Hästtransport

boccia

Trådstartare
Hur många här är medvetna om att man är skyldig att ta bort/täcka över skyltarna "Djurtransport" när man kör annat gods än djur i sin trailer?? :oFick precis veta det själv, och det kan ju vara på sin plats att göra alla andra uppmärksamma på detta oxå.;)

Sv: Hästtransport

Om jag inte minns fel från info hos VV så rekommenderar de att man gör det (bör), men att det inte var tvingande.

Någon som vet säkert besked?

Egentligen så får man bara ha skyltarna uppe just när det finns djur i släpen. Samma som om det står uttryckligen hästtransport så får man inte köra kor eller får.
Det är samma regler som gäller annan skyltning som har betydelse i samband med olycka där rärrningstjänsten behövs. Allt för att man skunna göra rätt bedömning och insattser vid olyckor.
T ex farligt gods skyltningen är direkt straffbar om den är fel och om man hård drar det så gäller samma för djurtransporter. Men det är lite som röd gubbe på övergångställen. Man får inte gå mot rött, men om man gör det finns inget straff. Så alltså går vi mot rött ibland.
Vet att detta har varit uppe på körkortsutbildningar som jag gått men jag kommer inte ihåg lagrummet.

Om jag inte minns fel från info hos VV så rekommenderar de att man gör det (bör), men att det inte var tvingande.

Någon som vet säkert besked?

Jodå, är helt säker. Fick precis veta det på mail från VV (efter att jag hört det ryktesvägen och mailade VV för att få svart på vitt)

De föreslog inte samtidigt hur man ska lösa det rent praktiskt?

Kan tänka mig att skylten på baklämmen går att täcka över på något sätt, men knappast den som är klistrad på takets front...

PS. Körde ju upp för BE i tisdags, då anmärkte i alla fall inte uppköraren på den "felaktiga" skyltningen av ekipaget.

Nix, inga förslag...
Men man kanske kan ta en bit svart sopsäck och lite tejp?? Eller så får alla som äger ett hästsläp helt enkelt limma dit kardborrefästen på sitt släp att fästa ett skynke med.:D Har aldrig råkat ut för att någon kommenterat det, och då har jag ändå lånat ut mitt släp till poliser flera gånger...

Jag har otroligt svårt att tro att någon polis på allvar skulle bötfälla ett hästsläp med skyltarna synliga. Det finns liksom inget vettigt sätt att dölja dem och det vet nog alla.
Rätt eller fel...

Delvis *kl*
Skulle det funka borde släpen ha en sån lösning som lastbilar med farligt godssymboler har; typ rännor där du sätter ner aktuell plastskylt. Mig veterligen har INGEN tillverkare eller försäljare den lösningen att erbjuda i dag.

Delvis KL
Det är godkänt för andra typer av skyltar att "bocka" skylten med t ex svart tejp diagonalt över den. Så gör man med de lastbilar som har fasta skyltar. Fast man använder oftas en gummistrap som man drar snett över.
Sedan vilar inte ansvaret på tillverkarn utan på brukaren för att man rätt och lämplig skyltning efter last.

Hur många här är medvetna om att man är skyldig att ta bort/täcka över skyltarna "Djurtransport" när man kör annat gods än djur i sin trailer?? :oFick precis veta det själv, och det kan ju vara på sin plats att göra alla andra uppmärksamma på detta oxå.;)

Jo, det visst jag med.

Jodå, är helt säker. Fick precis veta det på mail från VV (efter att jag hört det ryktesvägen och mailade VV för att få svart på vitt)

Konstigt att en annan instans formulerar det som önskvärt...

"Det är önskvärt att skyltarna tas bort eller täcks över när fordonet körs utan levande djur. Syftet med skyltningen är att ge djur under transport ett ökat skydd och om skyltarna används även när inte djur transporteras kan respekten för informationen på skyltarna minska"

Faktiskt inte, men å andra sidan;

Vem kör skräp i sin transport?!?

Jordgubben

Jag är S**trädd om min! jag skurar den 1 gång i veckan för att den inte ska missfärgas :o

Såklart beställde jag en vinyl av LRdesign att sätta på, riktigkt snyggt :angel:

Jordgubben

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 774
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar