HÄstslakt!!!

L

lilla_myran

vad väntar vi på egentligen, det finns alledels för många hästar som mår dåligt, men vad gör vi, blundar, försöker undvika att se vad som händer.

inte i sverige bara, utan i alla andra länder!

man blir alledels tårögd av att se alla hästar som far illa, youtube bland annat är en stor källa där mkt djurplågeri pågår, dörblandannat hästslakt!!!!!1

Sv: HÄstslakt!!!

Men va? det finns ju oftast en anledning tilla att man måste ta bort sin häst.

Jag blir också tårögd över alla onödiga transporter av djur genom Europa och djur som far illa.

Jag förordar starkt en utökad hästslakt och konsumtion av hästkött i Sverige - så att vi minst slipper importera en massa hästkött.

Om vi skulle lyckas få upp den medvetna konsumtionen av hästkött och konsumenter skulle ställa samma krav på svenskproducerat som inom nöt/gris - skulle vi rädda många hästar undan ett ovärdigt slut.

Att slakta en häst är väl knappast djurplågeri!? Och den hanteringen som visas på Youtube är inget som transportörer till slakterier här i sverige ägnar sig åt!

Säger som sjoberga, käka mer hästkött så slipper färre hästar slussas omkring fram och tillbaks i olika länder.

Kicki :)

Jag blir också tårögd över alla onödiga transporter av djur genom Europa och djur som far illa.

Jag förordar starkt en utökad hästslakt och konsumtion av hästkött i Sverige - så att vi minst slipper importera en massa hästkött.

Om vi skulle lyckas få upp den medvetna konsumtionen av hästkött och konsumenter skulle ställa samma krav på svenskproducerat som inom nöt/gris - skulle vi rädda många hästar undan ett ovärdigt slut.

:bow::bow::bow::bow::bow:
Bra skrivet!

vad väntar vi på egentligen, det finns alledels för många hästar som mår dåligt, men vad gör vi, blundar, försöker undvika att se vad som händer.

Ja, jag håller med dig! Det finns massor av hästar som mår dåligt och som aldrig kommer att bli friska igen och där ägarna blundar för problemet! Eller gamla, skruttiga hästar som egentligen borde gått till slakt, men som säljs vidare eller ges bort eftersom ägaren inte kan ta beslutet.
Hästar mår inte dåligt av att slaktas.

För övrigt håller jag med sjoberga om att vi i Sverige borde äta mer hästkött för att förhindra vidriga transporter till Italien.

Immer

jag håller verkligen med dej! det finns en massa organisationer att bli medlem i som försöker stoppa det här, tror ärligt talat mer på det än att vi själva ska äta upp våra hästar....:/

Eeh nehe de mår inte dåligt av det - de dör!

Jag tror snarare att hon syftar på att de inte skulle behöve lida längre .. utan avlivas/slaktas istället, så fort man inser/beslutar sig för att det är det bästa för hästen!

Senast ändrad av en moderator:

en annan lösning skulle kunna vara att helt enkelt förbjuda långa djurtransporter rakt av.
men visst, hästar som ändå ska tas bort, varför inte äta dem? fast problemet är väl att de ofta blir behandlade med mediciner som är otillåta i köttproduktion innan de slaktas.

i princip tycker jag heller inte att det är mer fel att föda upp hästar med enbart köttsyfte än att det är att föda upp grisar och kor. däremot skär det i hjärtat på mig när jag ser hästkött, av rent sentimentala skäl.

för övrigt så borde ju standarden hållning av för köttdjur regleras hårdare. men det gäller ju ofta för sällskapsdjur också. jaja. svmmel svammel :smirk:

Jag håller med! :bow:

Dödandet i sej behöver inte vara hemskt. Bara ett snabbt slut.
Och jag äter gärna hästkött men när man kollar så är det mesta hästköttet i svenska butiker inte slaktat här utan i Italien.

Varför åker hästarna till Italien för att sedan fraktas tillbaka till oss styckade och klara?

:eek:

Ja, det finns en del knepiga organisationer som försöker påverka det hela. Men genom fel metoder, tyvärr. Jag tänker närmast på organisationer som ser enda lösningen på kass djurhållning är att helt sluta använda djur - som "Djurens rätt" och liknande. Med deras utopiska resonemang skulle inte ens hästen som art funnits kvar, annat än i några enstaka små områden runt jordklotet.

Vi kan dock genom vårt politiska system och EU försöka påverka djurhållningen positivt, och sopa framför egen dörr genom att slakta och äta upp våra egna hästar, istället för att skänka/försälja dem till slakthandlare från Sydeuropa.

Om vi äter upp våra egna hästar kan vi genom våra myndigheter kontrollera både slakt och transporter för att uppfylla en god djurhållning.

Varför skulle det vara mer fel att äta hästkött än nöt eller gris? Oavsett om man aktivt föder upp hästar för livsmedelsproduktion (som inte förekommer i Sverige idag) eller inte ?

Och varför ska Sverige importera mängder av hästkött från Sydeuropa, när vi lätt skulle kunna vara självförsörjande om bara slakteriverksamheten fanns och hästkött gjordes mer synligt för konsumenterna.

Därför att svenskarna lider av dubbelmoral..

-Allt skit som inte händer här, angår inte oss...

AM

Ja. Jag har letat i alla lokala butiker efter lokalt slaktat hästkött. Verkar inte finnas. Grisar, kor och får uppfödda och slaktade lokalt hittar man men inte hästar.

Våra svenska hästar bränner man efter döden eller skickar utomlands för att dö. :cool:

jag håller verkligen med dej! det finns en massa organisationer att bli medlem i som försöker stoppa det här, tror ärligt talat mer på det än att vi själva ska äta upp våra hästar....:/

Allvarligt, vad tror du händer med en häst som är död om den inte äts upp av människor? Alternativen:
Separat kremering (om man har råd - kan kosta uppemot 15000 kronor)
Begravning (man måste ha egen mark, och få tillstånd från Länsstyrelsen för att få gräva ner. När hästen är nergrävd är det maskar som äter på den)
Biobränsle (då fraktas den döda hästen i en container tillsammans med andra döda djur till en anläggning där djurkropparna mals i stora kvarnar för att sedan bli biobränsle som värmer upp bl a bostäder)

Med tanke på de alternativen tycker jag det är betydligt bättre att hästköttet kommer till användning som mat till människor.

Immer

Jag håller med! :bow:

Dödandet i sej behöver inte vara hemskt. Bara ett snabbt slut.
Och jag äter gärna hästkött men när man kollar så är det mesta hästköttet i svenska butiker inte slaktat här utan i Italien.

Varför åker hästarna till Italien för att sedan fraktas tillbaka till oss styckade och klara?

:eek:

För att dom betalar ca 4ggr så mkt som i svergie och dom bryr sig inte i vilket skick djuret är när den kommer fram.
Om alla jäkla hästhandlare slutade be om mest travare och även ardenner och norsvenskar så skulle de bli mkt mkt bättre. De åker ca 30travare i veckan utomlands för slakt som jag vet. För de skrivs ut annonser på olika hästsider om hästar motages ges nya hem mendom skickas vidare till hästhandlare i tex danmark, holland osv.
Jag har mött 3st försäljningstall som gör så. Man blir så jäkla förbannad. Dom betalar allt mellan 500kr och 1500kr för dom.Dom försöker tuta i folk att dom går till avel på irland för tinker aveln. BULLSHIT,säger jag bara.

Ja. Jag har letat i alla lokala butiker efter lokalt slaktat hästkött. Verkar inte finnas. Grisar, kor och får uppfödda och slaktade lokalt hittar man men inte hästar.

Våra svenska hästar bränner man efter döden eller skickar utomlands för att dö. :cool:

Jag har tagit ett par av mina hästar till slakthus och vart med och sett dom avlivas lugnt och stilla mkt proffsigt dom märkte aldrig nått.
Sorgligt men sant och jag vet nu vart dom tog vägen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
916
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka