Hatha eller Ashtanga för nybörjare?

Lena Furberg

Trådstartare
En total nybörjare, (inte jag själv, en ung person) vill börja med yoga, för kroppen likaväl som själen. Hatha eller Ashtanga, hos ett jättebra yogacenter med bara riktigt goda recensioner. Jag kan inget om yoga och kan inte ge råd. Någon här som kan?

En total nybörjare, (inte jag själv, en ung person) vill börja med yoga, för kroppen likaväl som själen. Hatha eller Ashtanga, hos ett jättebra yogacenter med bara riktigt goda recensioner. Jag kan inget om yoga och kan inte ge råd. Någon här som kan?
Jag gissar att det är dottern ;) och en sån sak är väl jättebra att ta reda på själv? Så hittar hon det som tilltalar just henne.

Jag kan i princip inget om de nämnda yogaformerna men har provat Hathayoga vid något tillfälle. Så mitt råd är samma som @mandalaki redan gett, d.v.s. man får prova sig fram till vad man gillar. Sen är det inte alltid så att det man gillar är det man behöver ;). En intensiv person kanske dras till Ashtanga men skulle ha större fördel av t.ex. MediYoga även om denne kanske tycker det är skitlångsamt och tråkigt.

I princip kan man säga att all yoga är bra. Huvudsaken är att övningarna inte får göra ont. Överrörliga personer kan känna sig manade att ta ut övningarna för mycket, men det bör man alltså inte göra. Man får lyssna till sin kropp. Om något inte känns bra så gör man övningen mindre eller inte alls, alternativt att man anpassar övningarna till den egna förmågan.

Jag kan i princip inget om de nämnda yogaformerna men har provat Hathayoga vid något tillfälle. Så mitt råd är samma som @mandalaki redan gett, d.v.s. man får prova sig fram till vad man gillar. Sen är det inte alltid så att det man gillar är det man behöver ;). En intensiv person kanske dras till Ashtanga men skulle ha större fördel av t.ex. MediYoga även om denne kanske tycker det är skitlångsamt och tråkigt.
Tack! Så sant, naturligtvis. Inget man kan bestämma eller egentligen ha nån åsikt kring när man inte vet nåt om ämnet. Det är i alla fall en verkligt bra yogastudio som fått enormt goda recensioner, inget negativt, så de vet nog bäst hur man går vidare efter introduktionen.

Har gått på både hatha och ashtanga (och bikram och mer därtill). Det avgörande är nog om det båda är nybörjarkurser? Sen beror det mycket på instruktören. Hatha är lite lugnare, känner man sig osäker och vill prova på skulle jag välja hatha :).

Jag hade börjat med Hatha, Det är lugnare och instruktören kan själv bestämma och anpassa klassen. Asthanga är en bestämd sekvens som ser likadan ut överallt, man ska inte gå över till nästa serie förrän man behärskar den första.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar