Hästverksamhet

L

linuss

Hej

Jag har som mål att driva en verksamhet som rehabiliterar hästar efter skador samt spa och träning för hästar när jag blir lite äldre. Nu efter gymnasiet har jag tänkt utbilda mig till hästfysioterapeut och hästkiropraktor.

Skulle vela ha min anläggning nere i Skåne. Hur tror ni det skulle fungera? Låter det som en bra eller dålig affärsidé? Skulle ni kunna tänka er lämna bort er häst på rehabilitering ett tag eller för relax/träning inför evenemang? (400-500kr / dag för uppstallning).

Har en till fråga, skulle vela ha både stall och ridhus i denna stilen: http://tullstorp.nu/images/Ridhus1.jpg

Ett stall sådant stall med 32 boxar + spolspiltor, sadel/foderkammare, liten maskinhall med mera. Vad jag har räknat så blir det ungefär 60 meter långt och 25 meter brett, vill säga 1500 m2. Vad skulle ni gissa att själva byggnaden skulle kosta utan boxar och övrig inredning? Samt ett ridhus på bilden där med måtten 60*30m plus läktare, vad tror ni det skulle kosta? Har hört priser på allt från 1,5 miljon till 20 miljoner på ridhus så skulle vara lite roligt att se vad ni tror bara. :)

Sv: Hästverksamhet

Hur hade du tänkt finansiera det hela undrar jag? Att köpa gård i Skåne är inte billigt. Även om du köper ett ruckel som man knappt kan titta på utan att det trillar ihop får du räkna med att lägga flera miljoner om du ska ha mer mark än 500kvm. Vill du ha ett ridhus får du räkna med minst 10 miljoner till.

Att ta 400-500 kr/dag kan du nog glömma. Hade man kunnat ta så bra betalt för lite "relax och träning" hade hästbranschen inte varit präglad av så dålig lönsamhet eller brist på vit verksamhet. Jag vet folk som har sina hästar uppstallade och som tävlas och tränas av elitryttare som betalar strax under 10 000 kr/månad för detta, att då betala 12-15 000 kr till någon som förmodligen inte har likvärdiga tävlingsresultat låter vansinne i mina öron.

Om du ska kunna ta emot hästar för träning och rehabilitering och ta betalt överhuvudtaget ska du vara beredd på att ha goda tävlingsresultat och utbildat hästar till hög nivå för att visa vilken kunskap du besitter. Normalpris är enligt min erfarenhet 5-6 000kr/mån för tillridning av hästar inkl uppstallning. Ja, det ger ingen bra timlön till den som utför allt jobb, men så ser branschen ut tyvärr.

Instämmer helt m föregående. Jag bor halvt granne med en rehabanläggning, och dom tar 310.-/dag. Då har dom hela rasket, vattenträning mm, vet som kommer regelbundet etc.

Varför bygga ett stort o lyxigt ridhus med läktare? Varför inte bara ett vanligt budgetridhus?

Gjorde en snabbsökning på hemnet på gårdar med minst 10 HA mark (vilket är alldeles för lite egentligen om du ska ha 32 hästar) som har ridhus. Det fanns ETT obejkt i hela Skåne, det hade 34 boxplatser. Ok stall och ridhus och hus som iaf gick att bo i. Pris: ca 9 miljoner. Som hittat :D Förutom miljonerna du behöver till handpenningen är det enorma summor i löpande kostnader på en sådan anläggning. Det är alltid något som ska fixas och kostnaden skenar lätt iväg... Och sen ska vi ju inte glömma räntan. För att man ska få lån idag ska man kunna klara ränta på hela lånebeloppet med amortering av topplån upp till en ränta av 8%. 8% av 7-8 miljoner + löpande kostnader och sen allt annat som kostar (man har ju andra räkningar att betala med) gör att du behöver en ordentlig inkomst. Mitt råd om du vill ha en stor fin hästgård och driva rehabverksamhet, som är svår att få lönsamhet i (man måste vara väldigt duktig och ha ett brett kontaktnät för att lyckas) är: Gift dig rikt ;)

Nu kanske jag lät lite väl pessimistisk men tyvärr ser hästbranschen ut så. Majoriteten av hästmänniskor badar inte i pengar och den lilla del som gör det måste veta vem du är för att vilja lämna bort sina hästar till ett sådant pris. Du behöver utbildning, tävlingsresultat och en mängd av erkänt duktiga personer i ditt team för att lyckas, och det tar tid.

Alltså, måste nyansera lite här bland dessa otroligt negativa nej-sägare... Klart det går! Klart du ska försöka!

Att ha den typen av mål som du har, och dessutom en utstakad väg (utbildningar etc) som du verkar ha är toppen!! Att det sedan kanske inte finns så många sådana fastigheter ute på marknaden, att de kostar mkt osv det är ju bara ett fartgupp på vägen! För den drivne finns inga problem, bara möjligheter! Det kommer kräva mkt jobb, men det går.

Här nere i Skåne finns det många, som jag, som har tidskrävande jobb, men samtidigt vill ha den frihet och lycka som hästintresse ger! Så om du kompletterar din anläggning till att inte bara vara rehab utan dessutom kör "full service" inackorderingar, så kommer det snurra runt fint. Bara du ser till att hålla hög kvalitet och lite "stil på skiten" sas... och framförallt:
SE TILL ATT HA ORDENTLIGT MED MARK OCH BRA HAGAR! Det är en bristvara här nere i Skåne, där det tyvärr är ganska vanligt med typ 20x20 m hagar som hästarna går i skift på...

Lycka till! :)

Att ta 400-500 kr/dag kan du nog glömma. Hade man kunnat ta så bra betalt för lite "relax och träning" hade hästbranschen inte varit präglad av så dålig lönsamhet eller brist på vit verksamhet. Jag vet folk som har sina hästar uppstallade och som tävlas och tränas av elitryttare som betalar strax under 10 000 kr/månad för detta, att då betala 12-15 000 kr till någon som förmodligen inte har likvärdiga tävlingsresultat låter vansinne i mina öron.

Jag har kollat på en liknande verksamhet som tar 400kr/dag och 450/dag för kortare tid. Relax, spa och träning på vattenband och liknande maskiner är inte "lite relax och träning"... Det är bra för våra hästar och minskar tiden för häst att återhämta sig efter skada. Med träning menar jag inte att jag rider deras hästar utan hjälper dem att återhämta sina hästar efter skada, operation eller dylikt.

Finansiering är bara ett problem att lösa och jag har också tänkt att ha en del inhyrda hästar. Om man är erkänt duktig så kan man ta bra betalt för sina tjänster. Tror fortfarande inte på min idé? :)

Tack! Om man sticker ut ur mängden och kan erbjuda något speciellt och lyxigt så borde det fungera. Jag har som sagt sett folk som driver liknande verksamhet som har tagit ut 400-450kr/dag. Jag har också tänkt att ha lite inhyrda hästar. Som du säger också så har jag tänkt att bygga ordentligt :)

Vill man tillräckligt mycket och är driven så kan man lyckas med allt!

Finansering är ett rätt stort problem. Som sagt, det är inga små belopp som krävs.

Jag tror inte på din idé nej, jag tror det blir väldigt svårt att få lönsamhet och hitta kunder i din närhet som är villiga att betala den summan. Tyvärr, annars är det såklart en bra idé men det måste gå att leva på också iom att du kommer jobba dygnet runt... Hästbranschen är väldigt slitsam, även om det också kan vara roligt.

Däremot om du verkligen vill satsa hade jag valt hästkiropraktorutbildningen, inte hästfysioterapeut som inte är lika omfattande. Hästkiropraktorer finns det inte heller så många av som hästfysioterapeuter/massörer osv. Samt att du bör försöka skapa dig kontakter bland veterinärer, tränare osv så du erbjuder en helhetslösning.

Hej!

Som idé vet jag inte riktigt..

Det vanliga i de rehabstall jag tittat på är ca 150-200 kr/dag. Jag har kollat i närområdet runt 08-land. Själv betalar jag 3000/månaden för fullservice sjukhage och skötsel av skadad hov och promenader vid behov/väder.

Hästägare är överlag inte så betalningsvilliga.

Och inackorderingar tjänar man nästan aldrig på, tyvärr. De flesta hästägare vill inte betala vad det faktiskt kostar att ha häst (vem 17 vill det egentligen??), så där kan du inte räkna med nån större inkomst.

Finansieringen av en så stor gård kommer också kosta massor, oavsett om du köper allt färdigt eller bygger det själv.

Så tyvärr, jag måste tyvär sälla mej till de mer negativa.

Det är klart att du kan klara det, men var jag du skulle jag börja med en liten verksamhet, bygga upp kontaktnätet och sen se var jag var. Jag känner flera jätteduktiga hästrehabiliterar som samarbetar med veterinärer, ingen av dom jobbar 40 timmar/vecka och samtliga är alltid panka.

/Lavinia

Tror att du är väldigt optimistisk med att du ska få 400 - 450 per dag. För de flesta som lämnar bort en häst på rehab är folk som har hästarna i träning hos andra. För den summan du vill ha per dag kan för de flesta vara billigare att låta hästen vara kvar hos tränaren. Anledningen till att man lämnar bort en rehab häst är ju att man vill fä lägre kostnader medan den läker och återhämtar sig. De som har möjlighet tar ju då istället hem hästen för att få ner kostnaden, speciellt om det är ovisst om den blir bra.
Personligen tror jag möjligen du skulle kunna få folk som kom och lät hästarna simma i bassäng som rehab. Men jag är mycket tveksam till om man lämnar hästen där. Det finns anläggningar idag dit man kan åka för att låta hästen simma. Vissa dagar brukar dessa också vara öppna för hundar på rehab som kan få simträna.

Hej.
Priset är för dyrt om du skulle starta upp det idag.

Om du skall utbilda dej till någon så välj kiropraktor av dom två eller ostiopat,
välj att gå utbildning i Tysklad eller Usa dom som finns i här är inte i närheten av lika bra.

Kram och lycka till.

Jag har fått mig en liten tankeställare där..! Trodde priserna var okej då jag såg en liknanade verksamhet med de priserna. Men som sagt.. är nog dålig lönsamhet i det då.. med tanke på alla höga utgifter :)

Jag tycker du låter otroligt naiv...

Visst man kan göra allt man vill, genom att kämpa och verkligen vilja.
Men fortfarande spelar det ingen roll hur mycket du kämpar och vill om ingen betalar dig för det är det du ska leva på.

Jag har precis lämnat iväg en häst till landslagsryttare på inridning och det kostar 200-250kr/dag ink ALLT.

Vill du ha ut 400-450kr/dag vad får man för det? Massage varje dag? Träning varje dag? Solarium varje dag?
Det krävs riktigt mkt för att jag skulle betala de priserna.
För då är det betydligt billigare att ha hästen hemma och ta ut massör eller åka iväg på simning osv med hästen själv.

De flesta hästfolk är inte miljonärer och för de flesta jag vet så svider det om månadskostnaderna ramlar iväg mot 10000kr/mån...

Du har en dröm, det är jättebra. Du vet vad du vill, det är ännu bättre. Det du måste göra är att jobba hårt för att nå drömmen.

Den viktigaste frågan som är nyckeln till att lyckas eller inte lyckas är - Hur ska jag kunna tjäna pengar på det här? Då handlar det inte bara om enkel mattematik (32 boxar x 450:-/dag) utan också om att vara realistisk och fundera över hur många som kommer vara intresserad av tjänsten. Kanske är det bara intresse som ger dig halv beläggning, och då måste du räkna på det.

Det jag tror när man bedriver en sådan verksamhet som du planerar, är att man ska vara specifik men bred. Med specifik menar jag att du måste fundera ut vad som är din kärnverksamhet, och hur du sedan kan bredda dig utifrån detta.

T.ex. kan din kärnverksamhet vara spa och rehabilitering. Då behöver du fundera ut olika koncept kring detta för att nå så stor kundgrupp som möjligt. Du skulle du kunna ha, som någon föreslår, både inackorderingsverksamhet och enskilda behandlingar. Att ha bassängen öppen även för hundar tycker jag låter som en jättebra idé för att maximera användandet av bassäng om du planerar att ha en sådan. Planerar du att ha ridhus så sälj ridhuskort till omkringliggande privatryttare för att maximera användningen där.

Jag är ju partisk, men jag skulle föreslå att du utbildar dig till sjukgymnast och sedan läser påbyggnadsutbildningar för att bli djursjukgymnast. Du skulle kunna utbilda dig till att bli både hund- och hästsjukgymnast. Fler och fler veterinärpraktiker anställer legitimerade sjukgymnaster, och många samarbetar med sjukgymnaster. Själv får jag till och med tidningen Veterinären hemskickad till mig, vilket jag ser som ett tecken på att disciplinerna närmar sig varandra.

Som sjukgymnast skulle du även kunna behandla ryttarna, och få ytterligare en inkomskälla. Ofta så sitter snedheter hos människa och häst ihop. Du skulle kunna behandla hundägarens ryggskott samtidigt som han ändå är hos dig och låter sin hund simma i bassängen, och omkringliggande "icke-djurmänniskor" kan också bli din kundgrupp för sina vardagskrämpor.

Allt detta kanske inte passar dig, men försök tänka i dessa banor. MEN du får inte tappa ditt huvudfokus, då blir det spretigt. Så tycker jag, men jag är ingen entreprenörexpert.

Och på tal om det - försök hitta en mentor som kan hjälpa dig med ideer, gärna någon som redan genomfört en liknande idé som du vill göra. Det är inte helt lätt, men om man väl hittar någon kan det ge en massor!

Lycka till!

Kom på en sak till.
Du vill ha ridhus men om man tittar på dom två hästrehben här omkring är det som max 2 ridhästar sedan är det trav hästar och ibland någon galopphäst.

Kram

Allt går bara man vill!

Jag tycker det är jättebra att du har mål och drömmar.
Om andra kan så varför inte du?

Prova och så går det som det går.

Tycker det är lustigt att folk tar för givet att det ska bli svårt för dig att finansiera det hela.
Vi vet ingenting om dig och din ekonomi, familj etc.

Jag har kommit långt i livet genom att inte lyssna på negativa människor, satsa stort och ha mål.

Jag känner en som hade liknande mål.
Jobbade som 17, skaffade kontakter genom alla utbildningar och tävlingar.
Hon lyckades genomföra sin dröm, och fann även en del sponsorer på vägen :)
:banana:
Om detta är vad du vill så kör hårt och lycka till!:banana:

Du kan ta ut pengar utifrån dina resultat och hur väletablerad du är, till att börja med lär det ligga på förlustnivå. Ridhästägare är sällan villiga att betala, lite bättre är det när det gäller trav och galopp. Det verkar otroligt optimistiskt oavsett vilken verksamhet man har att tro att man kan börja stort och tro att kunderna droppar in så man får hyfsade beläggning med 32 boxar. Kom igen när du har referenser, kontakt med travtränare, att lära sig köra nästan ett måste, ska du rehabilitera travhästar tillbaks så bör sista delen av denna bestå i att köra hästen och travet är nog det du får rikta in dig på om du vill kunna tjäna pengar.

Du har en dröm, det är jättebra. Du vet vad du vill, det är ännu bättre. Det du måste göra är att jobba hårt för att nå drömmen.

Den viktigaste frågan som är nyckeln till att lyckas eller inte lyckas är - Hur ska jag kunna tjäna pengar på det här? Då handlar det inte bara om enkel mattematik (32 boxar x 450:-/dag) utan också om att vara realistisk och fundera över hur många som kommer vara intresserad av tjänsten. Kanske är det bara intresse som ger dig halv beläggning, och då måste du räkna på det.

Det jag tror när man bedriver en sådan verksamhet som du planerar, är att man ska vara specifik men bred. Med specifik menar jag att du måste fundera ut vad som är din kärnverksamhet, och hur du sedan kan bredda dig utifrån detta.

T.ex. kan din kärnverksamhet vara spa och rehabilitering. Då behöver du fundera ut olika koncept kring detta för att nå så stor kundgrupp som möjligt. Du skulle du kunna ha, som någon föreslår, både inackorderingsverksamhet och enskilda behandlingar. Att ha bassängen öppen även för hundar tycker jag låter som en jättebra idé för att maximera användandet av bassäng om du planerar att ha en sådan. Planerar du att ha ridhus så sälj ridhuskort till omkringliggande privatryttare för att maximera användningen där.

Jag är ju partisk, men jag skulle föreslå att du utbildar dig till sjukgymnast och sedan läser påbyggnadsutbildningar för att bli djursjukgymnast. Du skulle kunna utbilda dig till att bli både hund- och hästsjukgymnast. Fler och fler veterinärpraktiker anställer legitimerade sjukgymnaster, och många samarbetar med sjukgymnaster. Själv får jag till och med tidningen Veterinären hemskickad till mig, vilket jag ser som ett tecken på att disciplinerna närmar sig varandra.

Som sjukgymnast skulle du även kunna behandla ryttarna, och få ytterligare en inkomskälla. Ofta så sitter snedheter hos människa och häst ihop. Du skulle kunna behandla hundägarens ryggskott samtidigt som han ändå är hos dig och låter sin hund simma i bassängen, och omkringliggande "icke-djurmänniskor" kan också bli din kundgrupp för sina vardagskrämpor.

Allt detta kanske inte passar dig, men försök tänka i dessa banor. MEN du får inte tappa ditt huvudfokus, då blir det spretigt. Så tycker jag, men jag är ingen entreprenörexpert.

Och på tal om det - försök hitta en mentor som kan hjälpa dig med ideer, gärna någon som redan genomfört en liknande idé som du vill göra. Det är inte helt lätt, men om man väl hittar någon kan det ge en massor!

Lycka till!

Tack! det va lite så jag hade tänkt mig faktiskt... skrev inte ner allt bara, kanske skulle ha gjort det. :)

Kom på en sak till.
Du vill ha ridhus men om man tittar på dom två hästrehben här omkring är det som max 2 ridhästar sedan är det trav hästar och ibland någon galopphäst.

Kram
Tanken med ridhuset var väl att man som sagt säljer ridhuskort, till mig och till de som hyr stallplats :)

Du kan ta ut pengar utifrån dina resultat och hur väletablerad du är, till att börja med lär det ligga på förlustnivå. Ridhästägare är sällan villiga att betala, lite bättre är det när det gäller trav och galopp. Det verkar otroligt optimistiskt oavsett vilken verksamhet man har att tro att man kan börja stort och tro att kunderna droppar in så man får hyfsade beläggning med 32 boxar. Kom igen när du har referenser, kontakt med travtränare, att lära sig köra nästan ett måste, ska du rehabilitera travhästar tillbaks så bör sista delen av denna bestå i att köra hästen och travet är nog det du får rikta in dig på om du vill kunna tjäna pengar.

Jag hade ju inte tänkt bygga upp dethär direkt efter utbildning direkt.. kanske jobba där nere 10-15 år innan.. Så man bygger upp det under tid liksom. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Jag velar mellan två stall. Det nuvarande stallet ligger 3 km hemifrån och kostar 380 Euro i månaden för fullskötsel. Vi måste mocka...
Svar
10
· Visningar
1 005
Senast: Paddington
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: bigganl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.