hästskor?

M

marie_eng46

är de nån som vet hur man mäter vad man ska ha för skostorlek?
hur man mäter de själv på ett bra och enkelt sätt..
tacksam för svar

Sv: hästskor?

Man kan väl mäta framifrån och bak... Från tån och bakåt.

Men jag gjorde som så att jag satte hoven på ett papper och ritade av hoven:D
Sedan for jag på "affärn" och jämförde bara:)

Problemet är att ingen skonumrering följer något spec mönster eller standard.
Det som är en 1a av ett visst skomärke kan vara en 3a av ett annat märke.
Mitt märke har olika numrering på fram och bakskor tom.

Det bästa är att mäta längden och bredden på hoven eller som sagt rita av den. Då kan man ju till och med kanske få en modell av sko som passar bättre redan från början.

är de nån som vet hur man mäter vad man ska ha för skostorlek?
hur man mäter de själv på ett bra och enkelt sätt..
tacksam för svar

Jag har för mig att jag läst att man ska ta måttet från tå till trakt, sedan måttet på hovens bredaste del från sido del till sido del, plussa ihop dom talen och sedan multiplicera med två. Jag är inte säker men tror att det är så man gör.

Rita en mall verkar enklare.

Jag har för mig att jag läst att man ska ta måttet från tå till trakt, sedan måttet på hovens bredaste del från sido del till sido del, plussa ihop dom talen och sedan multiplicera med två. Jag är inte säker men tror att det är så man gör.

Rita en mall verkar enklare.

Eller ännu bättre, in med hoven i scannern eller en kopiator :devil:

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet något om storlekar på ponnytravskor? Kan man översätta vanliga skostorlekar på något vis, eller bör man mäta hoven? Hon...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
299
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka