hästskor - storlekar

moiran

Trådstartare
Jag har just insett att jag har absolut noll koll på storlekar på hästskor... :crazy:

Kikade lite på en känd svensk hästskotillverkares sida, men blev inte mycket klokare. Jag trodde den där siffran skorna var märkta med helt enkelt angav storleken på sko, men så långt blev jag klar i alla fall: det gör den inte.

Så hur fungerar det? jag såg måttangivelser på skor som exempelvis 22x8, och jag misstänker att de där "22" är hur "lång" skon är om man mäter runt den. (innervarv eller yttervarv isåfall?) och "8" hur tjockt godset är. Men vad betyder då det där numret som är instansat i hästskon?

Jag tittade vidare lite på söm och insåg att där fanns verkligen en djungel. Min hovslagare skor med "treor" som han säger. Är det "hovslagiska" för "söm ur familj 3"? ;) Hur vet man vilken storlek/modell man ska ha?

Sv: hästskor - storlekar

Längd och tjocklek är det. Längden mäts från tå till traktarm. De instansade nr är stl..där typ 000 är väldigt små ponnyer, medans 5,6 osv är för storfotade pållar. Min gammelhäst hade 3 fram och 2 bak. Ganska vanlig stl. Ang söm. De vanligaste sömtyperna är: ASM, ASV, J och E. Dessa finns i flera storlekar...och storlekarna anges i siffrorna 2-12 eller med längd (tum). J söm är för arbetshästar, dessa har oftast stora hovar med tjocka väggar och oftast tjockare skor. E sömmen domineras av sporthästen. ASM och ASV är för galopp/trav...där skorna oftast är tillverkade av alliminium. Det finns andra sömtyper också...för tex: Åsnor, muåsnor, oxar mm...Det finns även speciella söm för föl och söm med tunnare klinga. Så utbudet är stort ;)

Hehe, jag hade inte många rätt alltså... Tack så mycket för att du redde ut det hela lite! :bow: "Treor" är alltså "E3", bra!

Några oklarheter fortfarande: Men om nu storleken betecknas med de där instansade siffrorna, hur kan en sko ha måtten 22x8 och samtidigt vara märkt med storleksnummer från "2x0" till "4"? Vad betecknar storleken, vad kännetecknar en sko av storlek "2" om du förstår vad jag menar?

Min hästs framskor är stansade med "0", är inte det rätt litet för ett 152 cm fullblod om nu 3:or är rätt vanligt på storhäst? Å andra sidan brukar hovslagaren säga att hon har små ponnyhovar. Hur mycket skiljer mellan två storlekar?

Mäta tå till traktarm förresten. 22 cm, är inte det ett väldigt långt mått tå-traktarm? Den minsta storleken (7x0) verkar ju vara 18x8, och det känns inte som att ens min häst har hovar som är 18 cm från tå till trakt. Eller mäter man helt enkelt längs med skon och inte rakt över?

En sak som ska tas med i beräkningen är vilken tillverkare det är på skorna, det skiljer tex en hel del mellan en trea mustad och en trea KW.

Nollor för en liten häst är väl inget ovanligt. Om du har en liten häst som är enormt plattfotad..ja då ökar ju stl...men hästen är ju fortfarande liten ;)..bara stora fötter. Det jag menade med 2 och 3 i stl är ju samma som att: de flesta människor har ju stl 38-39 i sko storlek..Ganska vanligt med andra ord..även om det skiljer både uppåt och nedåt..

2x0 betyder ju 00, 7x0 = 0000000...lite långt nummer att stansa in på en begränsad yta va ? ;)

Senast ändrad:

Hehe, jo, det hade jag redan förstått (att 2x0 är 00 osv). Vad jag inte riktigt förstår är relationen mellan måtten och storlekarna. Som sagt finns ju skor med måttet 22x8 i alla storlekar från 2x0 (00) till 4. Vad skiljer en sko med måtten 22x8 i storlek 00 från en sko med måtten 22x8 i storlek 4?

Senast ändrad:

moiran skrev:
Min hästs framskor är stansade med "0", är inte det rätt litet för ett 152 cm fullblod om nu 3:or är rätt vanligt på storhäst? Å andra sidan brukar hovslagaren säga att hon har små ponnyhovar. Hur mycket skiljer mellan två storlekar?

Många fullblod har väldigt små hovar för att vara stor häst..
Min vbl travare har dasslock till hovar och 4or i skor.

Det som skiljer är ju bredd/längd osv..Vad respektive siffror egentligen betyder ordagrannt..ja, det vet jag inte mer än att jag tror vidden har betydelse... Du kanske ska fråga användarnamnet: Hovis..Han vet nog ;)..Han är ju en *hovis*. Sen måste man ju ta i beaktning att olika märken har ju olika mått..Utländska mått stämmer ju inte med Svenska...MEN, fråga hovis du..han ger nog bättre svar (och mer korrektare) än jag.

Nummret 22*8 är helt enkelt godsets mått, alltså 22 mm brett 8 mm tjockt.
Storleksangivelserna på skor skiljer sig ganska rejält ,ellan olika tillverkarem så gör även skons "grundform". En Mustadsko ser annorlunda ut än t.ex. Cemtex.
Ponyskor är lite mindre i godsbredd, dvs 18*8 vanligen, dels för att minska vikten och dels av tillverkningstekniska skäl.
Travskor är ofta 15*6 .
Att fitt fullblod har storlek 0 är inte ovanligt.
Pony o islänningar har ofta 3*0 ell3r 2*0, varmblodiga travare, Araber o fullblod 0 och 1. Halvblod 2, 3 och 4 osv osv

Hovstorleken kan varrirera mycket, Min hovis skodde en falabella en gång, den hade storlek 0,10 i storlek, hur litet som helst, de skorna fick han specialbeställa från England. Min nordsvensk har haft storlek 5 (som är vanligast) och har nu gått till storlek 6 som är till "lätt ardenner". Skor i storlekarna 0 till 5 är lätta att få tag i, övriga måste man specialbeställa (tyvärr :() Så att din häst har storlek 0 är inte ovanligt.

Hovstorleken kan varrirera mycket, Min hovis skodde en falabella en gång, den hade storlek 0,10 i storlek, hur litet som helst, de skorna fick han specialbeställa från England. Min nordsvensk har haft storlek 5 (som är vanligast) och har nu gått till storlek 6 som är till "lätt ardenner". Skor i storlekarna 0 till 5 är lätta att få tag i, övriga måste man specialbeställa (tyvärr :() Så att din häst har storlek 0 är inte ovanligt.

Tråden är urgammal.

Men du har lite fel i det du skriver 00 är inte svårt att få tag i heller, och behöver inte specialbeställas. Sen beror det mkt på märke med, viss har 3*0 i standardsortiment. Och 0 hos en tillv motsvarar inte 0 hos en annan.

nej det ska gudarna veta, jag som skodde själv ett tag efter att hovis verkat rätt var ju tvungen o ha skor hemma, sen hade jag ju travare så jag måste ju ha ett otal varianter , för träning och tävling och pg och annat. FAst när de vintertränade gick de med ridskor eller om de var i grundträning. Men hovis hade favoritmärken o jag höll på bli knäpp när skorna inte passade. Värst var det för den som hade fyror, var skorna för små fanns det inget annat:)

Liknande trådar

C
Hästvård Kan bli långt.. Jag har en stor pålle på ca 170cm, halvblod-ardenner korsning. Han har väldigt dålig hovkvalitet fram. Köpte...
2
Svar
23
· Visningar
2 019
Senast: chanell_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar