Hästtransport till stor häst?

TheRedLightning

Trådstartare
Hej,

Jag undrar vilka hästtransporter som passar en häst som är ca 176cm i manken och har täckesstorlek mellan 165-175, boggie är ett krav. Så vad finns det för alternativ?

Hur lång bör spiltan vara invändigt? Kom med alla tips ni kan och tack på för hand. :)

Kylinge Eurotrailer är stor och rymlig, har för mig att den har en av de längsta invändiga spiltorna. Samt mycket utrymme framför hästen också.

Det ska finnas en lite äldre tråd här på buke med spiltmått på olika vagnar :)

Kylinge Eurotrailer är stor och rymlig, har för mig att den har en av de längsta invändiga spiltorna. Samt mycket utrymme framför hästen också.

Det ska finnas en lite äldre tråd här på buke med spiltmått på olika vagnar :)
Jag hittade den där tråden med spiltmått, men den var lite rörig att hitta rätt information tyvärr.

Har haft två giganter.. en på 183 cm och en på 178 cm.. båda hade 165 i täcke och den på 183 hade dessutom sjukt lång hals..
båda fick plats bra i våra släp.
Vi har en Boj Bravo SEH och en Ume B60.. extra bra fick dom plats i bojen på längden eftersom jag köpte framskurna frambommar som gav en dm längre spilta :)
Taket är ju mer fyrkantigt på umen så den blir fullhögt hela vägen ut i kanterna och det ger ju en hel del :)

Har haft två giganter.. en på 183 cm och en på 178 cm.. båda hade 165 i täcke och den på 183 hade dessutom sjukt lång hals..
båda fick plats bra i våra släp.
Vi har en Boj Bravo SEH och en Ume B60.. extra bra fick dom plats i bojen på längden eftersom jag köpte framskurna frambommar som gav en dm längre spilta :)
Taket är ju mer fyrkantigt på umen så den blir fullhögt hela vägen ut i kanterna och det ger ju en hel del :)
Framskurna bommar? Jag hade en önskat att köpa ett Ume B50, så de åker baklänges, men vet inte hur det blir med spiltans längd då. Nu blir jag nyfiken när du nämner framskurna bommar, hur ser dom ut eller går det att förklara kanske? :)

1185062_10151585102282234_1800682334_n.jpg

hoppas bilden funkar

mina hästar varav den ena är nära 170cm i mkh och den andra drar 155 i täcken får plats i min enkelaxlade kylinge ;). med ngn dm till godo till och med.

så vill man så kan man få in dem i mindre släp :p, men tycker att de flesta nya släpen nuförtiden är tillräckligt långa och breda i spiltan för hästar av större halvblods modell.

ringo star, thule royal xt, kylinge eurotrailer är dock de som jag uppfattat som störst av de jag kört min häst i. (minst var en chess king boggie, gick inte att stänga bakbommen :/)

Hej,

Jag undrar vilka hästtransporter som passar en häst som är ca 176cm i manken och har täckesstorlek mellan 165-175, boggie är ett krav. Så vad finns det för alternativ?

Hur lång bör spiltan vara invändigt? Kom med alla tips ni kan och tack på för hand. :)

Jag har en häst på 180 och hade tidigare en boj bravo som jag tyckte blev för liten som såldes och jag köpte en star trailer diamant som jag är supernöjd med! Jag har köpt en 3/4 bom så han åker väldigt bra i den :-)

Hej,

Ifor williamssläpen är stora, likaså Fautras har jag för mig

Det är väl bara att fixa ordningen själv om du tycker det är rörigt...
Har iaf en Star safir som är väldigt rymlig. Min häst (är iof bara runt 1.53) har bra med plats över

Haha ja förkärlek till bjässarna var det här ja :D mina tidigare hästar(alla 180+) och nuvarande jättebebisen på 186 cm har vi kört i Ume, Boj, och Cheval. De har alla varit specialgjorda i tak o bredd, förutom Chevalen som vi har nu, troor den modellen heter X-line, där modellen är både längre o bredare den oxå. :)

Det
@sommarminne oh vars hittar man såna bommar? Är det genom thule eller får man hoppas på att hitta någon begagnad?
Det är bara att googla på Star Trailer och återförsäljare så hittar du ställen som säljer reservdelar :-) Blev verkligen kanon med dom bommarna och eftersom diamanten är extra bred redan från början så blir det väldigt gott om plats!
Tycker även att man får väldigt mycket släp för pengarna i jämförelse med andra

Det finns en ny transport på marknaden, Sirius heter den :) Vi har den till våran högresta 170 häst. Mycket bra transport! Den är större än den vi förut specialbeställt till hästen på 180 som vi däremot inte har kvar. Googla! ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 307
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss... 2
Svar
20
· Visningar
3 102
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka