Hästtransport

MoQ

Trådstartare
Är på väg att byta ut min älskade enkelaxlade Trane för en boogie.
Vill nu ha lite tips om bra släp.Är fundersam över alla utländska märken som säljs till hyfsade pengar,men blir det dyrt i längden?
Behöver inte en masa "lulllull" utan vill ha en enkel,men säker och funktionell släp med så låg egen vikt som möjligt(2hästar!!!)Maxvikt 1440kg.
Tacksam för hjälp nytt eller allra helst begagnat.

Ja du vill ha en boggie som ska ta två hästar och inteha en totalvikt över 1440kg...då får ni nog leta :D

Nu vet jag inte om ni menar ex stora hbl eller små islänningar men säg halvblod. Väger ca 600kg/st två sådana ger 1200kg då får kärran väga max 240kg...tyvärr men det är en svår ekvation.

Jag har en vanlig enekaxlad boj, väger 1250kg totalvikt, lastar 720kg.....

Finns inte många släp där man får ta två stora hästar och defenitivt inte utan BE kort...

Du kan nog fetglömma att hitta en boggie med så låg tjänstevikt att du kan lasta två stora hästar.

Jag rekommenderar (som vanligt) Bojsläpen. Svensktillverkade för svenskt klimat med hög säkerhet och andrahandsvärde. Har haft både enkelaxlat och boggie och båda går mycket stadigt och bra.

Jag skulle rekommendera Ume-släp. Är supernöjd med mitt boggiesläp. Hästmagazinet har gjort en del tester med olika släp dels för ett par nummer sedan, och även förra året där de utvärderar dom. Där kanske du kan få lite tips.

De sydeuropeiska släpen har dock fått kritik pga att en del inte är rostskydsbehandlade och inte klara av de svenska vinterförhållandena med saltade vägar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka