Havre eller Krafft?

J

Jennie73

Har nu köpt en stor c-ponny till dottern. Just nu äter han havre, hur funkar det om jag byter till t ex krafft grund? Han är inte världens piggaste, tror ni att han blir "slöare" om jag byter till Krafft? Vet ej hur detta foder är, för när jag själv hade hästar användes bara havre. det har ändrat sig en hel del på de 14 år jag varit utan häst. Vad rekommenderar ni, havre eller Krafft, om vi vill att hästen ska vara lite mer framåt?

Sv: Havre eller Krafft?

Varför ändra om hästen går bra på havre?se bara till att han får i sig allt han ska ha i protein/mj och mineraler mm.

om hästen blir slöare beror på hur hästen klarar av havren, vissa blir havreheta och kommer då att lugna ner sig betydligt om de får en processerat foder (även om det innehåller lite havre så är det "tillagat" och utspätt)
men om man kollar på näringsinnehållet så innehåller kraft grund mer energi i förhållande till protein än vad havre gör så då kan hästen bli lite piggare..

BeastieBabe och Glimfeather skrev det jag skulle skriva ;) Tänk också på att göra en SUCCESIV övergång om du ska byta foder. Man kan ju inte ge hästen en ny sorts foder bara rakt av, kan gå mkt illa och så står du där med en sjuk häst.

beror på mängden, man kan dra bort foder hur snabbt man vill men lägga till nytt ska man hålla sig till 40-50 grams ökning per 100 kg häst och dag..
dvs cponny på 350 kg blir det 140-175 g per dag.. detta gäller främst spannmål :)

men ja, en varning var bra då vi inte vet mängden foder som trådskaparen ger :bow:

beror på mängden, man kan dra bort foder hur snabbt man vill men lägga till nytt ska man hålla sig till 40-50 grams ökning per 100 kg häst och dag..
dvs cponny på 350 kg blir det 140-175 g per dag.. detta gäller främst spannmål :)

men ja, en varning var bra då vi inte vet mängden foder som trådskaparen ger :bow:

Ponnyn vi köpt äter i nuläget 1 kg helhavre, 2 kg halm och 4 kg hö om dan. Tänkte byta till Krafft grund, ca 1/2-1 kg om dan, 1/2 kg havre samt 5 kg hö och lite halm så han har nåt att plocka med i boxen. Lite Chevilent (heter det så) oxå.
Höet är superbra säger de som har häst i stallet.
Tycker det verkar krångligt att räkna ut foderstat, när jag själv hade hästar var det havre, betfor och hö som gällde.

Vad tror ni, kan det bli lagom med havre och krafft till honom?

Tänkte börja lite försiktigt med Krafft, tex 1/4 i 4-5 dagar, sedan ökar vi succesivt.

ok
är ponnyn väldigt pigg eller väldigt lugn?

om höet är superbra så kan det gott och väl räcka med 6-7 kg hö (5 kg känns väldigt lite)
hur mycket tränas ponnyn? är det på hög nivå och mellan 1-1½ timme om dagen med både hoppträning och dressyrträning för tränare varje vecka?

Om ponnyn är lagom pigg, och det fungerar bra med havre, så finns det ju egentligen ingen anledning till att byta. Jag har själv en C-ponny, och han får Krafft havre BLÅ/GUL, (7,5 dl) det blir han ganska pigg på, men han går bra på det. Men är det en C-ponny som är ganska pigg i sig själv så klarar den ju sig bättre med en mindre mängd havre. Hur länge har ni haft ponnyn? om den är precis nyinköpt, så vänta ett tag med att byta, och se hur det går.

ok
är ponnyn väldigt pigg eller väldigt lugn?

om höet är superbra så kan det gott och väl räcka med 6-7 kg hö (5 kg känns väldigt lite)
hur mycket tränas ponnyn? är det på hög nivå och mellan 1-1½ timme om dagen med både hoppträning och dressyrträning för tränare varje vecka?

Skrev fel, 1/2 kg helhavre ska det vara inte 1 kg. Nu får han 4 kg hö och 2 kg halm. Hos mig ska han stå på spån. Tänkte blanda i lite halm så han har lite att plocka med, därför tänkte jag att 5 kg hö räcker ihop med lite halm.

det skulle inte göra nåt om han var lite piggare. han är absolut inte het. vi kommer att rida honom 1-1/2 h om dagen samt träna hoppning 1 gång i vecka.

Om ponnyn är lagom pigg, och det fungerar bra med havre, så finns det ju egentligen ingen anledning till att byta. Jag har själv en C-ponny, och han får Krafft havre BLÅ/GUL, (7,5 dl) det blir han ganska pigg på, men han går bra på det. Men är det en C-ponny som är ganska pigg i sig själv så klarar den ju sig bättre med en mindre mängd havre. Hur länge har ni haft ponnyn? om den är precis nyinköpt, så vänta ett tag med att byta, och se hur det går.

har inte fått hem ponnyn ännu, den kommer till helgen. han är ingen het häst, men det skulle inte göra nåt om han var lite piggare.

Varför byta om han fungerar på havre ??

Det blir ju billigare och stämmer det med foderstaten finns ju ingen anledning att byta..;)

Miaa

Havre och Krafft Grund är väldigt lika näringsmässigt, så att ge båda känns ju lite som "tårta på tårta" tycker jag. KG består till stor del av havre...

Och att kopiera förra ägarens foderstat behöver inte nödvändigtvis bli så lyckat, då ni ju inte har samma hö. Kolla hur analysen ser ut i ert stall, och komplettera de brister som finns.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar