Hästtransport

kolblakkur

Trådstartare
Jag har fram tills nu haft turen att ha ambulerande veterinär med omfattande utrustning i min närhet men detta förändrades då vi bytte kommun. Tanken har därför slagit mig att jag borde ha en hästtransport för att kunna transportera eventuella sjuka hästar. Det är den främsta anledningen, samt köra skräp till soptippen och hämta spånbalar. I stallet där jag står finns där ingen möjlighet att ha hästtransporten under tak, vilket gör att jag blir fundersam: hur dåligt mår en hästtransport av att stå ute i ur och skur?

: hur dåligt mår en hästtransport av att stå ute i ur och skur?

Mina har alltid fått stå ute när jag haft dem i rullning. När senaste hästen försvann hyrde vi in på husvagnsförvaring, då visste vi att vi inte behövde ha ut den.

Mycket beror ju på hur man förvarar den. På gräs ute i mitten på ett fält: den får ta storstryk. Hyggligt skyddat på gårdsplan på hårdgjord yta - inte lika illa.

Min har stått ute i två år. Golvet är fortfarande fint och har klarat sig bra, står på grusplan. Däremot har det runnit in vatten i överkanten på skötardörren så den måste bytas.. men det beror ju mest på dålig konstruktion.

Min står ute året om på grus med några träd som "skydd".
Är noga med att alltid stänga allt ordentligt när jag använt den, den tar inte in vatten då.
Däremot blev taket svart av alger och skit så det tog några timmar att få rent den med algtvätt.

Min står ute och verkar inte fara illa av det. Enda är att den blir lite grön men det är inte svårt att tvätta bort. Står på sten/bergshäll.

Min står ute, väggarna är redan smådåliga så gör inte ngt till eller från att den står ute :angel:.
Har den på hård gjord yta mellan andra släp.
Funderar på att renovera den helt och stalla in den i hopp om bättre häst tider.

Vårt Umesläp har stått utomhus i 10 år. Är fortfarande jättefräscht både på in och utsida så verkar inte ha tagit någon vidare skada av det. Står på grusad plan :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 562
Senast: Mela99
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 724
Senast: LindgrenV
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar