Hatar ni mej nu?!

antiloop8

Trådstartare
Nu har jag nämligen ännu en fråga!

Vi i stallet har pratat om att ge hästarna kornkross till vintern men läste nu ikväll i en foderbok att om man var ute efter lite energi men mkt fett så skulle man istället ge vetekross?!

Någon som har erfarenhet av detta?
Jag vet ingen som använt det nämligen så det vore kul o höra vad ni har för erfarenheter :)
 
Jag funderade också på vete när jag hade en tunn och pigg skrålla. Dock la jag ner de tankarna eftersom vete innehåller något (vad det nu heter) som gör att det klibbar.
 
va?? Har den låg fetthalt?
Var det mkt protein det innehöll då? För det stog att det var jättebra att ge vete till hästar som har svårt att hålla hull? Men stärkelsen kanske gör sitt oxå? :confused:
 
Visst kan man ha vetekross till hästar men inte i större mängder för de tycker inte det är speciellt gott då det bara blir en enda stor deg i käften på dom :D. Enligt Planck kan man ge mindre mängder och då ska det vara krossat eller stöpt. Man ska vara medvetem om att det innehåller mycket stärkelse som vi egentligen helst vill undvika så mycket som möjligt då det gäller spannmål. Lägg också på minnet att vete innehåller väldigt lite lysin, ca 2,7% av råprotein, medans havre innehåller ca 3,8% av råprotein. Då det gäller energiinnehållet så är vete överlägset, ca 14 MJ/kgts. Då det gäller råfett så innehåller vete ca 25g/kgts medans havre innehåller ca 60g/kgts

Själv har jag i kraftfoderblandningen ca 10% krossad vete :d
 
Vete har ungefär samma låga smältbarhet i tunntarmen som korn vilket gör att stärkelsen bryts ner i grovtarmen o tas upp som flyktiga fettsyror o inte som socker. I rimliga mängder behöver detta inte vara någon nackdel, det är viktigt, precis som med korn, med en försiktig tillvänjning för att inte få för lågt pH i grovtarmen.
PL
 
Min häst är svår att hålla i hull och jag har provat på lite olika dieter. Det som fungerar bäst på min häst är tillägg av lusern. Jag har provat kornkross (som ska stöpas innan det används) men då det blir kallt och fryser så är hanteringen lite knölig så han fick det bara till ett mål och det räckte inte för att få honom i bättre hull. Har även provat sojamjöl och "Eggersmann" vital/senior musli, det senare med bra resultat på hästen men stort hål i plånboken. Har hört att majsolja ska vara bra om hästen har svårt att hålla i hull, men har inte provat det själv då lusern fungerar tillräckligt bra för min häst. :d
 
"Lite energi men mkt fett" :confused: Dt går inte ihop. Fett är det mest energirika!
 
gav vetekli till min ponny i vintras, köpte henne från en riskola så hon var lite för small då, och hon la sigg till ett lagomt å bra hull för en häst som går ute ungefär halva dygnet.
du har rätt om att det var mycket proteiner som vete fodret innehåller, men det är ju oxå det som gör så att hästen bygger upp musklerna.
min pony tyckte att det var jätte gott, brukade läga i krafftfoder och vetekli och sedan blöta ner det lagomt, seddan gick vi å tog in alla hästarna å så fick hon fodret seddan å det var kanon tyckte hon, hon tycker inte alls att det är lika roligt att få äta enbart krafftfoder utan vetekli som vi slutade med framemot sommarn.
kletigt tyckte jag inte att det blev, inte av vetekliet iaf, bror väll på lite gran om hur mycket man blöter det, däremot så blev det ju en sörja av det, men vissa hästar uppskatar det å visa andra inte... (min är ju van vid det på lunchen så fick dom ju jämt betfor så hon var ju van vid blöt mat å tyckte väll antagligen att blöt mat var gott, eftersom att betforn är sött...)
 
Hm... Du menar kanske vetekli i den ursprungliga frågan?

Det är ju en viss skillnad på helt/krossat vete och vetekli.
 
Nä jag menar vetekross!
Men jag har läst lite mer om vetekli och det verkar inte vara så dumt :bow:
 
Man bör undvika att ge större givor korn än 0,6 kg/100 kg kroppsvikt. Den totala spannmålsgivan per dag får ej överstiga 1,2 kg/100 kg
 
Nu så har jag fått analys på en del av höet som min pålle ska få. Det är dock bara 600 kg som har dessa värden. 200 kg är egetslaget ängshö (mkt örter osv.)

Kan någon hjälpa mig nu då kanske att på ett ungefär räkna ut foderstaten till min häst på dessa värden. Han ska ha mer hull eller iaf. bevara det han har nu. Kommer tränas regelbundet.
Nu får han HippoAlfa + mineraler + grönbetet såklart.

Här kommer värdena:
Torrsubstans:86%
Smältbart protein,foder 21 g/kg
Energi, foder 7,6 MJ/kg
Fosfor 1,6 g/kg
Kalium 7,6 g/kg
Magnesíum 0,8 g/kg
Kalcium 2,5 g/kg
 
Det kommer inte räcka med Alfan utan du kommer behöva ge något mer proteinfoder.

Vad har hästen ätit andra år och hur har den sett ut på det?

mvh Jessica
 
Jo alltså jag VET att han måste ha mer men JUST NU äter han bara Alfa när han går på bete! :)

När han kom till mig hade han o hans kompis ätit en liten höbal/dygn (lösdrift) och kraftfoder ca. 3 ggr/v. På det såg han förjävligt ut såklart :(
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 361
Senast: Calmiche
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 821
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp