Hästvärlden.!

C

__chantea__

Det finns många fel i våran hästvärld och många hästar som får lida av det.
Nyligen läste jag om en ridskoleponny som gått på ridskolan i 18 år.
Ponnyn var utsliten i ryggen och i benen.
Och den hade inte dragits ner på lektionerna utan gick 2-3 lektioner 6 dagar i veckan.
Borde det inte finnas någon lag på sådant?
Men jag är glad att min kompis tog hand om den den sista tiden av dens liv då den fick gå på grönbete och leva livet :)
MEN ändå.
Någon som håller med eller vill kritisera?

Jag håller med dig, fick hem en för 4 år sen från en ridskola, ingen hel häst, tyvärr.
Men hon fick ett värdigt slut med skogspromenader och stora hagar från morgan till kväll :smirk:.
Tyvärr så vart hon för sjuk för att fortsätta sitt liv.

RIP

Tyvärr har inte alla hästar det så bra som man kunde önska :(

Hade en ponny innan som var tävlad i hoppning i hela sitt liv. Köpte henne som en läromästare till mig när jag var 12 och hon var 13. När hon var 16 var benen utslitna och hon var väl värd att få ta det lugnt de sista åren av sitt liv. Jag trangelmärkte henne så att hon skulle slippa allt vad tävlingar hette och sålde henne till en liten tjej som skulle lära sig rida.

Allt var frid och fröjd i flera år, tills tjejen blev för stor och skulle sälja hästen, vilket hon snällt ringde och berättade för mig.

Gissa om jag blev förvånad när jag plötsligt ser min älskade lilla ponny gå och skrota i hagen hos en ridskola (granne med mitt stall dessutom!)

Det visade sig att ridskolan hade köpt henne (väldigt billigt så klart) och skulle ha henne som ordinarie i ridskolan.

Jag höll på att dö!!! Hur kan man som ridskola bygga upp sin verksamhet på gamla utslitna hästar???

Och hur kan man sälja sin häst som man har full kunskap om till en ridskola??

Det var något av det värsta jag har varit med om och jag blev väldigt lycklig när hon äntligen kom därifrån till en liten kille som tog hand om henne på bästa sätt igen.

jag håller med. ridskolor är vidriga (inga undantag). Jag köpte min ponny efter att hon stått på ridskola i 5 år. Hon var bara 11 år när jag köpte henne men det går fort att förstöra en häst. Hon är nu en glad och frisk 16 åring. Men hae hon blivit kvar i 5 år till vad hade det varit kvar av henne då?

Ja , jag håller med dig , ridskolehästar har det verkligen inte lätt, och min favoritponny, som jag alltid red när jag tidigare gick på ridskolan, såldes förra sommarn efter ca 10 (?) års slit .

Jag tycker också , som tidigare sagts i denna tråden , att det borde finnas striktare regler för hur mycket en häst ska få gå per dag , anpassat till dess ålder och hur pass mycket hästen ansträngs .

Det är sorgligt att hästarna förstörs , självklart , men frågan är hur man skulle kunna lösa detta problem .
Ridskolorna har trots allt ingen vidare bra ekonomi och alla familjer har inte råd med en egen häst till sitt barn .

Hoppas det finns någon bra lösning ...

Visst kan jag hålla med om att hästarna på ridskola kanske inte alltid har ett så värdigt liv.
Men jag vet även många hästar som är privata, som kanske inte har det så lätt dom heller.

På våran ridskola går inte hästarna så många lektiner/dag. Dom får vara ute i hage på fm.
Mat får dom fyra gånger/ dag. Skoning och veterinärvård sköts mycket bra.
Dessutom finns det kunnig personal, som ser till dom dagligen om nått skulle vara fel.

Det finns privata hästar som rids oregelbundet, inte skos som dom ska, rids med ömmande hovar, står i hagar och fryser vid dåligt väder. Friskt vatten finns inte, regelbundna mattider likaså. Veterinären kanske man inte har råd att ta heller
Så ska man kritisera så finns nog misären lite överallt. Som tur är har väl de flesta hästar ett hyfsat bra liv här i Sverige iaf.

usch jag vet. Hade jag bara pengar och en stallplats till så hade jag lätt räddat min 20 åriga vän från ridskolan. Men tyvär har jag inte och jag blir så lessen av att se honom gå okring där med massa barn som bara sitter occh slår med spön. Dag ut och dag in runt runt 4 kantsspåret i ridhuset. :(

men dom har iaf. dratt ner på hans arbete. Dom vill ha 27 tusen för han och han kommer max att hålla till lugna skogsturer,lätt dressyr i några/nåt år till. Vi hade planer på att köpa honom. Men sen min pappa blev sjukskriven var dte inte att tänka på tyvär.

Rötägg finns överallt, varesig man är på ridskola eller i privatstall, på gräsrotsnivå eller elitnivå...

Problemet är många gånger är dock inte närvaron av rötägg, utan den totala frånvaron av vettiga människor som säger ifrån. Det är mycket snack och lite verkstad (tro mig, jag är nog en av de på buke som snackat allra mest), och det leder ingenvart.

Att alla inte är suveräna ryttare eller att hästarna inte är ryktade enligt konstens alla regler, att folk använder nosgrimmor (som jag personligen hatar men som är en piss i havet egentligen), det är värdsliga ting - men att folk kan stå på och acceptera våld mot hästar, att hästar står utan vatten fastän det är 30 grader varmt eller att hästarna på annat sätt kränks och far illa - det kan jag inte begripa.

Jag gör det lilla jag kan för att förbättra hästvärlden, genom att försöka ändra folks syn på hästar, och faktum är att om man kan nå EN människa så påverkar man alla hästar den människan träffar, vilket kan resultera i att 10, 20, 30 eller 100 hästar får det bättre.

Det finns ett litet antal som gör väldigt mycket i den här frågan, men om lite fler gjorde bara nånting litet skulle det hända fruktansvärt mycket.

Blä, nu predikar jag. Förlåt.

Det funderade jag också på.

På "min" ridskola är det defenitivt INTE så att man använder hästar på lektion, om de är utslitna och inte klarar av ett sådant jobb.
Jag tycker att de har en väldigt bra syn på hästar och deras behov.

Håller med.
Egentligen om man tänker efter så är det ju inte SÅ farligt att hästen inte blir ryktad som den ska, får mat på regelbundna tider, inte har vatten ute i vinterhage ( utan får när de kommer in ), att boxen inte mockas VARJE dag osv. Det som är värre är det människa gör när den tar hand om den och rider den. Att en ridskolehäst får gå på 4 lektioner är inte heller så farligt, så länge den rids på rätt sätt och får all den respekt den förtjänar. Sammanlagt rids den ju "bara" i 2 timmar och ca 40 minuter per dag. Och det är inte så mycket att den skulle bli trött eller sliten. MEN om ryttaren rycker den i munnen, sparkar den, lutar sig åt sidorna och belastar fel så att hästen får ont, osv osv, det är ju det som är hemskt och som i alla fall jag tror hästen lider av. Dessutom lider nog hästen också av att vara instängd i en box i mer än 12 timmar per dygn.

Varför gillar du inte nosgrimmor? :confused:

Dock tycker jag att två av sakerna du nämnde är viktiga; nämligen regelbundna mattider och vatten ute vintertid. Båda är viktiga för att hästens matsmältningssystem ska fungera bra.

Att jag inte gillar nosgrimmor är för att de inte fyller någon som helst vettig funktion - förutom att en löst, löst spänd engelsk nosgrimma kan förhindra att bettet åker genom munnen utifall ett kraftigt sidförande tygeltag används (jag föredrar dock att använda en löst spänd kindkedja för samma ändamål).

Det enda en "korrekt" spänd nosgrimma gör är att stänga munnen på hästen, och jag tycker inte det är schysst. En häst som börjar bli avslappnad vill gärna gäspa, en häst som upplever obehag måste få gapa osv. Vill hästen komma undan arbete och gapar för att SLIPPA bettet, då sitter problemet nån annanstans.

Men som sagt, det är en piss i havet i jämförelse. Hellre regelbunden fodring, konstant tillgång till vatten och nosgrimma, än nosgrimslös ridning som följs av hipp-som-happ fodring och vattentillgång vissa tider på dygnet...

Usch, ja, det är hemskt. Jag red lite på en ridskola förut som dock var väldigt noga med sina hästar, och de höll länge.
Jag hade en favorit där som var f.d. hopphäst. När han var 21 år gammal blev han halt för första gången sen han kom till ridskolan, och veterinären sa att han inte borde gå kvar i verksamheten. Han fick välförtjänt vila och såldes sedan som promenadhäst. Jag funderade på att köpa honom, men det kom en liten tjej som gärna ville ha en lugn och trygg häst att lunka i skogen på så hon köpte honom. Två år senare såg jag tjejen som köpt honom ute på en hopptävling! Ytterligare två år senare hörde jag att han hamnat hos en annan ridskola. Jag blev så himla ledsen, och ångrade att inte jag köpte honom. :( :(

I den bästa av världar väljer eleverna bara seriösa ridskolor med väl fungerande verksamhet och utbildad personal.

Jag har sett (och arbetat på) ridskolor som skötts exemplariskt och där jag skulle vilja påstå att hästarna haft det bättre än hos den genomsnittliga privathästägaren.

Tyvärr är det ju så att man som nybörjare inte har tillräckliga kunskaper för att bedöma vad som är en bra ridskola eller ej. Annars skulle dålig verksamhet inte gå runt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar