Hästtransport till 2 stora/grova hästar?

CaisaCax

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska jag köpa? Förutsättningar:

- BE-kort finns
- Hård överlucka (pga bakskygg häst)
- Spiltlängd minst 2 m
- Spiltbredd minst 1 m
- Budget ca 50 000 kr

Kommer främst att köra kortare resor till träningar och ridhus. Tacksam för tips! 🤗
 
Ifor Williams hb 511 eller Thule Premium Grand Prix.
De är båda stora rejäla transporter med gott om plats för stora hästar. Dessutom bra kvalitet.
 
Tack för tips! Ifor Williams har jag tittat på och det är ett bra alternativ. Thule har jag inte sett själv men det finns ju relativt många ute på annons, men då är det Royal och Royal XT och de kanske inte räcker till?
 
Tack för tips! Ifor Williams har jag tittat på och det är ett bra alternativ. Thule har jag inte sett själv men det finns ju relativt många ute på annons, men då är det Royal och Royal XT och de kanske inte räcker till?
Jag vill höja ett varningens finger för äldre Ifor Williams. Hade för länge sedan en 1,5 hästars årsmodell 99 och den ruttnade väggarna på, den var bara 7 år gammal när problemet upptäcktes och fick nada hjälp av åf eller för den delen tillverkare. Har även sett flera som fått byta väggarna på dom. Dom hade folie på träväggar som inte andades och då ruttnade trät under.
 
Jag kör mina NSV i en Boj 216EH, extra lång och hög.

Där finns gott om plats för breda kallblod.

Min har en lastvikt på 1260 kg, vilket räcker (på håret) för att köra två vuxna. När jag vägt vuxen häst har vi landat på 610-630 kg.

Jag gillar dörrarna bak, i synnerhet när jag kör sto med föl, samt att det finns bra bindöglor. Ligger bra efter bilen och hög lastvikt p.g.a. låg egenvikt.

Aluminiumgolv, bra gummimassa på golvet (lätt att laga om det blivit bubblor), samt god tillgång på reservdelar.

Ett välskött exemplar kan köpas för under 50.000 kr.

Man kan köpa ett fint exemplar med för låg lastvikt, och så byta påskjutsbroms och besiktiga/registrera om för att öka lastvikten. Intyg för att viktändra finns hos de som säljer reservdelar.
Jag köpte mitt släp nytt, men har viktändrat flera gånger vid bilbyten och utökning av körkort.

Men du kanske vill ha ännu högre lastvikt? Det finns andra Boj/Forzab modeller som medger högre totalvikt, men som fortfarande är rymliga och och bra.
 
Jag kör mina NSV i en Boj 216EH, extra lång och hög.

Där finns gott om plats för breda kallblod.

Min har en lastvikt på 1260 kg, vilket räcker (på håret) för att köra två vuxna. När jag vägt vuxen häst har vi landat på 610-630 kg.

Jag gillar dörrarna bak, i synnerhet när jag kör sto med föl, samt att det finns bra bindöglor. Ligger bra efter bilen och hög lastvikt p.g.a. låg egenvikt.

Aluminiumgolv, bra gummimassa på golvet (lätt att laga om det blivit bubblor), samt god tillgång på reservdelar.

Ett välskött exemplar kan köpas för under 50.000 kr.

Man kan köpa ett fint exemplar med för låg lastvikt, och så byta påskjutsbroms och besiktiga/registrera om för att öka lastvikten. Intyg för att viktändra finns hos de som säljer reservdelar.
Jag köpte mitt släp nytt, men har viktändrat flera gånger vid bilbyten och utökning av körkort.

Men du kanske vill ha ännu högre lastvikt? Det finns andra Boj/Forzab modeller som medger högre totalvikt, men som fortfarande är rymliga och och bra.
Jättebra förslag! Jag var rädd för att dörrarna skulle ta för mycket plats eftersom min ena häst är jättelång (drar 165 i täcken), men det kanske funkar.
 
Jättebra förslag! Jag var rädd för att dörrarna skulle ta för mycket plats eftersom min ena häst är jättelång (drar 165 i täcken), men det kanske funkar.
Du bör söka efter de BOJ som kallas "EH" eller de med de större chassit, de kallades 220, samma om de "bytt namn" till Forzab, de finns med större eller mindre chassi.

Det är genomgående hög kvalitet på släpen, och om de spolats av och vårdats så är de ofta fina även om de är lite till åren.

Sidan med skötardörren är en del som kan bli dålig, det stänker mer där på högersidan. Man kan köpa en färdig sida, med eller utan skötardörr och byta relativt enkelt (det är ju alltid lite bökigt att reparera saker).

Jag går igenom och drar åt muttrar och liknande någon gång om året, mockar och spolar rent efter skithögar efter användning, spolar av grus om jag kört på grusväg när det regnat och en gång om året så stortvättar jag noga inne och ute, samt använder båtpolish.

Jag har bytt flaklåsen till baklämmen, samt ett par positionsljus som blivit åtgångna av grus, och några muttrar, annars är allt inne i släpet samt ramp, dörrar, överlucka etc original sedan den var ny.

Bromsarna har fått nya belägg någon gång, och så har jag valt att låta göra om elkopplingen till bilen så att den har "lös sladd" som på hyrsläp. Då byter jag sladd beroende på vilken anslutning dragbilen råkar ha, och har extremt lite problem med att "elen inte vill (lampor som inte lyser)", eftersom sladden kan förvaras torrt inne i bilen eller garaget.

Vi kör släpet i genomsnitt 2 ggr/vecka (alla årstider), periodvis ofta, men ibland står släpet stilla tre veckor i sträck, och så följer en vecka eller så där det körs dagligen....
 
Du bör söka efter de BOJ som kallas "EH" eller de med de större chassit, de kallades 220, samma om de "bytt namn" till Forzab, de finns med större eller mindre chassi.

Det är genomgående hög kvalitet på släpen, och om de spolats av och vårdats så är de ofta fina även om de är lite till åren.

Sidan med skötardörren är en del som kan bli dålig, det stänker mer där på högersidan. Man kan köpa en färdig sida, med eller utan skötardörr och byta relativt enkelt (det är ju alltid lite bökigt att reparera saker).

Jag går igenom och drar åt muttrar och liknande någon gång om året, mockar och spolar rent efter skithögar efter användning, spolar av grus om jag kört på grusväg när det regnat och en gång om året så stortvättar jag noga inne och ute, samt använder båtpolish.

Jag har bytt flaklåsen till baklämmen, samt ett par positionsljus som blivit åtgångna av grus, och några muttrar, annars är allt inne i släpet samt ramp, dörrar, överlucka etc original sedan den var ny.

Bromsarna har fått nya belägg någon gång, och så har jag valt att låta göra om elkopplingen till bilen så att den har "lös sladd" som på hyrsläp. Då byter jag sladd beroende på vilken anslutning dragbilen råkar ha, och har extremt lite problem med att "elen inte vill (lampor som inte lyser)", eftersom sladden kan förvaras torrt inne i bilen eller garaget.

Vi kör släpet i genomsnitt 2 ggr/vecka (alla årstider), periodvis ofta, men ibland står släpet stilla tre veckor i sträck, och så följer en vecka eller så där det körs dagligen....
Tack för tips! Låter bra! Och så smart att fixa lös sladd. Det ska jag absolut ha. 👍
 
Fautras Promax, med den budgeten så får du säkert leta efter ett lite äldre men skulle inte vara det minsta orolig för det. Mitt är från 2004 och fortfarande superfint. Aldrig behövt mer underhåll än lite bromsservice och en tvätt.
 
Fautras Promax, med den budgeten så får du säkert leta efter ett lite äldre men skulle inte vara det minsta orolig för det. Mitt är från 2004 och fortfarande superfint. Aldrig behövt mer underhåll än lite bromsservice och en tvätt.
Skulle gärna köpa en Fautras, men alla Promax ligger på 150-200 tkr. Har sett en och annan Provan för 60 tkr men de är så smala.
 
Skulle gärna köpa en Fautras, men alla Promax ligger på 150-200 tkr. Har sett en och annan Provan för 60 tkr men de är så smala.
De är inte jättevanliga men jag har för mig att jag köpte mitt 2017 för 45 eller 50k så ibland dyker de upp. Provan är betydligt mindre (och vanligare) så en sån skulle jag inte vilja köra två ordentligt stora hästar i.
 
Finns det fler alternativ jag skulle kunna lägga till på en sökes-annons? Har tittat på Star Trailer XR3000 på nätet men de ligger högt i pris trots att de har 20 år på nacken. Eller tänker jag fel?
 
Se till att du skaffar transport med aluminium eller kompositgolv som är hållbart och underhållsfritt.

Golvbyten är inte vare sig roliga eller enkla, och med ett dåligt golv så lär transporten bli stående tills man hunnit byta.

Kolla också vad som är max totalvikt och möjlig lastvikt för transporten du skaffar.

Det hjälper inte med BE kort, om transporten inte kan klassas upp till för dig/dina hästar rätt lastvikt.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 978
Senast: shia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att sälja min gamla Umebil och köpa en hästtransport eftersom jag inte åker så mycket längre. Totalvikt ca...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 551
Senast: rubytoo
·
Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
3 034
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp