På vägar och stigar som ofta trafikeras av motionärer, promenerande folk med och utan hund, barnvagn och annat, har jag alltid klivit av och sparkat, skyfflat undan om hästen inte vänt ut rumpan och lagt högen utanför stigen. Sista åren när jag hade svårt att ta mig av och upp på hästen, så skyndade jag hem, tog jag cykel eller bil, med grep och sopsäck och städade upp efter oss. Om inte någon granne hade rusat ut och "stulit" hästskiten till sina tomatplantor eller övriga rabatter.
Det är vanlig vett och etikett tycker jag. Jag tycker INTE det ser trevligt ut med hästskithögar kors o tvärs på vägar och skogsstigar. Och jag kan förstå fräsandet hos många människor över "oss hästmänniskor" eftersom givetvis "är alla hästmänniskor likadana" enligt dem. Många av de stall, jag stått i har fått dåligt rykte genom att andra stall i närheten ridit i motionsspår och aldrig mockat upp efter sig, vare sig i samhällen, på vägar eller stigar, varefter väg efter väg och stig efter stig har fått stora skyltar "RIdning förbjuden" på.
Så jag hoppas att alla tänker på omgivningen