Hästtransporter

C

CarolaOlsen

Hejsan!

Jag är lite nyfiken på hur det brukar fungera att anlita "proffessionell transportör" när man ska köpa häst?!
Har ni några erfarenheter att dela med er av? Gärna både positiva och negativa!
Jag har aldrig förut köpt någon häst så pass långt ifrån att jag inte kört hem den själv med egen hästtransport...
Finns det något särskilt man behöver tänka på?

Mvh Carolaundefined :o :crazy: :confused: :D :) :smirk: :rofl:

Sv: Hästtransporter

Har inte själv men min ponys köpare användet det.
Den första varbestämd att den skulle kommapå morgonen kl 08.00 men det dök inte upp någon varav vi ringde transporthören som sa att dom hade fått en häst som behövde åka brett så dom hade inte platsför vår ändå var vår bokad 2 veckor innan och dom kunde inte enns ringa och berätta att dom inte kom :mad:
Sen som tur var fick vi tag i en annan som tog ponnyn 2 dagar efter.
De chafören var jätte trevlig och hade god hand med hästar.
Det var en modern buss med vidiokamrer i boxarna m.m.
Ponnyn åkte i 3 timmar sen fick dom stanna över natteni ett stall för att tagen efter åka till målet.
Ponnyn kom fram hrl och glad med all utrustning till som vi skickat med bla 2 sadlar ca 60 täcken allt kom fram:)

M.V.H/Fladde

60 täcken till EN häst?
Goddamnit, tala om slöseri!

Jag har transporterat min häst ca 60 mil med transportör. Och jag var ganska nervös innan, kan jag säga. Jag ringde runt till lite olika firmor (hittade på nätet och i Ridsport) och valde till sist den som jag tyckte lät trevligast. Det var inte den flashigaste och nyaste lastbilen men det kändes "rätt" när vi talades vid. Och när pållan blev hämtad kändes det kanon. Transportören tog det lungt och var väldigt avslappnad med min tös vilket gjorde att hon snällt promenerade på. Han svarade också på alla mina nervösa frågor. Jag fick skicka med så mycket grejor jag behövde och hö till resan.
Jag kände mig i alla fall trygg i förvissningen om att min häst fick mat, vatten och komma av och röra på sig under resan. Och när hon kom fram verkade hon både pigg och glad så jag tror inte att det var någon besvärlig resa för henne. Skulle absolut skicka henne med lastbil igen i stället för att köra långt med släp nästa gång.

dexter skrev:
60 täcken till EN häst?
Goddamnit, tala om slöseri!

Ja det blev en del med åren;)
Han älskade täcken bara han såg eller hörde ljuddet av ett täcke som släöppades mot marken blev han helt ifrån sig och gnäggade mycket :love:
Så många täcken blev det hade ca 10 oöppnade som jag sålde sen några som var i bra skick som jag med sålde resten åkte med.

Fladde skrev:
Ja det blev en del med åren;)
Han älskade täcken bara han såg eller hörde ljuddet av ett täcke som släöppades mot marken blev han helt ifrån sig och gnäggade mycket :love:
Så många täcken blev det hade ca 10 oöppnade som jag sålde sen några som var i bra skick som jag med sålde resten åkte med.

Kunde du inte släpat samma täcke varje gång ist för att köpa nya :angel:

mysko skrev:
Kunde du inte släpat samma täcke varje gång ist för att köpa nya :angel:

Näen det bli bara så så ser man ett snyggt täcke så måste man bara ha det :o :rofl: :angel:

Transporterade ner min med transportfirma när jag löpte henne, det gick jättebra! Hon åkte från Skellefteå till Malmö, och vilade i uppsala över natten. Det är säkrare och bekvämare för hästen än att köra så långt med släp, och dessutom blir det billigare!

När jag fyttade fån Stockholm till Dalarna åkte mina hästar lastbil. Chauffören lastade hästarna med långt grimskaft och väntade tills killarna sniffat klart på rampen. Inget stress alls. Han sa också att det var ok att ringa.....hur många gånger jag ville. Några samtal vart det ju. Han fick hjälpa en dam att fånga in några islandshästar som skulle lastas!! Han blev försenad alltså.

Hö och vatten hade dom fått......för det jag bjöd dom på var inte ett dugg intressant. Bara bra erfarenheter alltså. Du bör kunna skicka din häst med gott samvete. Säger bör......för jag har ju bara använt mig av en transportör, men för konkurrensens skull håller nog alla samma kvalitet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar