Jag var inte heller lika noga förr, men då var det ju mkt lättare att kombinera bilar och släp. Det var jättelätt att hitta släp man fick dra med b-körkort tex.Jag kan nog inte påstå att jag under de första typ 10 åren som hästägare ens skänkte det en tanke att säkerställa tillgång till släp dygnet runt, året runt. Släp fanns för uthyrning på gården, men som sagt inga garantier för att det var tillgängligt precis på studs alltid. Ska kanske säga att jag på 25 år som hästägare inte heller behövt åka akut till klinik med någon häst (eller behövt åka till klinik alls, faktiskt). Men de (enstaka) stallkompisar som behövt det har löst det med antingen egen eller lånad/hyrd transport.
Oavsett så tycker jag att det är oansvarigt att inte säkerställa tillgång. Och jag ser många som fattar mindre hästvänliga beslut just eftersom de inte har egen transport och det blir bökigt. Typ anlita massör istället för att åka till veterinär, eller att ta ut veterinär hemma för saker som borde kollas på klinik.
Jag fattar det, de perioder jag varit utan eget släp har jag också tänkt tanken ”kanske inte behöver åka till kliniken”, om en för en bara kort stund innan. Det är helt enkelt jättebökigt när man inte har eget släp.
(Jag har inte heller behövt åka till klinik akut under alla mina år, men jag vet ju att det skulle kunna hända när som)