Vi angav att vi skulle ha en lugn, trygg häst som vi mest skulle skogsmulla med. Tror oxå det kan bli svårt att häva köpet, men är mycket besviken på säljaren som hade klart för sig vad vi sökte. Och som inte kunde tänka sig att hjälpa oss när vi ganska så snart signalerade att det var något som inte stämde. Hon har varit fullt medveten om att hon sålde en häst som blir osäker i olika situationer.
i och med att ni har köpt av näringsidkare så kan det ju finnas en lucka.
Har ni i konkreta termer bett om att få häva köpet?
Jag kan förstå er besvikelse, men man får tänka på att hästar är individer som kan reagera helt olikartat i olika miljöer. Det är inte alls säkert att säljaren har lurat er.
Exempel:
En tjej köpte i augusti -15 en trevlig unghäst. Hästen var ranglåg, oproblematisk, lätthanterad.
Hästen togs till det nya hemmet.
Där hamnade han tillsammans med "vekare" hästar och blev högst i rang, både i hagen och utanför. Hästen började attackera sin ägare, som är en mild person. Högg, sparkade.
Man fick mig att ta över hästen.-
Här är han åter lägst i rang i hagen och jättelätt att hantera. Det aggressiva beteende som beskrivits hos tjejen som köpte hästen i höstas, har inte synts minsta antydan till här.
Tjejen var förstås besviken på att de som sålt hästen till henne, inte var villiga att ta den tillbaka - men hon har inte anklagat dem för att lura henne.
När hästen kommit till mig (för 2½ månad sedan) kan man ju enkelt se att det var miljön som påverkat hästens beteende.