Hästverksamhet

Sv: Hästverksamhet

Hur hade du tänkt finansiera det hela undrar jag? Att köpa gård i Skåne är inte billigt. Även om du köper ett ruckel som man knappt kan titta på utan att det trillar ihop får du räkna med att lägga flera miljoner om du ska ha mer mark än 500kvm. Vill du ha ett ridhus får du räkna med minst 10 miljoner till.

Sanning med modifikation. Det finns ställen lite då och då till vettigare priser Det var en gård i Eslövstrakten med ca 6 tunnland mark, boningshus på ca 200 kvadrat ( i hyfsat skick) och med ett gigantiskt nyare svinstall till samt stor maskinhall som mycket väl skulle ha fungerat som ett mindre ridhus (20 x 40). Stallet var såpass stort att 8-10 hästboxar gått in med råge och man ändå kunnat ha breda stallgångar, stor sadelkammare etc. Prisläge ca 2,5 miljoner.

För ett år sedan var det en gård i Sjöbotrakten. Ca 7 tunnland mark, boningshus ca 150 kvadrat i bra skick, extremt mycket och stora modernare stallar för svin, samt en byggnad där det redan var 6 hästboxar om jag minns rätt. Och ett relativt nybyggt ridhus! Prisläge 2,2 miljoner.

Ställen jag definitivt hade övervägt att åka och titta på om vi haft råd med nåt lite större just nu. Tror inte det blev budgivning heller på dessa i nån större skala då de låg ute mer än 6 månader innan de var borta. Sjöbogården vet jag säkert att den blev såld för de annonserade att de hyrde ut stallplatser i höstas.

Sedan var ju Kvarnhem (utanför Övedkloster) till salu för ca två år sedan också. En större gård med anor fr medeltiden. Egen damm, boningshus ca 300 kvadrat, stallar till ett större gäng hästar, relativt nybyggt jättefint ridhus och gott om mark kommer inte ihåg om det var 40 tunnland eller om det var 40 hektar. Priset på stället låg på ca 6 miljoner.

Kan jag skriva under på också. Rehabstallet här har ridhus, o det används aldrig, trots flera ridhästar. (Jag tror dock majoriteten är trav/galopp).

Kan jag skriva under på också. Rehabstallet här har ridhus, o det används aldrig, trots flera ridhästar. (Jag tror dock majoriteten är trav/galopp).

Som sagt.. skulle inte bara vela ha rehab utan uppstallade hästar, folk som kanske vill köpa ridhuskort m.m.... Och jag skulle använt det flitigt varje dag till mina hästar..

Finansiera det hela är nog inget större problem.. problemet som ni ser det är nog mer att det ska gå runt och gå plus så man kan leva på det :)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Jag velar mellan två stall. Det nuvarande stallet ligger 3 km hemifrån och kostar 380 Euro i månaden för fullskötsel. Vi måste mocka...
Svar
10
· Visningar
1 005
Senast: Paddington
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 844
Senast: bigganl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.