Min häst har fått träffa en utbildad hästtandläkare årligen och under flera år så har allt sett bra ut. Någon vass kant som har åtgärdats, men annars inget. Men nu vid det senaste besöket så var det röda märken i munnen (under tungan) från bettet
Alltså inget sår eller öppen skada, men lite röda märken. Och jag känner mig som väldens sämsta ryttare. Vi är två som rider hästen (medryttare sen flera år) och jag har inte ändrat på ridstil eller utrustning. Men jag får granska bettet och ta en funderare på om orsaken. Min stackars häst. Eventuellt får jag byta ut bettet.
Någon som kan berätta om egna erfarenheter? Kan skadan bero på en enstaka olycka, typ snubbling? Eller annat? Jag kommer att rida bettlöst nu en tid för att hästen ska få en bettpaus.
Hur lång tid kan det ta? Jag rider utan nosgrimma (westernryttare) och på lös tygel. Hästen rids med ett skänkelbett normalt.
Jag har Googlat lite och hittat att det tyvärr verkar vanligt med bettskador.
Någon som kan berätta om egna erfarenheter? Kan skadan bero på en enstaka olycka, typ snubbling? Eller annat? Jag kommer att rida bettlöst nu en tid för att hästen ska få en bettpaus.
Hur lång tid kan det ta? Jag rider utan nosgrimma (westernryttare) och på lös tygel. Hästen rids med ett skänkelbett normalt.
Jag har Googlat lite och hittat att det tyvärr verkar vanligt med bettskador.