HÄsttrubbles

V

vickis-pajala

jag vet inte om jag är inne och skapar en tråd på fel ställe
men dom flyttar väll mig om det nu är så:)

jo jag har en häst som är välldigt stel och omusklad
och när jag rider henne och ska få hästen att gå i form
så kör hon ner huvudet när det blir för jobbigt

:devil: ja ni förstår ibland har man lust och skicka henne med bilen till himmelen

vad ska jag göra när hon kör ner huvudet
ska jag rycka till
eller släppa efter och samla henne igen:confused:

Sv: HÄsttrubbles

Varför måste hon gå i form hela tiden om det nu är så jobbigt för henne? Orkar hon inte, så orkar hon inte - och då kan hon väl få lov att protestera?

Begär inte för mycket av henne så länge hon är omusklad. Lägg in många skrittpauser på lång tygel. Variera ridningen. Träna med cavaletti, tömkör etc.

Ridningen ska vara rolig - både för dig och hästen :bump:

Rid ut i skogen istället, klättra i backar och bygg upp muskler istället för att harva runt och försöka få henne i form. Musklerna kommer inte med formen, formen kommer med musklerna.

vickis-pajala skrev:
ska jag rycka

Nej, men du ska passivt hålla emot och dunka till henne med skänkeln.

Som någon sa: Rid korta pass i början och beröm henne mycket när hon gör rätt. Ge henne en sockerbit när hon har varit riktigt duktig. Se till så hon tar drivning och förhållning och börja sedan med lösgörande arbete så hon blir mjuk i sidorna. Ta hjälp av en instruktör om du är osäker.

Varför kräver du så mycket av hästen? :confused: Det säger väl sig själv att en stel och omusklad häst inte kan arbeta i form. Den protesterar ju för att den ej är kapabel till detta än, detta är hennes sätt att tala om för dig att hon inte är redo. Förmodligen tänker nog hästen likadant om dig angående himmlen ;) Gör något kul istället! Ut och klättra i skogen, det bygger muskler och dessutom får de något att tänka på :idea: Man behöver inte alltid prestera, det viktigaste är att ha roligt och att låta det ta sin tid. :rofl: Kolla varför hästen är stel också. Står den inne för mycket? Behöver den stretching och massage? Jämför med dig själv. Om din tränare bad dig spela en hockeymatch i elitserien när du bara har suttit hemma i soffan. Tror nog att du mycket hellre skulle uppskatta en joggingtur i skogen med en kompis, utan någon press, innan du var redo för matchen :)

Du har själv skrivit orsaken.

"hästen är stel och omusklad"

Åtgärda först orsakerna innan du börjar kräva för mycket av hästen.

Alazan skrev:
Varför kräver du så mycket av hästen? :confused: Det säger väl sig själv att en stel och omusklad häst inte kan arbeta i form. Den protesterar ju för att den ej är kapabel till detta än, detta är hennes sätt att tala om för dig att hon inte är redo. Förmodligen tänker nog hästen likadant om dig angående himmlen ;) Gör något kul istället! Ut och klättra i skogen, det bygger muskler och dessutom får de något att tänka på :idea: Man behöver inte alltid prestera, det viktigaste är att ha roligt och att låta det ta sin tid. :rofl: Kolla varför hästen är stel också. Står den inne för mycket? Behöver den stretching och massage? Jämför med dig själv. Om din tränare bad dig spela en hockeymatch i elitserien när du bara har suttit hemma i soffan. Tror nog att du mycket hellre skulle uppskatta en joggingtur i skogen med en kompis, utan någon press, innan du var redo för matchen :)

jag ska fan tacka dig för ditt ÄRLIGA svar för först gången visste någon vad jag talade om :devil:
och till himmelen ska hon inte
ljust nu har vi skitroligt ute i mjuksnön :eek:

vickis-pajala skrev:
jag ska fan tacka dig för ditt ÄRLIGA svar för först gången visste någon vad jag talade om :devil:
och till himmelen ska hon inte
ljust nu har vi skitroligt ute i mjuksnön :eek:

Vad kul! E också ute i snön och busar med mina pållar :banana: Hoppas du inte tyckte att jag var elak i mitt inlägg, var inte menat så, ville bara hjälpa :)

nä det tycker jag inte att du var :devil:
för jag är väldigt rak och ärlig själv och
som man säger ger men sig in i leken får man leken tåla
i morgon kommer verinären och kollar på¨min häst så vi får väll se :banana:

Haha, jo, jag e nog likadan själv :devil: Hoppas det går bra med veterinärundersökningen! Lycka till! :)

det gjorde det fan inte du
vi tornedalingar vi är så ärliga att vi skulle gå i konkurs som bilförsäljare
det är ärlighet

vickis-pajala skrev:
jag vet inte om jag är inne och skapar en tråd på fel ställe
men dom flyttar väll mig om det nu är så:)

jo jag har en häst som är välldigt stel och omusklad
och när jag rider henne och ska få hästen att gå i form
så kör hon ner huvudet när det blir för jobbigt

:devil: ja ni förstår ibland har man lust och skicka henne med bilen till himmelen

ska jag rycka till
eller släppa efter och samla henne igen:confused:

Jag red en unghäst häromdagen som hade i princip samma problem, ner med huvudet - och jag flög framåt... inte roligt.

Hästen orkar förmodligen inte med det som du kräver av den, då den visar det genom att dra ned huvudet. Annars brukar ju faktist backklättring hjälpa som muskeluppbyggning :)

jo det kan stämma
men nu vet jag varför hon drar ner huvudet och bockar
hon har jätte ont

Oftast så är det väl så att hästen vill gå i ett annat tempo än det det föreslagna av ryttaren. Hästen sänker huvudet för att komma undan arbete, alltså för att orka, dessutom så var den omusklad och stel. Ta bort ridningen under period och tömkör den i stället, då kan du dessutom ställa andra krav eftersom hästen inte har en extra tyngd att bära på, det går alldeles utmärkt att träna sidvärtsrörelser vid tömmen tex. Och vill du rida ialla fall så ta längre skrittrundor i början innan du lägger in trav och sedan galopp. Rådet är att du bör tömma hästen med sadel en stund innan, kanske 10-20 min. Så överlöpsenergin avtar lite. Du ska tycka att det är kul för den känslan överför du på din häst..... Det ordnar sig men stressa inte fram resultat.... ta det sakta men säkert annars kanske hästen protesterar ordentligt.... Be någon om hjälp innan det gått för långt, tro mig det är inte kul att bara vara stalldräng och borsta på sin egen pålle man köpt för att ha kul och mysa med i skogen.

Lycka till!!

vickis-pajala skrev:
jo det kan stämma
men nu vet jag varför hon drar ner huvudet och bockar
hon har jätte ont

Det var inte kul att höra :( Är det något som blir bättre då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 252
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej! Jag har ett dilemma med min donna. Vi har precis kommit igång efter sjukdomar till höger och vänster ( EHV osv ) och hon har...
Svar
3
· Visningar
1 079
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama