Hastvard i Afrika

M

Medea

En lang historia i kort format: Jobbar som dykinstruktor i Mocambique och resorten jag jobbar pa har (tyvarr) hastar. Har antligen fatt de att inse att dessa behover avmaskas och behover nu hjalp med vilka substanser som bor ges. Ha i atanke att dessa hastar inte avmaskats sedan Berlinmuren foll och ar i ratt dalig kondition generellt. Vanligen ha ocksa i atanke att vi ar valdigt langt bort fran all civilisation. Den narmaste veterinaren finns i Maputo, 500 km harifran, och vi maste skaffa avmaskningsmedel fran Sydafrika.

Sa hjalp! Behover namn pa substanser mot olika sorters mask, helst nagot med sa brett spektrum som mojligt for jag vet inte hur mycket jag kan fa de att kopa in.

Och ja, jag vet, de borde inte ens fa hastar, men det kan jag tyvarr inte gora nagot at.

Btw, vet att det finns en trad om trackprov och avmaskning, men om jag forsoker fa dem att gora trackprov kommer de lagga sig ner och skratta tills de kiknar och sedan idiotforklara mig....

Tacksam for allt!!

Sv: Hastvard i Afrika

De bästa är väl att ringa och rådfråga den närmsta veterinären? De vet ju vad för parasiter som finns i landet och därmed vilka substanser som behövs.

Heder åt dig som försöker hjälpa dessa stackars hästar!:bow:

Vet tyvärr inte vilket medel som är bäst eller vilka maskar som finns där..:confused:

Madick här på forumet är jätteduktig! Hon skriver mkt i avmaskningstråden, kanske kan hon ta reda på vad som krävs? PM:a henne!

Lycka till!

Hej!

Pyrantel är en vanlig aktiv substans, den verkar mot rundmask. Ger man i dubbel dos så verkar den mot bandmask.

Ivermectin är en annan vanlig aktiv substans. Den tar inte bandmask, men den tar t ex styngflugelarver.

De här två aktiva substanserna täcker tillsammans ett brett spektrum av de parasiter vi har i Sverige i alla fall. Jag tror inte att de bör ges samtidigt, utan med ett par månaders mellanrum.

OBS! Att avmaskningsmedel kan ha kombinationseffekt med vissa andra mediciner.

kl