Hävning av bilköp

cutty

Trådstartare
Har skrivit köpekontrakt, köparen erlagt handpenning. Resterande skulle betalas då jag lämnar bilen (20 mil bort). Säljes i befintligt skick. Vid leverans finner köparen fel på bilen och vill inte längre köpa den. Undrar över om det är ok att hoppa på detta vis. Tilläggas kan att bilen är av 82 års modell, avställd och obesiktigad.

Tacksam för svar!!!

Sv: Hävning av bilköp

Om "befintligt skick" så kan man säga att det inte gäller om:
1. Varan inte överensstämmer med vad säljaren lämnat om dess egenskaper eller användning och som kan antas ha inverkat på köpet.
2. Om säljaren underlåtit att upplysa om väsentlig detalj som köparen haft fog att bli upplyst om och under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet.
3. Varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

Så det upp till dig att avgöra om något av detta stämmer. I så fall kan köparen häva köpet.

17:e paragrafen i Konsumentköplagen säger följande:

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett
liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre
skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Är det inte så att köparen godkänt skicket vid kontraktsskrivandet? I annat fall har ju köparen ett perfekt läge, först skriva kontrakt, få bilen levererad och därefter klaga.
OM köparen vid kontraktsdatum godkänner skicket, kan denne då hoppa av?

En köpare eller säljare kan alltid häva ett köp...

Om det som i detta fall är köparen som har hävt köpet av X anledning (han behöver EGENTLIGEN inte ens ha en anledning)..
Men du som säljare kan ta "betalt" för utgifter mm av handpenningen.

Dvs har du kört X antal mil för avtalat köp och han sen backar ur så "får" man dra av de kostnader man haft för att täcka de utgifter som blivit pga uteblivet köp..

Så om köparen tex la en handpenning på 500 kr och du åkte 20 mil tur å retur ... Soppan kostar ca 11 kr/milen = 440 kr + andra utgifter mm så kan ju köparen inte kräva tillbaka handpenningen..
La han 1000 kr i handpenning så är det ju den summa som blir kvar efter utgifterna dragits som han får tillbaka...

Samma brukar vara "praxis" va gäller hästaffärer mm...
Tex Handpenning på 2000 (säg 20 000 krs häst) och köparen backar efter att "allt" är klart och inga veterinär anledningar finns mm så brukar man dra av för de kostnader man haft i samband med försäljningen tex transport till och från vetbesinktning om man inte haft den hemma och även ny annons mm...

Sen hur "lagligt" detta förfarande e vet jag inte men de e allmänt vedertaget...

OK, då vet jag vad lagen säger. Men vad är väsentligt sämre? Ett av argumenten var att det kostar att besiktiga (bilen avställd och obesiktigad), och att det kan vara fel vid en besiktning som det kostar pengar att åtgärda. Bilen startade inte heller direkt.
Kan tilläggas att köparen ej provkört bilen (köparen kom 2 timmar försenad och jag hade ej möjlighet att komma tillbaka till garaget). Köparen kom bara förbi och erlade handpenning, och godkände köp i befintligt skick.
Kan jag propsa på att köparen ombesörjer tillbakatransporten?

Tungt. Inte nog med att jag lagt en hel dag med följebil på att leverera, nu måste det annonseras igen...

Kanske skall tillägga att vi båda är privatpersoner så köplagen gäller, och den skall vara dispositv. Hur fungerar det i vårt fall.

Taksam för info!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Äldre Bestämde mig för att byta in min bil mot en annan förra helgen. Den "nya" skulle servas, lackas, rekondas och "allt som är fel ska...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Jozze
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 938
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har äntligen köpt en bil så nu är det slutletat. Igår, efter jobbet, åkte jag till Säter för att kolla på den och bestämde mig rätt...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama