Hästtransporter med äkta boggie?

MittNyaJag

Trådstartare
Vilka märken är det som har riktig boggie?
Ume, boj som tillval...
Några andra?

Vilka släp finns det som har några år på nacken som har det?
Har ett enaxlat boj nu som jag [såsmåningom] vill byta upp till en boggievagn med högre lastvikt.

Det gör ingenting om släpet har nått år på nacken så priset sjunkit en del men samtidigt lägger jag hellre lite mer pengar än måste reparera hur mycket somhelst.
Lite småfix är inga problem.

Ni som kört med både äkta och fuskboggie, vad är skillanden?
Vad kan ni rekomendera?

Helst skulle jag vilja ha en transport med kombilucka. Dvs både ramp och dörrar.
Funderat lite på Ifor W. men vad har de för boggie?

*önskemål*
> kombilucka bak
> hård mellanvägg
> äkta boggie
> fönster fram, på sidorna
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

(Jag har läst den andra tråden oxå) men tycker inte mitt svar finns där... jag precis som TS undrar vilka transportmärken det finns med sk. "äkta boggie" inte tandemaxel.

Ume o Boj vet jag ju men vad finns det mer? Det bör ju finnas utländska märken?
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

En äkta boggie klättrar en tandemaxel är styv...
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Om det är en äkta boggi så är axlarna var för sig så att säga. Så om man kör över ett gupp kommer axlarna att röra sig individuellt Först kommer den främsta axeln att trycka ihop son fjädring och när den kommit över kommer den bakre att göra likadant. De får som effekt att släpen nästan inte rör sig alls utan flyter jämt över guppet. Med andra ord kan de röra sig oberoende av varandra. Det är det som är fördelen.
Nackdelen är att om den går sönder går inte släpen att köra med alls för den trasiga axeln blir låst.
Om man inte har en ""äkta utan att axlarna rör sig samtidigt så blir det inte riktigt lika jämt och mjukt i släpen när man kör över ojämnheter men om den går sönder blir det inte konstigare än att man kan köra vidare på de hjul som är hela.

Själv ville jag ha äkta på min nya släp men blev avrådd av säljaren p g a den anledningen. Detta trots att säljaren ju tjänat mer på en dyrare släp.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

vadå äkta boggi o vad är en tandemaxel?
Detta var nåt helt nytt för mig!

På en äkta boggi är hjulen rörliga, eller vad man ska säga, annars är det bara två axlar placerade efter varandra. En helt styv konstruktion, alltså.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Boj förklarar på sin hemsida så här:
---
Tandem boggie.
Vår traditionella tandem-boggie ger optimal stabilitet och körbarhet på bra vägar. Ett punkterat däck märks knappt och hästarna kan röra sig i vagnen utan att det känns i dragbilen.

Om Du gör Din mesta körning på asfalt är detta absolut det alternativ vi rekommenderar.

"Äkta" boggie.
Genom att axlarna är individuellt upphängda ger en "äkta" boggie en bättre följsamhet på gropiga grusvägar eller tjälskadade asfaltbeläggningar.

Om Du gör Din mesta körning på sämre vägnät, kan en "äkta" boggie vara ett alternativ.
---

Det är alltså inte bara fördelar med "äkta" boggie.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Jag var precis ute och tittade under mitt Ifor Williams HB506, och det kan nog klassas som äkta boggie; det har två separat upphängda axlar med bladfjädrar som dämpar rörelser effektivt. Kanske inte den mest tekniskt avancerade lösningen, men det är beprövat och fungerar i praktiken.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

ahaa, tack för infon.
Antar att min är en oäkta boggi då.
Måsta köra på illavårna vägar för att ta mig ut till dom rediga.
Kör inte så ofta.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

*kl*
Det finns inget som heter "äkta boggi". Det är påhittat av släptillverkare som vill sälja mer :) och verkar vara ett vedertaget begrepp enbart här på buke.
Definitionen av boggie: "när två axlar på ett fordon har ett inbördes avstånd mindre än 2 meter".
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Jo att det heter boggie när det är två hjulaxlar i ett visst avstånd det vet jag MEN jag vill veta vilka transporter som, har en klättrande boggie! En sk. "äkta boggie" två fasta axelpar gör inte alls samma jobb som två som samarbetar o klättrar över ojämnheter. Boggiesläp har ju alla märken men de som klättrar efterlyser jag! Boj o Ume har som sagt men vilka mer?!
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Jag tror att du är ute efter en boggie med individuell fjädring. Det har de flesta tillverkarna. Det finns olika modeller, tex Pullman (Värmlandsvagnen, Cheval Liberte).
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Om du behöver köra väldigt mkt på dåliga vägar med mkt gropar så är det absolut bäst med "äkta" boggie. Men om du nästan aldrig kör på sådana så räcker det alldeles utmärkt (och har fördelar) med vanlig boggie. Men med tanke på din avatar så kör du kanske mkt på grusvägar? ;)

Själv måste jag köra ganska långa sträckor på enormt dåliga grusvägar så för mig blir det garanterat ett ume med "äkta" boggie.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Jag har en värmlandsvagn med boggie o den klättrar absolut INTE. Sån typ av vagn är det INTE jag efterlyser.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Böckmann vet jag har, Boj, Ume, Mustang.
Ev. Henra också.

Finns nog fler.

VV Har inte individuell, jag har ett och det är tandem på den (funkar kanon det också).
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Jag skrev inte att ALLA Värmlandsvagn-vagnar har Pullman-fjädrar. Titta på deras Scandinavia.
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Tråden är från början tämligen gammal.. :angel:

Jag hade helt glömt den! :D

Jag själv har lite omvärderat vad jag vill ha i en vagn. Jag har insett att jag är rätt bortskämd med min gamla bojvagn. :)
Jag kan gott tänka mig tandemaxlar. Jag åker i majoritet på asfalt och även om det svenska vägnätet inte är tip-top överallt så duger det gott. Främst pga fördelarna vid eventuell punktering har jag omvärderat boggie-kravet.
Jag vill däremot ha en transport utan stolpe "mitt fram" vid mellanväggen och det ska vara enkelt att plocka ut inredningen (ensam). Min vagn är dessutom "fyrkantig" ifram och det gör att jag tycker att alla "vanliga" transporter med kilformad nos känns väldigt trånga.
När någon kastar pengar på mig så jag kan byta ut min vagn blir det en boj igen, en classic. Behöver definitivt inte vara någon ny, vagnarna från slutet av 90-talet verkar uppfylla mina krav och ligger dessutom bra i pris.

Kul att tråden kom till nytta igen. :)
 
Sv: Hästtransporter med äkta boggie?

Nä tråden är inte ung men varför starta en egen när det redan finns en som handlar om just min fråga...:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 263
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp