Häva kontrakt?

Vansinnig

Trådstartare
Hej.

Har precis sålt en häst till en tjej, som först verkade jättebra osv osv, hon har betalat hästen och kontrakt har skrivits på distans. Nu pga olika anledningar så har jag ångrat mig och undrar härmed om jag kan häva kontraktet på något sätt? Pengarna är insatta men går det att häva köptet ändå?

I kontraktet står det visserligen att hästen är min tills dess att den är fullbetald..

Men det står även att den ska hämtas enligt överenskommelse, vilket hon inte har hållit, då detta är 3:e gången nu som hon "får förhinder". Hon säger också att hon vill skicka honom med lastbil eller att hennes kompis kan hämta hästen fastän vi har kommit överens om att hon skulle hämta honom personligen.


Går det att häva köpet pga det? Och isåfall om det inte gör det, hur mycket kan det kosta mig om jag häver köpet ändå och hon drar mig till rätten?



MYCKET TACKSAM FÖR SERIÖSA JURIDISKT KORREKTA SVAR!!!
 
Sv: Häva kontrakt?

Med ledning av vad du har skrivit hittills så verkar det inte finnas någon juridisk grund att häva kontraktet.
 
Sv: Häva kontrakt?

Endast med ledning av vad du har skrivit här så -Nej du kan inte häva köpet, såvida inte köparen går med på att riva kontraktet och få sina pengar tillbaka. Så prata med köparen och förklara att du har ångrat dig och skulle vilja att köpet återgår, och hoppas på förståelse och god vilja.

Vad det kan kosta dig, ja all ekonomisk skada köparen anser sig ha lidit plus dina och köparens advokat/rättegångskostnader.
 
Sv: Häva kontrakt?

Vad gäller första delen, nej du har ingen juridisk grund att häva. Att skriva saker som "enligt överenskommelse" eller "rimlig tid" och sådana saker är mycket dumt (förstå mig rätt) att skriva i ett kontrakt då det är öppet för tolkning. Det blir ditt ord mot hennes, och en domstol kommer anse att hon har försökt lösa hämtning medan du bara säger nej. Vad du kan göra är som Wrangler sa att prata med henne direkt och se om hon inte förstår. Lycka till!
 
Sv: Häva kontrakt?

Enligt den info du ger, är hästen betald och därmed såld enligt det kontrakt ni skrivit. Ska köpet återgå, måste nya ägaren gå med på det.

Vad du kan göra för att få hästen hämtad, är att börja fakturera den nya ägaren för hästens omkostnader (nu när den är såld, är det inte du som ska stå för foder etc, såvida ni inte kommit överens om det).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 305
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 102
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 443
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp