Hästskötares sysslor

O

Onlice

Hejsan,

Jo nu är det såhär att jag inom ämnet hästar vet lite olika. En del saker, som jag kollat upp på internet, som olika sjukdomar och så ... men poängen är att det finns en hel del luckor. En lucka:
Vad exakt gör en hästskötare? (I storstall och så)
Fungerar den som en skötare på en ridskola?
Rider den hästarna någonting?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Hästskötares sysslor

Hej!

Jag jobbar som hästskötare på ridskola och jag och mina arbetskompisar mockar, sopar stallgångar, fodrar hö och kraft, mockar hagar, sätter igång halta hästar (dom som varit halta), promenerar med halta hästar, byter hästar i hagarna (ca 1 gång/h). Vi sköter även sadlar och träns och byter vojlockar och tvättar, sopar läktare och stallplan, fixar snyggt på loft, kontor och i sadelkammare och samlingsrum. Utöver detta ska vi även hinna med våra ca 10 passhästar varje dag, dvs borsta och kratsa hovarna på dom, samt sköta om eventuella sår, mugg, svamp och strålröta. Vi jobbar 5 timmar/dag. Det är mycket sällan vi hinner med hästarna, tyvärr, då utseendet på anläggningen är viktigare och hästarna oftast inte är smutsiga "så det syns"..

Har man riktig tur får man "rida till" de hästar som slänger av på lektion..

/ Lavinia, som hellre hade velat ta hand om hästarna.

Ungefär så här såg min dag ut som hästskötaer i ett stort känt dressyrstall:

05.30 Gå upp och äta en första frukost
06.00 Fodra och sdean börja mocka + strö.
08.00 Mockning färdig (33 boxar på 3 pers) Börja göra iordning hästar för ridning
09.30 Frukost
10.00-16.00 Göra iordning hästar för ridning, skritta fram och av, ev. motionsrida någon häst. Ca 30 min lunch någon gång under dagen. Fodra hästarna vid lunch och eftermiddag. Ta hand om skadade hästar, rycka manar, tvätta, harva ridhus, städa anläggningen m.m.
18.00 Mocka igen, fodra.
Rida sin egen.
20.00 Göra vad man vill.
22.00 Hästarna fodras sista gången.

Vid tävlingar, bruksprov, championat, försäljningar osv såg dagarna annorlunda ut. Ofta fick man gå upp ännu tidigare för att hinna göra hästar fina osv.

Jag jobbade svart, jobbar man vitt så har man ju bra mycket bättre arbetsvillkor. Jag trivdes som fisken i vattnet och hade hur roligt som helst men det är ju inget man gör en längre tid.

Ja. Som sagt så kan det vara att jobba svart. Vi hade ledigt en dag i veckan.

Men jag ångrar ingenting utan hade en väldigt rolig och lärorik tid. Jag kände mig inte det minsta utnyttjad, jag kunde ju ta mitt pick och pack och dra när jag ville. Att arbeta vitt hadej u gett mycket bättre villkor och man hade troligen orkat längre. Men jag hade nog inte tyckt det var roligt - då. Jag har trots allt längre och jobbigare dagar nu - men jag kan ta time out när jag vill.

jag jobbar på en liten ridskola. jag gör det mästa som har med hästarna att göra; mocka, fodra, in-utsläpp, lagar hagar, städa, beställa foder, beställa skoning och se till att veterinären kommer vid behov plus mycket mer... rider inte jätte ofta. brukar bli när man ska skola in nya hästar, när hästar sätts i gång efter skada eller när någon häst är lite "vrång".

Jag har praktiserat och jobbat som hästskötare både på ridskola och i ett travstall, och arbetsuppgifterna skiljer sig lite åt.

På ridskolan jobbar vi oftast två eller tre personer tillsammans, och har hand om fodringar, in- och utsläpp, mockning, sopning och behandlingar av småsår, mugg och liknande. En annan del av arbetet är att hjälpa lektionsryttarna, särskilt när det är nybörjarlektioner. På sommaren kan vi få rida ut på hästar som ska ridas igång, men på vintern hinner stallpersonelen sällan rida.

I travstallet däremot har varje hästskötare 6 eller 4 passhästar var och tar hand om allting runt omkring dessa, och även den dagliga träningen med körning och ridning. I det stallet jag brukar vara i jobbar hästskötarna måndag till lördag ca 6 till 16 + helgfodring efter rullande schema. Utöver det så åker ju hästarna iväg på tävlingar ibland, och då följer hästskötaren med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 432
Senast: Keb71
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar