F

fall_out_girl

Vad tycker ni om att man låter hästen vila på vintern istället för på sommaren?
Om hästen är gette pigg så kanske man kan skritta ut lite/tömköra/longera eller liknande på vintern. Jag menar inte att man ska rida gette hårda dressyr pass eller liknande när det är som varmast på dagen utan att man kan rida lite lugnare dressyr/hopp eller vad man nu vill göra på kvällen/morgonen när det är svalare.
Vad tycker just du?
 
Sv: Hästvila

Min häst har vilat nästan hela vintern tills förra veckan. Har inte haft någon sadel att rida henne i sen i oktober och hon föll snabbt ur i musklerna vilket gjorde att hon inte orkade träningen på travet. så jag lät henne vila, äta upp sig och har satt igång att tömköra henne. Hon är mycket arbetsvilligare nu än när jag ställde av henne. Hon äter mycket bättre och är allmänt mycket piggare. Jag tycker det är bättre med vintervila än sommarvila. dels pga underlaget och sen att man går i skolan och det blir mörkt 16,00.
 
Sv: Hästvila

nu står min häst mera än förut ( vädret)
han så typ vila upp sig på vinter istället får på saommaren..på sommaren är det ju ljust längre å så:p
 
Sv: Hästvila

Min dröm är att ha hästen på "Vinterbete" istället för sommarbete och själv åka till bahamas när hästen vilar. På sommaren vill man ju vara ute och rida efsm vädret är så härligt. Tänk va härligt att slippa alla pissdagarna i typ november... :cool:

Tyvärr är väl detta orealistiskt inte bara för att man är pank, utan för att det inte finns så mycket bete i november...

man kan ju fortsätta drömma...:banana:
 
Sv: Hästvila

Min vilar inte på sommaren för då är de ju tävlingssäsong.
Då ere bättre att låta dom vila vintertid.
 
Sv: Hästvila

Jag har hört att många låter hästarna få vila på vintern i stället för på sommaren. För under sommaren har många tävling och då vill de ju inte låta hästen vila under tävlingsäsongen. Då är det ju bättre med vinter vila. Ingen tävling, mörkt och dåligt underlag.

Men jag som hobby rider försöker att hålla i gång min häst under hela året. Fast hon får någon vecka vila om jag är sjuk eller åker på semester.
 
Sv: Hästvila

Min häst har aldrig några direkt viloperioder så, jag tycker inte det funkar på honom. Dock har han några veckor/år då han mest rids ut och har roligt, det är bra för hans psyke.
Sen kan det ju hända saker etc, dom blir sjuka, man själv blir sjuk och då kan hästen få ta det lite lugnare då istället.
Min häst hade en vecka över jul då han hade lite "vila" p.g.a. lång resa (Skåne - Stockholm) och jag hade hundratusen saker att göra.
Vi promenerade, pysslade och gjorde andra braiga saker som han uppskattade, massage m.m.
Men i grund och botten ställs han inte av om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Hästvila

Jag tycker att det är mycket bättre att låta hästarna vila under vintern. Dels så har mna ju oftast mindre tid då och träningsmöjligheterna är sämre, och sen så är det ju alltid bra för hästen att återhämta sig från hård träning några veckor och då är det ju inte fel att göra det innan tävlingsäsongen, bara man ser till att sätta igång den i tid!:)
 
Sv: Hästvila

Mina får automatiskt sin viloperiod på vintern eftersom jag för det första varken har paddock eller ridhus i närheten så vissa dagar går det inte att rida pga vädret/underlaget. För det andra så är ju tävlingssesongen över sommaren så då kan dom inte vila :) Dom dagar jag planerat att göra något på vintern men inte kan pga väder/underlag brukar jag ta en promenad eller liknande, bara så dom får röra på sig lite :)
 
Sv: Hästvila

min vilar på vintern, tävlar för mkt för att kunna ge henne vila på sommaren, det funkar inte riktigt..... över ju o nyår brukar hon få sin vila
 
Sv: Hästvila

Efetrsom jag inte tävlar tycker jag att det är bättre att låta hästen vila på sommaren i samband med betet.Om man ställer av dem på vintern är det lättare att de faller ur eftersom de för det mesta inte går ute lika mycket som på sommaren,det är kallare och det finns inget gräs att äta. Måste ju vara tråkigare för en häst att ha vila på vintern istället för sommaren.Dock förstår jag alla tävlingsryttare som låter sina hästar få vintervila.
 
Sv: Hästvila

Mina hästar får en vintervila. Rider alltid på sommaren då de flesta tävlingar är.:bump:
 
Sv: Hästvila

Mina vilar normalt på vintern... De går förvisso på bete sommartid med hålls igång. Under vintern brukar de få vila från mitten av dec till mitten av jan ungefär....

I år kommer dock vintervila att sträckas ut betydligt längre... på grund av dräktighet så kommer hon bara att skrittas några gånger i veckan fram till fölning.....
 
Sv: Hästvila

De vuxna hästarna får inget sommarbete eller så. Då är det tävlingar och konditionsträning som gäller.
De får några lugna veckor på vintern istället. Direkt efter sista hösttävlingen är lämpligt. De får inte vila helt utan de rids men bara ut och leka och konditionsträna. Ingen träning i ridhuset.
 
Sv: Hästvila

Min dröm är att ha hästen på "Vinterbete" istället för sommarbete och själv åka till bahamas när hästen vilar. På sommaren vill man ju vara ute och rida efsm vädret är så härligt. Tänk va härligt att slippa alla pissdagarna i typ november... :cool:

Tyvärr är väl detta orealistiskt inte bara för att man är pank, utan för att det inte finns så mycket bete i november...

man kan ju fortsätta drömma...:banana:

Men du...

...det är snart inte omöjligt!! Växthuseffekten kommer fixa det!! Fast då är väl iochförsej risken att bahamas sjunker under vattnet.. Hmmm..

/ Lavinia, som ställer av vintertid hellre än sommartid, eller ställer egentligen av alla årstider eftersom häst envisas med att skada sej hela tiden...
 
Sv: Hästvila

Personligen tycker jag det är underbart att rida under vintersäsongen. Inga mygg, flugor eller broms, ingen stekande värme. Men visst, tävlingssäsongen är ju på sommaren. Jag brukar låta mina tre vila i princip helt i juli och sedan kanske ytterligare någon/några veckor när det är som kallast. Sistnämnda mest för min skull. Jobbigt att köra ett långt skrittpass i minus 15:-) Min yngre damer är dessutom så ystra o arbetsvilliga att de faktiskt mår bäst av att jobba.
 
Sv: Hästvila

Jag har min tjej på lösdrift så jag rider henne mycket mer sparsamt på vintern eftersom hon har så mycket päls och snabbt blir svettig. Tar ut henne på promenader och longerar henne några dagar i veckan så hon inte ska bli helt stillastående.
Tycker att det är upp till var och en när man ger hästen en viloperiod. Vill du semestra din häst på vintern så ser inte jag nåt dåligt i det :)
 
Sv: Hästvila

Min häst har vilat i tre veckor under vintern. Då har hon inte stått helt stilla, utan ridits kortare rundor i skogen, någon gång i paddock. Ska nu sätta i gång henne igen inför tävlingssäsongen. Red en lång skrittrunda i dag, hon är mycket lugnare och mer harmonisk nu än tidigare. Vilan var välbehövlig, köpte henne i höstas - då hade hon tränats/ridits 6 dagar i veckan i ett års tid. Höll själv uppe det någotsånär under hösten. (helt ärligt kanske fem dagar i veckan)
Nu ska hon tillbaka till samma vältränade skick igen!!! roligt!:)
 
Sv: Hästvila

Min häst har fått ett par veckor vila nu i vinter.
Hon får ingen vila på sommaren då jag tycker det är roligare att rida då och har mer tid.
Hästen tycker också mer om värmen än om kylan så de passar bra.
 
Sv: Hästvila

Eftersom jag har en gammal häst (20+) så bör hon inte vila längre tider. Men hon rids ju inte så hårt heller pga åldern.
Men det går rätt mycket i perioder hur mycket jag rider. Hela förra vintern var jag så less på det så jag red i princip bara 2-4 gånger i veckan och likadant nu i vinter, men nu dom senaste veckorna har jag ridit nästan varje dag.
Men hon brukar vila rätt mycket på sommaren också. Dels för att man åker bort en del och att det är så varmt.
Men som sagt, jag låter henne aldrig vila helt!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp