Hästsäljarproblem?

Zoya

Trådstartare
Jag har fått ett "angenämt?) problem på halsen. Det är nämligen så att jag helst plötsligt står med två intressenter på min häst.

Båda två har sagt att de vill köpa hästen och då kommer vi ju till problemet. Jag har sagt att "hästen är inte såld innan någon i a f lagt handpenning", är det rätt tänkt tycker ni?
Jag kan ju inte säga att han är såld om den jag håller han till sedan ångrar sig. Då står jag ju där helt utan köpare.

Samtidigt så vill man ju inte såra någon heller. Jag har ju läst flera trådar här på Buke om folk som blivit lovade att få köpa och sedan har säljaren "ångrat" sig och folk har då kallat dem både oseriösa och annat. Svår situation, hur skulle ni gjort?

Sv: Hästsäljarproblem?

Har båda provridit och allt?
Svår sits, men du måste ju vara säker på att du får pengarna för hästen. Jag skulle se det som en chans att välja vart jag vill att min häst hamnar :d nej vad knepigt. men prata ordentligt med dem och fråga om dem är säkra över köpet och hur dem ska betala osv. är dem osäkra då så vet du ju. förstår att du inte vill såra någon. och det behöver man inte göra heller. Var ärlig och säg att det finns andra intresserade också och att du inte vet riktigt vet hur du ska handla.

Den som först erlägger handpenning får köpa hästen. Håll den inte till någon. Jag hade en tjej som ville köpa min häst och besiktningen var bokad. 2 dagar innan ringer hon och säger att hon inte hade några pengar och då hade jag sagt nej till andra som ville komma och titta. Jag slutar aldrig att förvåna mig om folks uppförande.

Är båda köpare lika bra, så tycker jag det låter rimligt med att den som lägger handpening först får köpa hästen.

Det är ju alltid så att den som får nej blir besviken. Se till att ha en bra motivering till det bara och hymla inte varför om du föredrar den ena köparen framför den andra. Det kan ju handla om allt från ambitioner till tycke.

Den som forst betalar hasten far kopa den. Sa hade jag resonerat i alla fall.
Men det ar om bada intressenterna ar lika bra, annars hade jag valt den som jag gillat bast.

Det ar dock viktigt att vara arlig och saga som det ar till alla inblandade personer.

jag tycker som de andra att den som först betalar får först köpa om köparna är lika bra, annars kan du ju välja den som du helst vill ska köpa din häst.

högst pris som gäller :angel:

Säg att den går till högstbjudande om det inte funkar som vanligt, då brukar alltid någon dra sig ur :D

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 679
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 489
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar