Sv: Häva fölköp?!
OK, så här uppfattar jag läget:
Du och säljaren har avtalat om att du skall köpa fölet så snart det är leveransklart och att du skall fixa passet. Detta avtal är bindande, oavsett det är skiftligt eller muntligt. Jag uppfattar dock att du ännu så länge inte äger fölet, men att du är bunden att köpa det och betala resterande köpeskilling vid den avtalade tidpunkten.
Säljaren är rättsligen skyldig att se till att fölet har pass (om fölet är fött under första halvåret i år, innan halvårsskiftet, och annars innan årsskiftet). Denna skyldighet har säljaren avtalat med dig att du skall lösa. Jag kan inte se att du kan häva köpet på den grunden att hästen inte har pass, eftersom du har avtalat om att du fixar passet.
Däremot kan du ju inte hämta hästen vid avtalad tidpunkt om den då inte har pass, för den får ju inte transporteras utan. Det är här det blir lite trassligt, för återigen har du ju avtalat om att du skall ordna passet. Men jag tycker nog att det följer av omständigheterna att säljaren, som ju är hästens nuvarande ägare, måste ordna tillträde till hästen så att du kan fullgöra din avtalade skyldighet. Annars har du ju ingen möjlighet att fixa detta.
När jag tänker på saken tycker jag nog att stoets ägare eventuellt får anses ha tagit på sig att medverka till detta, men det beror förstås på vad som står i avtalet mellan henne och säljaren. Men hon har ju faktiskt köpt ett sto som är med föl, väl medveten (får man anta) om att fölet kommer att behöva ett pass för att kunna tas därifrån. Men det är inte upp till dig att lösa detta, utan det måste säljaren göra.
Jag tror dock fortfarande inte att du har möjlighet att häva köpet i ett skede där hästen inte ens är leveransklar, utan det skall ha gått en tid efter den avtalade leveranstidpunkten innan det eventuellt kan komma på fråga. Och då bör du ha gjort en hel del ansträngningar för att fixa passet dessförinnan.