hästsläp och sånt

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har börjat tröttna på att hyra alt. låna släp till höger och vänster och funderar på att köpa mej ett.

Nån som har ett tips på vad som är bra. Jag vill kunna köra på b-kort, för tiden räcker inte riktigt till för att ta e-kort just nu.
Ska man köpa nytt eller begagnat?
Vad ska man titta på?
Vad kostar försäkring och vilka kostnader tillkommer mer än den?
Tips emottages tacksamt. Jag tror vår bil drar max 1400, vilka släp passar då??

mvh/ lavinia, som vill klara allt sälv..

Ifall din bil får dra max 1400 på B-kort så får du leta efter ett släp med max TOTALVIKT på 1400 kg
Sen måste du ta reda på att du lagligt kan lasta din häst. Detta genom att veta vad h*n väger.
Sen är det viktigt att TJÄNSTEVIKTEN inte är för hög i förhållande till hur mycket du behöver lasta.
Jag tar mitt släp som exempel(nu har jag ifs BE):
Totalvikten på mitt trane. enaxlat 1300kg
Tjänstevikten är 550kg
Detta betyder att jag lagligt med din bil (eftersom den får dra MAX 1400kr) får dra mitt släp och kan lasta ett normalstort halvblod i den.

1300-550= 750kg

Nu väger min häst ca 400kg :smirk:

titta på golvet, så att det inte är dåligt. stick med spett i underifrån.
kolla stommen. Väggar, bromsar ja, hela släpet.
Om du går in på min hemsida så ser du lite av hur ett släp man tror var i hyfsat skick kan se ut när man börjar riva i det :crazy:
Jag rekomenderar att köpa ett frächt släp från början. gärna galvat. det går att hitta fina äldre släp. Det beror på hur mycket man är villig att betala och renovera.

Hej!

Vad snyggt ditt släp blev. Synd att man inte är särskilt teknisk av sej.. Ska väl fundera vidare../ Lavinia

Ett annat tips är att köpa nytt! då slipper man (förhoppningsvis) problem! och tänk på att ett släp faller inte lika mycket i pris som en bil.

När jag köpte min transport, en Ifor Williams 1,5-hästars, för ett år sedan hade vi bara en bil och den fick dra 1300 kg. Transportens totalvikt var just 1300 kg (det är ett boggiesläp) och jag får lasta 580 kilo.

Nu har jag skaffat en bil till, en Volvo 245 av 91 års modell. Med den får jag dra 1450 kg på B-kort och 1600 kg med BE-kort.

Det är stor skillnad att dra med Volvon, den är starkare än Toyotan och man känner knappast att transporten är med. :D

Jag är väldigt förtjust i Ifor Williams. Fronturlastning t ex är ju jättebra om man inte har någon hjälp vid urlastningen.
Tyngdpunkten är låg och liksom "mitt på" släpet, vilket gör att hästen står mycket stadigt. Lastbilsfjädringen gör att hon åker bekvämt.

Immer

Är du inte rejält händig och har möjlighet att fixa hemma. alt har en far, man eller bekant som är duktig och har möjlighet att meka så rekommenderar jag att du köper ett rel nytt släp. Att lämna in på verkstad kostar ofta många sköna tusenlappar... Har du möjlighet att ha släpet innomhus så är det ju toppen.

Var noga med att titta på axeln så den inte är rostig. Det är dyrt att byta samt krångligt på hästtransport.

wow, det var ett riktigt snyggt släp...

Jag såg ett underbart fint vinrött släp för nån vecka sen, men jag har ingen aning om vad det var för något...(vinrött är pållans färg och man vill ju att det ska matcha;-).

Och händiga pappor och sambos är det dåligt med och syrrans pojkvän som faktiskt är händig skulle aldrig nånsin ge sej på ett hästsläp, för han avskyr hästar..

vad kostar det att "hålla" ett släp, då? försäkring, besiktning, såna saker.. Antar att det beror på, men på´t ungefär vore bra att veta, så man kan börja bearbeta lille sambo../ Lavinia

Är det någon som har erfarenhet av släpet?
Det går att jämföra med tex Fautras då den har lågt golv, bra vägegenskaper, god ventilation samt att det är kombinerad bakramp (dörr/ramp).

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 856
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 788
Senast: Trott
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 958
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 234
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar