Hastvard i Afrika

M

Medea

En lang historia i kort format: Jobbar som dykinstruktor i Mocambique och resorten jag jobbar pa har (tyvarr) hastar. Har antligen fatt de att inse att dessa behover avmaskas och behover nu hjalp med vilka substanser som bor ges. Ha i atanke att dessa hastar inte avmaskats sedan Berlinmuren foll och ar i ratt dalig kondition generellt. Vanligen ha ocksa i atanke att vi ar valdigt langt bort fran all civilisation. Den narmaste veterinaren finns i Maputo, 500 km harifran, och vi maste skaffa avmaskningsmedel fran Sydafrika.

Sa hjalp! Behover namn pa substanser mot olika sorters mask, helst nagot med sa brett spektrum som mojligt for jag vet inte hur mycket jag kan fa de att kopa in.

Och ja, jag vet, de borde inte ens fa hastar, men det kan jag tyvarr inte gora nagot at.

Btw, vet att det finns en trad om trackprov och avmaskning, men om jag forsoker fa dem att gora trackprov kommer de lagga sig ner och skratta tills de kiknar och sedan idiotforklara mig....

Tacksam for allt!!

Sv: Hastvard i Afrika

De bästa är väl att ringa och rådfråga den närmsta veterinären? De vet ju vad för parasiter som finns i landet och därmed vilka substanser som behövs.

Heder åt dig som försöker hjälpa dessa stackars hästar!:bow:

Vet tyvärr inte vilket medel som är bäst eller vilka maskar som finns där..:confused:

Madick här på forumet är jätteduktig! Hon skriver mkt i avmaskningstråden, kanske kan hon ta reda på vad som krävs? PM:a henne!

Lycka till!

Hej!

Pyrantel är en vanlig aktiv substans, den verkar mot rundmask. Ger man i dubbel dos så verkar den mot bandmask.

Ivermectin är en annan vanlig aktiv substans. Den tar inte bandmask, men den tar t ex styngflugelarver.

De här två aktiva substanserna täcker tillsammans ett brett spektrum av de parasiter vi har i Sverige i alla fall. Jag tror inte att de bör ges samtidigt, utan med ett par månaders mellanrum.

OBS! Att avmaskningsmedel kan ha kombinationseffekt med vissa andra mediciner.

kl

jag är inne på tranis spår, ring veterinären där och fråga. när vi åkte till afrika så sa dom egyptiska sjukdomar, egyptisk medicin och jag kan mycket väl tänka mig att det gäller samma sak där! ring och rådfråga veterinären där istället för jag har svårt o tro att någon här på buke har en aning om vad för parasiter det finns där.

ring veterinären där och fråga. dom har troligtvis inte exakt samma maskar som här.

:bow: till dig!

Har själv varit i sydafrika massa gånger, antingen är det rika tävlingsmänniskor = har det väldans bra, eller folk som ser det som djur, dvs, inget värde-djur...

Var på en vingård förra året, en liten åring hade kutat rakt in i staketet och skurit upp halva knät på en stålvajer, jag skrek typ rätt ut och fick tag på en som jobbade där... ryckte på axlarna och sa att de hade hällt krut i såret (det ska tydligen vara bra...
men oj ojojj så den såg ut, å svullen, tyckte SÅ synd om den. Och vad jag förstod så födde de ändå upp galopphästar, och gården i sig var väldigt fin.

Tyvärr har olika länder och folk olika syn på djurhållning :(

Tack!

Tack for svar och tips!

Ska forsoka fa tag i veterinar, men maste da ringa nagon i Sydafrika for det finns typ bara 50 hastar i hela det har landet... Veterinaren i Maputo ar bra (var tvungen att ta var kattracka dit), men han ar bara fokuserad pa smadjur.

Det ar sant att det kan vara valdigt frustrerande nar det kommer till djurvard har. Mocambique ar ett av de fattigaste landerna i varlden och da ar det ibland knepigt att fa folk att acceptera att de maste spendera pengar pa ett djur... Ar dock ingen ursakt for resorten som drar in massor med pengar pa turister...:mad:

Men som sagt, tack for tipsen!:bow::bow:

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 129
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka