Hästtandläkare - bettskador? Tyvärr vanligt

coolia

Trådstartare
Min häst har fått träffa en utbildad hästtandläkare årligen och under flera år så har allt sett bra ut. Någon vass kant som har åtgärdats, men annars inget. Men nu vid det senaste besöket så var det röda märken i munnen (under tungan) från bettet:cry: Alltså inget sår eller öppen skada, men lite röda märken. Och jag känner mig som väldens sämsta ryttare. Vi är två som rider hästen (medryttare sen flera år) och jag har inte ändrat på ridstil eller utrustning. Men jag får granska bettet och ta en funderare på om orsaken. Min stackars häst. Eventuellt får jag byta ut bettet.

Någon som kan berätta om egna erfarenheter? Kan skadan bero på en enstaka olycka, typ snubbling? Eller annat? Jag kommer att rida bettlöst nu en tid för att hästen ska få en bettpaus.

Hur lång tid kan det ta? Jag rider utan nosgrimma (westernryttare) och på lös tygel. Hästen rids med ett skänkelbett normalt.

Jag har Googlat lite och hittat att det tyvärr verkar vanligt med bettskador.

Sv: Hästtandläkare - bettskador? Tyvärr vanligt

Bett skador är väldigt vanligt. Har en häst i träning just nu som har slitit ner sina kindtänder ganska mycket.. (troligtvis börjat redan vid inridnings stadiet och innan nuvarande ägare).

Alla bett ger tryck av någon form på något ställe, samma sak med nosgrimmor. Därför brukar man rekommendera att man byter bett och träns ofta. Ex. rider varannan dag med olika bett/nosgrimma.

För att göra det enkelt för sig har jag skaffat mig 4 kompletta träns, som är "klara" och sen varierar jag med dem. Målet är att använda alla 4 varje vecka.

Medryttaren och jag rider på olika bett eftersom hon vill rida med ett annt bett än det som jag använder. Men jag ska ta och variera mer. Usch, det känns så hemskt.

Inte har den väl slitit ner kindtänderna pga bettet, så högt upp sitter inte bettet..... får vi hoppas.:crazy:

Jag rider med tre olika bett, kimblewick, hackamore och 3-delat eggbett, lös nosgrimma. Min häst hade tandis ute i september och hon var jättefin i munnen utan bettskador, så jag tror definitivt på att variera bett och framförallt inte ha för tjocka bett.

Jag har också kompletta träns, med olika bett, så behöver man inte lägga tid på att byta bett.

Vi träffar tandläkare en gång om året och har gjort så i en väldans massa år, dock har vi aldrig haft problem med skador från bettet.

Hur kan hästen få märken av bettet under tungan:confused:

Sätter du bettet där annars är det av ngt annat som din häst pysslar med

Inte har den väl slitit ner kindtänderna pga bettet, så högt upp sitter inte bettet..... får vi hoppas.:crazy:

Jo, av för långa bett fick jag höra av min "tandläkare". De viker sig ju på mitten och nuddar då kindtänderna.....Blev rek.att använda raka bett.

Ja. Samma om de är stressade av någon orsak och fipplar, vissa kan lyfta bettet med tungan och bita tag - vilket sliter på kindtänderna.

Det kan ha att göra med bettet, med handen, eller med smärta någonstans. En gammal lektionshäst (från en välrenommerad och välskött ridskola) hade bitit så att det var riktiga märken i själva bettet...

Hur kan hästen få märken av bettet under tungan:confused:

Sätter du bettet där annars är det av ngt annat som din häst pysslar med

Hästen har troligen fått tungen över bettet Axel.
Dom kan gjöra det så att dom kan svälja..."tung frihet".

Då måste det ha suttit väldigt hårt uppspänt, och i så fall så visar ju bara det på att det är människan själv som är orsaken till skador av den här kalibern och inte utrustningen. Den har bara blivit väldigt fel använd.:crazy:

Jag har erfarenhet av hästar som hade tryckskador i lanerna av stångbett, annars så är det bara en häst som sliter kindtänderna mot bettet som jag vet, men jag antar att det är rätt vanligt med problem i munnen.

Min hästtandläkare/veterinär brukar fråga om hästarna ens rids eftersom det inte syns i munnen på dem. Måste väl vara bra betyg då antar jag eftersom de rids helt normalt ofta. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 177
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder så undrar jag om någon har erfarenhet av detta? Köpte en fyraåring ridhäst i december och började med att åka...
Svar
8
· Visningar
2 142
Senast: Lemeie
·
Utrustning Har en ny häst sen en månad som har problem med munnen. Eller bettet i munnen. Med bett är hon spänd, går inte fram, hård i munnen...
2
Svar
32
· Visningar
6 075
Senast: RunaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31