Sv: Hästvila

Min häst gick ca 2 ggr i veckan i höstas men nu går hon 3-4 ggr i veckan.hon Får ca en månads Helt vila på sommaren.
 
Sv: Hästvila

mina hästar har alltid fått sin vila i januari. för ett antal år sedan va det pga. att det passade bäst pga. tävlingssäsongen, nu har det blivit så av "vana" (+ att det är enklast pga. vädret). dom hästar jag tävlade ställdes dock inte av helt mer än max 2 veckor sedan någon vecka med "lätt" ridning.
 
Sv: Hästvila

*kn*

nu har ju jag inte läst alla inläggen här då men för att fundera lite över viloperiod:
varför låta hästen vila över huvudtaget? Den är gjord för att röra på sig. Visst kan man dra ner på tempot lite om man är en högfrekvent ryttare som tävlar mycket och så men att ställa ner hästen o låta den vila är en konstig tradition tycker jag. Men det är ju bara jag det...... :idea: :smirk:
 
Sv: Hästvila

De som har islandshästar har ju en tradition att hästarna vilar höst/vinter. De flesta har importerat den traditionen, även om alla varianter förekommer. Tror det beror på att det helt enkelt faller sej naturligt, och är en bekväm vana! Så visst är det redan många som gör så!
 
Sv: Hästvila

jag vet jätte många som ger hästen "vinter vila", på sommaren är de ju underbart o rida, o tävla osv... skulle aldrig låta min häst vila under sommaren.

förrutom då unghästar som jag tycker ska ha ett låångt sommarlov :D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp