tillskott till grovfodret så är just havre mitt förstaval. Under alla år har jag mött två hästar som inte 'tålde' havre. Ett kbltravarsto som på allvar trodde hon kunde flyga om hon fick havre, mindre mängder gick dock bra, typ 2-300 gram. Hon tålde dock havre som ingrediens i pelleterat foder, och käkade för det mesta krafft groov och betfor. Och nuvarande herrn, som ser spöken både här, där och i tomma intet av havre. Får dessutom en hel massa 'tvångstankar' (kommer inte på ngt bra ord) och blir överlag extremt spooky. Kan kasta sig rakt in i ridhusväggen i 'panik' vid möte med en annan häst, fara i luften hux flux för något som bara hans lilla hjärna kan se. Då det är en väldigt otittig och resonlig häst annars, och jag provat två ggr med havre (den andra av misstag, gissa om det tog ett tag att räkna ut varför han blivit muppig helt plötsligt..), båda gångerna i 'blandform', dvs inte ren havre så låter jag bli havren (fick uppgift vid köp också att han blev 'knäpp' av havre).

Han är irlandsimporterad fd galoppör och han har alldeles säkert käkat kilovis med havre i sina dagar, och mycket möjligt han tål det om han går i HÅRT arbete, men som glad hobbyhäst blev det ingen hit alls. Så han äter Hestekraft, olja (massor) och kornkross (det senare ganska moderat giva, 0,8 kg, mest för han tycker om det och då kan jag spara in några kronor iaf och ge 'bara' 2 kg HK).

Övriga, både de högt i blod, lågt i blod, otittiga av naturen och tittiga av naturen har tålt det. Och alla utom väldigt svårfödda har ätit just havre som basfoder. Matte gillar havre, enkelt och 'rättframt' att fodra med, billigt och enkelt att få tag i, och man 'ser vad man ger'.

jag ger inte havre pga stärkelsen. ger endast müsli som är specialbehandlad för att minska stärkelsehalten och göra fodret lättare att smälta för hästen.

jag är rädd för fång och korsförlamning! sen föredrar jag en foderstat baserad på grovfoder (hö+lusern och betfor), min stora får endast 1-1,5 kg müsli beroende på hur hårt han går och om det finns mkt gräs.

galna av havre kan jag inte komma ihåg att dom blev, är så länge sen jag gav det och då var det inga stora mängder.

Jag ger inte för att jag upplever att kallblodsstoet är så lättpåverkad av kraftfoder överhuvudtaget och får sånt överskottsenergi att det är kämpigt för henne att koncentrera sig, blir inte bra för varken ryttare eller häst. Korn går bra, strax under litern, olja också.

Ena ponnyn funkar jättebra på havre och ska få det i vinter, förmodligen som enda kraftfoder:) Billigt och bra. Korsningsponnyn får vi se med, det beror på hur mycket ridning det blir.

Konstigt det där med just havre, på pappret ser det superbra ut och man har svårt att se någon orsak till varför en del reagerar som de gör. Fjordingen som vi red på som mindre blev fullkomligt galen och svår att kontrollera för oss ungar när han en periood fick ½ liter havre om dagen. :crazy: Det var som natt och dag varje gång ägaren fick för sig att öka havren med någon dl, man visste direkt när man låg där i spånet, behövde inte ens titta på fodertavlan för att veta att han börjat få mer havre:p

Senast ändrad:

Jag har också alltid fodrat med havre och jag har aldrig haft någon häst som inte tålt det, tom fullbloden har lätt kunnat äta flera kg om dagen utan att påverkas negativt.

Tror också det är en fluga, det anses "finare" att ge någon typ av blandfoder eftersom det är dyrare och finns i snyggare förpackning.
Havre och lucern passar bra att fodra med till mitt hö/hösilage så jag kommer fortsätta med det. Man får absolut mest näring för pengarna.

Jag ger inte för att jag upplever att kallblodsstoet är så lättpåverkad av kraftfoder överhuvudtaget och får sånt överskottsenergi att det är kämpigt för henne att koncentrera sig, blir inte bra för varken ryttare eller häst. Korn går bra, strax under litern, olja också.

Ena ponnyn funkar jättebra på havre och ska få det i vinter, förmodligen som enda kraftfoder:) Billigt och bra. Korsningsponnyn får vi se med, det beror på hur mycket ridning det blir.

Konstigt det där med just havre, på pappret ser det superbra ut och man har svårt att se någon orsak till varför en del reagerar som de gör. Fjordingen som vi red på som mindre blev fullkomligt galen och svår att kontrollera för oss ungar när han en periood fick ½ liter havre om dagen. :crazy: Det var som natt och dag varje gång ägaren fick för sig att öka havren med någon dl, man visste direkt när man låg där i spånet, behövde inte ens titta på fodertavlan för att veta att han börjat få mer havre:p

På ett sätt tycker jag inte det är konstigt, havre är så stärkelserikt. Så så är det ju inte konstigt att vissa/ett fåtal reagerar knas på det. Det som gör det konstigt är ju att, liksom din, många av de som inte fixar havre, de fixar korn. Som också är stärkelserikt. Det är knepigt tycker jag.

Dock, ska man vara petig ska ju både korn, havre och opoppad majs undvikas, för hästens matsmältnings skull. Det kan nog till viss del ligga till grund för havreflykten. Samtidigt så är det jus äkerligen också 'modegrejen', annars kunde havre LÄTT bytas mot lucern + olja och få likvärdig kvot och värden (och mindre mängd foder), och dessutom ypperligt ur matsmältningssynpunkt för hästen. Men det är ju inte så modernt.

Just lucern + olja är dock vad jag skulle lägga en som inte tål havre på, om det var just havrevärden som passade foderstaten. Enda anledningen för mig att ge 'färdigfoder' (som dessutom kostar skjortan) är för att få HÖGA MJ-värden eller HÖGA proteinvärden. Hestekraften t ex till fbl ger jag ju för det är det med högst MJ men fortf vettig proteinkvot jag hittat, och toppar ju det med försvarliga mängder olja för att hotta upp energin ännu mer. Havrevärden är alldeles för 'klent' tyvärr för att täcka fbl glapp på MJ via grovfodret och MJ-behov.

Det där med att hästar skulle flippa ut totalt för lite havre har jag aldrig själv vittnat till. Sedan kan jag kanske inte heller se havren som ett foder man helst rekomenderar. Precis som de flesta foder är det inte något hästen kan äta naturligt, inte ens om den skulle få tillgång till det, rått dvs. Men sen å andra sidan, är formen på havren bättre än ex pellets, även slitningen fortfarande blir större än av gräs, just pga att hästens rullande käke vid gräsätning går i en mer svungande rörelse, dvs förslitningsarbete. Sedan är det ju omdiskuterat om havren ska vara kall/varmluftad. Näringsinnehållet däremot ses ju som en fördel, men främst vid större mängder. Men kan inte att energimängen skulle vara något problem. Många ägare ger ju fatala mänger med olika kraftfoder idag. Är skeptiskt mot detta, och ger högst 30 g havre/dag, dvs ca 0,25 dl. Mer som utfyllnad.

Fast slitningsmässigt borde det vara en FÖRDEL? Våra tamhästar äter för fint och snällt foder rent generellt. I det vilda käkar de betydligt mer varierad kost, och matfattiga vintrar innebär mer bark, buskar, grovt gräs osv. Nu ska ju inte det vilda efterliknas helt, då skulle vi låta dem äta sig feta som små grisar på sommaren och svälta dem brutalt vintertid, men just för tänderna och slitningen så äter våra tamhästar för 'snälla, lättuggade' saker, iom att hö och i än större grad hösilage är hemsk 'fint och mjukt'.

Min gamla numer avlivade ponny tålde inte havre. Inte så hon blev knäpp utan magen ballade ur. Blev förgiftad en gång som ung och efter det var hon känslig för alla spannmål (stärkelse). Det är tur att hon var lättfödd.

Den unga donnan är mkt svårövertalad men just nu så petar hon i sig 5dl havre/dag, ibland tom en hel liter :banana:

Så för att få upp proteinerna får hon även lusern och krafft protein.

Men visst är havre ett fiffigt foder!

För hästar som är känsliga för stärkelse, är väl inte havren ett alternativ. För de hästar som inte är lika känsliga, är havre ett utmärkt foder om grovfodret har något sånär hyfsade värden.

Väl talat.

Fodrar gärna med havre om det passar häst och grovfoder. Vår ena äter havre och lusern, den andra får färdigfoder då det krävs mer protein än havre ger, och med säkerhet kan sägas att havre ger oönskade temperamentsförändringar (om någon så vacket uttryckte det). Fullblodet kan vi alltså ge energi i form av olja som vida överstiger motsvarande energi i havre, byter vi till havre flippar han ut och blir farlig för sig själv och sin omgivning.

Halvblodet fungerar bra på havre, och det passar foderstaten tillsammans med lusern (olika fördelning beroende på aktuellt grovfoder).

Dock, måste jag komplettera med mycket mj & smrp väljer jag hellre annat foder än ökar på havren p g a stärkelse och fördelarna med grovfoder istället för kraftdito.

min häst får havre och verkar vara de enda fodret han fungerar framåt på eller va man ska säga. testa flera energifoder medel och inget har funkat. kör på havre eftersom de funkar och han tycker om de (extremt kräsen, äter inte betfor) jobbade också i ett stall för flera år sen, dom hade ett fullblod som va extremt "fullblodig" och stressa upp sig för ingenting, hon fick en massa kraft, lusern i massor för hon gick aldrig upp, testade ge havre, tog inte lång tid innan hon gick upp i vikt. och tror även hon blev mindre stressad. va foder kan göra =)

Många ägare ger ju fatala mänger med olika kraftfoder idag. Är skeptiskt mot detta, och ger högst 30 g havre/dag, dvs ca 0,25 dl. Mer som utfyllnad.

Fast ger man så lite så kan man ju lika gärna skippa det, gör knappast varken till eller från. Det är som om hästen råkar få i sig en extra tugga gräs på väg från hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka